Chaos na cestách v krajine plnej Slovákov. Nové inteligentné diaľnice ohrozujú životy vodičov
- Zrušili odstavné pruhy na diaľniciach, aby zabránili kolónam
- Kritika na nové inteligentné diaľnice v krajine plnej Slovákov stále rastie
- Zrušili odstavné pruhy na diaľniciach, aby zabránili kolónam
- Kritika na nové inteligentné diaľnice v krajine plnej Slovákov stále rastie
Zrušili odstavné pruhy, aby znížili zápchy. V Spojenom kráľovstve tým chceli ušetriť peniaze, ktoré by inak išli na rozširovanie ciest.
Už pred rokmi, keď úradníci túto novinku predstavili, verejnosť aj odborníci mali pochybnosti. Ako informuje portál Topspeed.sk, v praxi sa ukázalo, že táto zmena znižuje bezpečnosť na cestách. Kritika rastie, pretože vláda odstavné pruhy na diaľnice stále nevrátila.
Nové a nebezpečnejšie diaľnice
Pred desiatimi rokmi na ceste M25 v Británii zaviedli prvú časť takzvanej inteligentnej diaľnice, známej ako ALR, čo znamená „prevádzka vo všetkých pruhoch“. Už vtedy sa plánovalo, že ďalšie úseky budú nasledovať rovnakým štýlom, teda bez núdzového pruhu.
Diaľnice ALR mali zmierniť dopravné zápchy bez nutnosti rozširovania ciest. Nemajú pevný núdzový pruh pre autá v problémoch, no úrady ubezpečovali, že nové technológie zabezpečia reakciu na poruchy a riadenie premávky.
Britské médiá informujú, že verejnosť bola voči tomuto nápadu od začiatku skeptická. Ukázalo sa, že oprávnene. Podľa The Guardian sú tieto diaľnice trikrát nebezpečnejšie ako tie s núdzovým pruhom.
Príčinou sú nebezpečné nehody, keď do stojacich vozidiel narazili iné autá, často s tragickými následkami. V jednom prípade zomrela osoba, ktorá zastavila, aby pomohla inému vodičovi, keď do nej narazilo nákladné auto.
Výzva na zrušenie inteligentných diaľnic
Premiér Rishi Sunak vlani pozastavil plány na ďalšie inteligentné diaľnice ALR kvôli nedôvere verejnosti.
Firma RAC, ktorá poskytuje asistenčné služby, vyzvala na úplné zrušenie týchto diaľnic. Tvrdia, že investície do technológií na flexibilnú reguláciu dopravy budú užitočné aj s návratom núdzového pruhu.
Vláda plánovala na diaľniciach bez núdzového pruhu vybudovať dodatočné núdzové plochy na zastavenie vozidla, ale ich realizácia je veľmi pomalá. Kritici preto tvrdia, že by mali tento projekt zastaviť.
„Vymodlená“ diaľnica pre Kysučanov
Ako sme ťa už informovali, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začne hľadať zhotoviteľa prvého z troch chýbajúcich úsekov diaľnice D3 už budúci mesiac. Tieto informácie poskytol minister dopravy Jozef Ráž. Tri úseky diaľnice sa budú robiť postupne.
„D3 je vo vysokom štádiu prípravy. Našou ambíciou je každý druhý mesiac vyhlasovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa. V máji bude prvé, v júli druhé a v septembri tretie. Verím, že súťaže nastavíme tak, aby sme sa do budúcna vyhli odvolaniam,“ vyjadril sa minister dopravy vo videu.
Prvým úsekom, ktorý sa bude obstarávať, je úsek Čadca, Bukov – Oščadnica s tunelom Horelica. Tento štvorkilometrový úsek je súčasťou D3, ale momentálne je dokončený len v polovičnom profile. Dokončenie tohto úseku si vyžiada investíciu takmer 200 miliónov eur.
Druhý úsek, ktorý pôjde do súťaže, bude Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, ktorý meria takmer 11 kilometrov a zahrnie mimoúrovňovú križovatku pri Krásne nad Kysucou. Predpokladané náklady na tento úsek sa odhadujú na viac ako 400 miliónov eur.
Najdrahším a najdlhším úsekom, ktorý sa bude súťažiť, je úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto s dĺžkou jedenásť kilometrov a odhadovanými nákladmi takmer pol miliardy eur. Tento úsek zahŕňa dve križovatky a približne polovicu jeho dĺžky tvoria mosty.
„V momente, ako podpíšeme zmluvu, je doba výstavby tri roky. Začiatok výstavby závisí od toho, ako sa podarí obstarať zhotoviteľa. Naším cieľom je podpísať zmluvy so zhotoviteľmi možno už koncom tohto roka a začiatkom budúceho roka začať stavať,“ dodal minister dopravy Jozef Ráž.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed.sk, The Guardian, Archív SIU