Polícia vysvetlila, ako by s nimi mali Slováci komunikovať. Upozornila na jeden spôsob, ktorý sa nemusí vyplatiť
- Polícia na sociálnej sieti varuje Slovákov
- Komunikovať s ňou cez sociálne siete nie je vždy vhodné
- Núdzová linka má nesporné výhody
- Polícia na sociálnej sieti varuje Slovákov
- Komunikovať s ňou cez sociálne siete nie je vždy vhodné
- Núdzová linka má nesporné výhody
V dobe digitálnych technológií a sociálnych médií sa zmenil aj spôsob, akým komunikujeme s inštitúciami, vrátane polície. Slovenská polícia využíva svoju facebookovú stránku nielen na zdieľanie dôležitých oznámení, ale aj ako platformu pre prijímanie súkromných správ od občanov.
Tieto správy často obsahujú podnety a otázky, ktoré môžu polícii pomôcť pri vyšetrovaní rôznych prípadov. Často pomáhajú aj pri poskytovaní informácií o aktuálnych situáciách.
Moderné komunikačné technológie nie sú vhodné na použitie vo všetkých situáciách. Polícia SR v príspevku vyzýva občanov, aby sociálne siete využívali rozumne. V prípadoch, keď je to potrebné, by nemali váhať a mali by zvoliť rýchlejší a priamejší spôsob komunikácie – telefonické volanie na núdzové číslo 158.
Sociálne siete sa hodia na zasielanie informácií, ktoré nevyžadujú okamžitú reakciu. Môžu sa týkať tipov, dôležitých svedectiev, ktoré neohrozujú priamo bezpečnosť osôb, alebo môžu byť prostriedkom pre získanie informácií o rôznych procedúrach a službách polície.
Kedy volať 158?
Ak si svedkom zločinu, priestupku alebo ak máš podozrenie na bezprostredné ohrozenie zdravia alebo života, musíš priamo volať na núdzové číslo. Polícia zdôrazňuje, že v prípadoch, v ktorých každá sekunda môže rozhodnúť o osude človeka, nie je čas čakať na odpoveď na súkromnú správu.
Navyše, linka 158 je dostupná nepretržite, a operačné dôstojníčky a dôstojníci sú pripravení poskytovať okamžitú pomoc. Usmernia tiež volajúceho k nasledujúcim krokom.
Muži zákona tiež zdôrazňujú, že núdzové čísla by sa nemali zneužívať. Pred volaním by si mal zvážiť, či situácia skutočne vyžaduje intervenciu núdzových služieb.
Slováci tiesňové linky zneužívajú
Práve neodôvodnených telefonátov sa objavuje rekordné množstvo. Napríklad len v roku 2022 obdržali na tiesňovej linke 112 takmer milión telefonátov, z ktorých bolo rekordné množstvo neoprávnených. Informuje o tom agentúra SITA.
Podľa údajov poskytnutých Tlačovým odborom Ministerstva vnútra SR prijali operátori na všetkých ôsmich koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému úctyhodných 903 910 volaní.
Z tohto počtu bolo 617 546 volaní oprávnených, čo znamená, že takmer 300 000 ďalších telefonátov prišlo bez reálneho dôvodu.
„Išlo o situácie, keď občania vytočili číslo 112 omylom, hľadali informácie, prípadne sa chceli len porozprávať alebo zistiť, či linka funguje. Zaznamenali sme aj volania detí, ktoré sa chceli takýmto spôsobom zabaviť,“ uviedol rezort vnútra.
V roku 2022 sa tiež zaznamenalo 16 701 SMS správ poslaných na číslo 112, ktoré sú súčasťou možností kontaktu s tiesňovou linkou. Okrem toho prišlo 4 002 manuálnych volaní e-Call z vozidiel vybavených touto technológiou. Pri nárazoch tiež prišlo 787 automatických volaní e-Call, keď vozidlo automaticky posiela dôležité údaje o nehode.
Koordinačné strediská integrovaného záchranného systému v Košiciach a Prešove zažili najvyššiu vyťaženosť s 174 864, resp. 142 477 volaniami za minulý rok. Za nimi nasledovali Banská Bystrica, Bratislava, Nitra, Žilina, Trnava a Trenčín.
Zdroje: Facebook/Polícia SR, SITA