CHCEM TU ZOSTAŤ spustila kampaň Generácia Európy. Mladých ľudí vyzýva, aby išli voliť

chcem
Chcem tu zostať

Iniciatíva Chcem tu zostať spúšťa kampaň Generácia Európy, ktorá spája osobnosti verejného života, influencerov a občianske organizácie, aby spoločne pomohli zvýšiť účasť mladých ľudí v európskych voľbách. Prostredníctvom silnej online kampane a
offline aktivít v regiónoch budú vysvetľovať mladým ľuďom, že ich hlas vo voľbách 8. júna má význam.

Tvárami kampane Generácia Európy sú dvaja ambasádori: Daniela Vojtasová (Miss Slovensko 2023) a Jakub Gulík (stand-up komik). Na kampani sa budú podieľať aj viacerí influenceri, ktorí majú u mladých ľudí rešpekt a zároveň sú hrdí na to, že sú
súčasťou Európy.

„V zahraničí žije a študuje viac ako 300 tisíc Slovákov. Aj toto sú možnosti, ktoré máme vďaka Európskej Únii. Venovať jej čas a prísť odvoliť je to najmenej, čo pre ňu môžeme urobiť a zvoliť si také poslankyne a poslancov v Európskom parlamente, ktorí nás bude slušne reprezentovať v zahraničí,“ hovorí Daniela Vojtasová.

„Účasť mladých ľudí vo voľbách je kľúčom k formovaniu budúcnosti Európy; zapojte sa, pretože každé rozhodnutie, ktoré urobíte, môže ovplyvniť smerovanie našej spoločnej európskej cesty“ dodal šéf kampane Erik Kliment.

“Kampaňou oslovujeme generáciu, ktorá nebola súčasťou obrovského integračného úsilia do európskych štruktúr spred 25 rokov. Členstvo v Únii vníma mladá generácia ako prirodzenú vec, do ktorej sa takpovediac narodili. A podľa našich zistení z prieskumov vieme, že sú oproti celkovej populácii mierne viac proeurópsky, čo sa však neodráža na účasti vo voľbách. Naposledy v roku 2019 bolo v európskych voľbách voliť len 10 percent voličov vo veku 18-24 rokov a pritom až 60 percent deklaruje hrdosť na príslušnosť k Únii. Kampaňou chceme dosiahnuť, aby sa táto medzera medzi deklaráciou pozitívneho postoja k EÚ a reálnou účasťou na jej
politickom formovaní vo voľbách zmenšila,“ vysvetľuje Fedor Blaščák z Nadácie otvorenej spoločnosti, ktorá je organizačným partnerom kampane.

Dve tretiny mladých ľudí vo veku 18-26 rokov si želá zotrvanie Slovenska v EÚ (Focus, august 2023), no účasť mladých v cieľovej skupine 18-24 ročných v európskych voľbách je na Slovensku mimoriadne nízka. V roku 2014 to bolo na úrovni 6% a vo voľbách 2019 iba na úrovni 10% (Eurobarometer).

Aj v celkovej populácii patrí Slovensko v rámci EÚ ku krajinám s najnižšou volebnou účasťou, ktorá bola v roku 2014 iba 13%, v roku 2019 to bolo na úrovni 23%. Za najväčšie výhody členstva mladí považujú možnosť cestovať (36%), študovať a pracovať bez víz (28%). EÚ ako garanta mieru a bezoečnosti oceňuje 13% mladých.

“V tohtoročných európskych voľbách si budeme voliť ľudí, ktorí budú mať na našu a európsku budúcnosť mimoriadny vplyv. Práve mladých ľudí budú ich rozhodnutia zasahovať najviac. Preto je nevyhnutné, aby sme nezostali 8. júna doma a išli voliť,” hovorí ambasádor Jakub Gulík.

Iniciátori a podporovatelia kampane

Chcem tu zostať je občianska iniciatíva, ktorá vznikla v roku 2023 v spolupráci množstva mimovládnych organizácií, ktoré sa spojili pre väčšie oslovenie mladých ľudí. Organizačnými partnermi iniciatívy zostávajú Nadácia Otvorenej spoločnosti a MEMO98.

Na realizácii kampane sa podieľajú aj ďalšie organizácie a osobnosti. Kampaň Generácia Európy je striktne nestranícka. Ide o občiansku mobilizačnú kampaň, ktorá má za cieľ podporovať demokratický systém, inšpirovať mladých ľudí k záujmu o verejné záležitosti a vyzvať ich k účasti vo voľbách.

Kampaň nie je zameraná na podporu ani proti žiadnej politickej strane ani kandidátovi.

Edukácia a motivácia na sociálnych sieťach a podujatiach

Už v sobotu 25.5 2024 odštartujeme spoločne s iniciatívou Zakrúžkuj ženu prvý event v košickej Tabačke s názvom Mladí a Európska politika: Chcú v nej viac žien?

Pripravované podujatia budú poskytovať priestor témam, ktoré mladých zaujímajú a zároveň budú príležitosťou pre diskusie a vzdelávanie.

Kampaň bude mladých informovať o význame ich hlasu aj prostredníctvom sociálnych sietí. Jej súčasťou je séria podcastov pre mladých MindSet množstvo atraktívneho edukatívneho obsahu o Európskej únii a jej výhodách pre mladých ľudí.

Najnovšie videá

Trendové videá