Reštaurácia klamala zákazníkov povinným prepitným. Na túto „skrytú pascu“ si daj pozor
- Reštaurácia v Britskej Kolumbii našla šikovný spôsob, ako prinútiť zákazníkov, aby platili prepitné
- Nahnevaní zákazníci na nekalú praktiku upozornili
- Reštaurácia v Britskej Kolumbii našla šikovný spôsob, ako prinútiť zákazníkov, aby platili prepitné
- Nahnevaní zákazníci na nekalú praktiku upozornili
Kanaďania sú pobúrení po zistení, že reštaurácia pri Vancouveri núti zákazníkov platiť prepitné. Informoval o tom portál New York Post.
Nahnevaný miestny obyvateľ zverejnil na Reddit fotografiu. Tá ukazuje, že reštaurácia v Burnaby zakrýva možnosť „bez prepitného“ na platobnej obrazovke.
Tento trik mohol viesť zákazníkov k domnienke, že prepitné je povinné. Zamestnanci túto možnosť nahradili slovami „prepitné“ a „ďakujem“.
This restaurant covered up the „No Tip“ option with a sticker to force tipping
byu/reddit_Lemur inmildlyinfuriating
Manipulácia s prepitným už v minulosti
Zákazník ďalej uviedol, že ho v reštaurácii neobslúžili a musel si jedlo vyzdvihnúť sám. Príspevky na Reddite, ktoré spomínali reštauráciu, zmizli. Reštaurácia Chicken Plus už v roku 2022 čelila kritike na portáli Yelp za manipuláciu s prepitným.
„Bežný zákazník by o tejto možnosti nevedel alebo by ju nevidel, pretože je zakrytá čiernou páskou. Videl by len možnosti percentuálneho prepitného,“ sťažoval sa v tom čase jeden z používateľov služby Yelp.
Fotografia sa medzičasom stala virálnou na sociálnych sieťach. Opäť rozprúdila diskusiu o prepitnom. „Túto reštauráciu už nikdy nenavštívim,“ reagoval jeden z komentujúcich.
Ako je to s platbou prepitného na Slovensku?
Platba prepitného sa líši podľa krajiny. V USA zákazníci bežne dávajú prepitné okolo 15 až 20 % z ceny. Čašníci majú nízke základné mzdy a spoliehajú sa na prepitné ako na hlavný zdroj príjmu.
V Európe, napríklad vo Francúzsku, často zahrnú servisný poplatok priamo do účtu, takže prepitné je menej bežné. V Japonsku sa prepitné nepoužíva a môže byť považované za nezdvorilé.
Na Slovensku nie je prepitné povinné, ale je slušné nechať okolo 10 % z účtu, ak si spokojný so službou. V niektorých reštauráciách automaticky pripočítajú servisný poplatok, najmä pri väčších skupinách.
Výška prepitného sa podľa portálu TripAdvisor výrazne líši podľa kultúrnych zvyklostí a ekonomických podmienok v jednotlivých krajinách.
Reštaurácie a pohostinstvá si v tomto roku polepšili
Tržby v maloobchode si počas marca tohto roku udržali rast. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka po prepočte do stálych cien vzrástli o 0,5 %. Tempo rastu tak v treťom mesiaci bolo pomalšie ako v predošlých dvoch mesiacoch. Medzimesačne sa tržby znížili v maloobchode o 0,6 %. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Medziročne vyššie tržby v stálych cenách dosiahlo celkovo 6 z 9 zložiek maloobchodu. Najvýznamnejší pozitívny vplyv mal rast tržieb e-shopov (predaj mimo predajní, stánkov a trhov) o 15,7 %, a tiež zvýšenie tržieb hyper a supermarketov (nešpecializovaných predajní), ako aj hobymarketov a predajní elektrospotrebičov či nábytku (predajní s ostatným tovarom pre domácnosť) do 4 %.
Naopak, celkový výsledok odvetvia tlmili poklesy tržieb najmä čerpacích staníc (predaj pohonných látok) o takmer 21 % a predajní s IT o 36 % (špecializovaný predaj zariadení pre informatiku a komunikácie).
Ostatné zložky vnútorného obchodu zaznamenali počas marca medziročný pokles tržieb, takmer o 10 % v segmente predaj a oprava motorových vozidiel, ako aj vo veľkoobchode, miernejší pokles o necelé 4 % v ubytovaní.
Pozitívny vývoj medziročného rastu tržieb si už devätnásty mesiac za sebou udržali reštaurácie a pohostinstvá, aktuálne dosiahli v marci tohto roka vyššie tržby ako pred rokom o 4 %.
Tržby po sezónnom očistení v marci medzimesačne klesli vo väčšine segmentov vnútorného obchodu. V predaji a oprave motorových vozidiel sa znížili o 2,7 %, vo veľkoobchode o 2,9 %, maloobchode o 0,6 %, dynamickejšie poklesli v ubytovaní o 8,6 %. Pozitívny vývoj sa zaznamenal len v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev, v ktorých tržby medzimesačne vzrástli o 8,3 %.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: New York Post 1, Yelp, New York Post 2, TripAdvisor, TASR