Elektromobily sú nebezpečnejšie než „spaľováky“. Nová štúdia odhalila prekvapivé faktory
- Elektrické vozidlá predstavujú vyššie riziko pre chodcov, najmä v mestách
- Faktorom je aj hluk vozidla a vek vodiča
- Elektrické vozidlá predstavujú vyššie riziko pre chodcov, najmä v mestách
- Faktorom je aj hluk vozidla a vek vodiča
Rozsiahla analýza dopravných nehôd v Spojenom kráľovstve odhalila znepokojivý trend: elektrické a hybridné vozidlá sa v porovnaní so svojimi benzínovými alebo dieselovými kolegami výrazne častejšie zúčastňujú na zrážkach s chodcami.
Táto štúdia, ktorá vychádzala z rozsiahleho súboru údajov zahŕňajúceho 32 miliárd míľ prejdených vozidlami na batérie a 3 miliardy míľ prejdených vozidlami na benzín alebo naftu, zistila, že elektrické a hybridné vozidlá dvakrát častejšie zrážajú chodcov.
Zaujímavé je, že toto riziko sa strojnásobuje v mestských oblastiach, kde sa tichší chod týchto vozidiel stáva výraznou nevýhodou, informuje Britský portál The Guardian.
Hlučnosť ako jeden z hlavných faktorov
Štúdia uverejnená v časopise Journal of Epidemiology and Community Health poukazuje na niekoľko faktorov, ktoré prispievajú k tomuto zvýšenému riziku.
Ako uvádza portál Daily Mail, elektrické a hybridné vozidlá zvyčajne fungujú oveľa tichšie ako vozidlá so spaľovacími motormi, takže ich chodci ťažšie počujú.
Tento nedostatok zvukových signálov je obzvlášť problematický v rušnom mestskom prostredí, kde sa chodci pri bezpečnej navigácii vo veľkej miere spoliehajú na zvuk.
Phil Edwards, hlavný autor štúdie a profesor epidemiológie a štatistiky na London School of Hygiene & Tropical Medicine, poukázal na naliehavú potrebu vládneho zásahu.
„Keďže Spojené kráľovstvo sa odkláňa od benzínových a naftových áut, je nevyhnutné, aby sme sa zaoberali aj rizikami, ktoré predstavujú elektrické vozidlá,“ uviedol Edwards.
Zdôraznil, že na zaistenie bezpečnosti verejnosti je potrebné zlepšiť bezpečnostné prvky vozidiel aj informovanosť chodcov, píše The Guardian.
Vek vodiča môže taktiež hrať rolu
Úlohu pri zvýšenej nehodovosti by mohol zohrávať aj demografický profil vodičov elektrických vozidiel. Štúdia naznačuje, že vodiči elektrických vozidiel sú zvyčajne mladší a možno menej skúsení, čo môže prispievať k pravdepodobnosti nehôd.
Na podporu týchto zistení sa v správe amerického ministerstva dopravy z roku 2017 uvádza, že elektrické a hybridné vozidlá predstavujú o 20 % vyššie riziko pre chodcov, pričom pri manévroch pri nízkych rýchlostiach, ako je otáčanie alebo cúvanie, sa riziko zvyšuje o 50 %, píše Daily Mail.
Európske predpisy od júla 2019 nariaďujú, aby všetky nové hybridné a elektrické vozidlá boli vybavené akustickým výstražným systémom vozidla, ktorý pri nízkych rýchlostiach vydáva zvuk varujúci chodcov.
Mnohé vozidlá vyrobené pred týmto nariadením však stále fungujú bez takýchto bezpečnostných prvkov. Edwards sa zasadzuje za dovybavenie starších elektrických a hybridných modelov týmito výstražnými systémami, aby sa znížilo riziko pre chodcov, píše The Guardian.
Okrem toho navrhuje, že predpisy o bezpečnosti chodcov, ako je napríklad kódex Green Cross v Spojenom kráľovstve, možno budú potrebovať aktualizáciu, aby lepšie odrážali moderný mestský zvukový priestor a čoraz väčší výskyt tichších vozidiel na cestách.
Celkovo štúdia zdôrazňuje potrebu mnohostranného prístupu na zvýšenie bezpečnosti na cestách v ére, keď sa elektrické a hybridné vozidlá stávajú čoraz bežnejšími.
Zavedenie komplexných bezpečnostných opatrení a aktualizácia vzdelávania v oblasti bezpečnosti cestnej premávky s ohľadom na tieto zmeny sú základnými krokmi k ochrane chodcov vo vyvíjajúcom sa prostredí mestskej mobility, dodáva Daily Mail.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: The Guardian, Daily Mail