Veľká bitka čerpacích staníc: O pozíciu na trhu sa bijú dvaja giganti, známa sieť potichu zaniká
- O pozíciu trhovej dvojky sa bijú siete OMV a Orlen
- Rakúska spoločnosť skupuje čerpacie stanice od menšej značky
- Tá sa topí v problémoch
- O pozíciu trhovej dvojky sa bijú siete OMV a Orlen
- Rakúska spoločnosť skupuje čerpacie stanice od menšej značky
- Tá sa topí v problémoch
Slovenskému trhu čerpacích staníc dlhé roky dominovali značky, ktoré motoristi už dobre poznajú. Slovenské cesty najčastejšie lemujú čerpačky značiek Slovnaft, OMV a Shell.
Situácia sa však výrazne zmenila po vstupe poľskej spoločnosti Orlen, ktorá minulý rok prebrala desiatky púmp od Slovnaftu a priniesla nižšie ceny paliva. Orlen bol, a stále v niektorých prípadoch je, od svojho príchodu lacnejší o tri až štyri centy na liter v porovnaní s konkurenciou.
Poľský hráč sa netají ambíciou stať sa trhovou dvojkou na slovenskom trhu čerpacích staníc. Jeho prítomnosť výrazne ovplyvnila dynamiku trhu, keďže motoristi mohli ušetriť na tankovaní.
OMV v protiútoku
Ako však informuje denník Hospodárske noviny, na túto výzvu po novom reaguje rakúsky OMV, ktorý si chce udržať svoju pozíciu dvojky na tunajšom trhu. Rakúska spoločnosť preto nedávno oznámila prevzatie 21 čerpacích staníc od spoločnosti Benzinol.
Tá sa momentálne nachádza v zlej finančnej situácii, keďže má daňový dlh vo výške tri milióny eur. Šestnásť z týchto staníc už OMV prevzal, pričom plánuje ich modernizáciu a rebranding.
Podľa retail manažérky OMV Slovensko Miriam Fellingerovej, akvizícia zvyšuje dostupnosť kvalitných služieb v sieti čerpacích staníc OMV.
Ako informuje oficiálna stránka rakúskeho palivového giganta, nové stanice budú ponúkať nielen štandardné a prémiové palivá, ale aj občerstvenie a nákupy v rámci nového reťazca s potravinami, ktorý k čerpačkám nedávno pribudol. Spoločnosť si od tejto akvizície sľubuje posilnenie pozície OMV ako druhej najväčšej siete čerpacích staníc na Slovensku.
Okrem toho OMV zvažuje umiestnenie nabíjačiek eMotion na nových lokalitách, čím chce prispieť k rozšíreniu siete nabíjacích staníc pre elektromobily v strednej a východnej Európe.
Spoločnosť plánuje do roku 2030 nainštalovať 2 000 nabíjacích bodov s vysokým výkonom na kľúčových európskych trhoch, vrátane Rakúska, Rumunska, Slovenska a Maďarska. Tento krok je súčasťou ich stratégie stať sa do roku 2050 net-zero spoločnosťou.
Ako je vyššie spomenuté, Benzinol, ktorý prevádzkuje 27 čerpacích staníc na Slovensku, sa ocitol v zložitej finančnej situácii, čo umožnilo OMV využiť príležitosť na expanziu. Stanice Benzinolu sa nachádzajú najmä na západnom a severnom strednom Slovensku, čo pomôže OMV lepšie pokryť tieto oblasti a zvýšiť svoju prítomnosť na trhu.
Budúcnosť elektromobility
Práve spomínané nabíjacie stanice by mohli byť pre náš región kľúčové. Na potrebu ich budovania nedávno upozornila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Prioritná by mala byť podľa nej výstavba nabíjacích parkov pre elektrické kamióny pozdĺž ciest zaradených do medzinárodnej siete TEN-T.
Nariadenie EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR), ktoré nadobudlo účinnosť v apríli, stanovuje náročné ciele v tejto oblasti. SEVA zdôrazňuje nutnosť spolupráce medzi štátom a súkromným sektorom pri zabezpečovaní pripojenia veľkokapacitných nabíjacích staníc do distribučnej siete.
Generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Andrej Lasz uviedol, že štát by mal zabezpečiť pripojenie vybraných lokalít do distribučnej siete, zatiaľ čo súkromný sektor by mohol stanice prevádzkovať. Patrik Križanský, riaditeľ SEVA, zdôraznil potrebu identifikovať vhodné miesta pre nabíjacie huby, ktoré by vyhovovali dopravcom aj distribučným spoločnostiam.
SEVA navrhuje umiestnenie nabíjacích parkov na kľúčových trasách, ako sú Bratislava, Turany, Svit, Kriváň a Košice. Tieto parky by mali mať minimálny výkon 2 800 kW a aspoň dva nabíjacie body s výkonom 350 kW. Implementácia týchto plánov je kľúčová pre zabezpečenie plynulosti a efektívnosti prepravy elektrických kamiónov na Slovensku.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Hospodárske noviny, OMV, SITA