Autá z Číny čoskoro už také lacné nebudú. EÚ chystá radikálny krok, „zachraňuje krk“ domácim firmám
- Európska únia chystá nové clá na autá dovezené z Číny
- Chce však počkať do obdobia po voľbách
- USA už daň dramaticky zvýšila
- Európska únia chystá nové clá na autá dovezené z Číny
- Chce však počkať do obdobia po voľbách
- USA už daň dramaticky zvýšila
Čínski výrobcovia elektromobilov pokračujú vo svojej agresívnej expanzii na európsky trh, napriek tomu, že čelia hrozbe vysokých ciel na ich dovoz. Na základe viacerých zdrojov o tom informuje TASR.
Tento týždeň otvorila čínska automobilka Nio nový showroom v holandskom Amsterdame, zatiaľ čo Xpeng uviedol svoje športovo-úžitkové vozidlá (SUV) G9 a G6 na trh vo Francúzsku.
Rozmach čínskeho automobilového priemyslu by však mohol byť čoskoro zbrzdený. Európska komisia (EK) totiž vedie vyšetrovanie dotácií poskytovaných čínskym výrobcom elektrických vozidiel, čo by mohlo viesť k zavedeniu ciel na ich dovoz.
USA už zasiahli
Spojené štáty už prijali opatrenia na ochranu svojich výrobcov pred lacnou čínskou konkurenciou. Administratíva prezidenta Joea Bidena zvýšila clá na dovoz elektromobilov z Číny z 25 % na 100 %.
Toto zvýšenie je súčasťou širšieho balíka ciel na produkty z Číny v hodnote 18 miliárd amerických dolárov, ktoré zahŕňajú aj strategické sektory ako batérie, oceľ a kritické nerasty. Tieto clá, ktoré nadobudnú účinnosť 1. augusta, sú odôvodnené ochranou amerických pracovníkov a podnikov pred nečestnými obchodnými praktikami Číny.
Čínski výrobcovia elektromobilov sa snažia konkurovať Tesle a tradičným automobilkám na medzinárodnej úrovni, pričom uvádzajú na trh lacné modely ako BYD Seagull, ktorého cena začína na menej ako 10 000 eur.
Schopnosť čínskych firiem ponúkať lacné vozidlá vytvára tlak na európske a americké automobilky, ktoré zatiaľ nedokážu konkurovať takýmto cenám. Tento trend je výsledkom prudkého rozmachu výroby elektrických áut v Číne, podporovaného vládnymi stimulmi a podporou, čo vyvoláva obavy medzi politikmi v Európe a USA.
Európska komisia zvažuje zavedenie ciel na čínske elektromobily, pričom vyšetrovanie týkajúce sa dotácií čínskym výrobcom elektrických áut by malo byť uzavreté do 13 mesiacov. Komisia môže zaviesť dočasné antidumpingové (opatrenia, ktoré majú zabrániť zahraničných obchodníkom tovar na domáci trh za extrémne nízke ceny, pozn. red.) clá deväť mesiacov po otvorení vyšetrovania.
Rozhodnutie je blízko
Francúzsky minister financií Bruno Le Maire uviedol, že EÚ bude chrániť svoj priemysel a zabezpečí, aby na medzinárodnej scéne existovali rovnaké podmienky. Rozhodnutie o clách však bude odložené až po voľbách do Európskeho parlamentu, ktoré sa uskutočnia začiatkom júna, aby sa táto otázka nedostala do volebnej kampane.
Čína kritizovala zvýšenie ciel zo strany USA a sľúbila „rozhodné opatrenia“ na ochranu svojich záujmov. Peking oznámil nové antidumpingové vyšetrovanie niektorých plastov z USA, Európy, Japonska a Taiwanu. Zvýšenie ciel zo strany USA má viac politický ako praktický vplyv, keďže dovoz elektromobilov z Číny do USA je už teraz výrazne obmedzený kvôli existujúcim clám.
Výroba elektrických áut v Číne zaznamenala výrazný nárast, čo znepokojilo európskych a amerických politikov. Nadmerná výrobná kapacita Číny, podporovaná štedrými dotáciami, ohrozuje životaschopnosť firiem v USA a Európe.
Washington investuje stovky miliárd dolárov do prechodu na čistú energiu a rozvoja elektromobilov, aby čelil tejto výzve. Niektoré clá na dovoz čínskych produktov budú zavedené postupne, aby umožnili USA vybudovať domácu výrobu batérií a ďalších komponentov.
Zdroj: TASR