Nové superstroje mali zohrať kľúčovú úlohu v boji proti Číne. Namiesto toho čelia obrovským problémom
- Fregaty triedy Constellation majú prinavrátiť tento typ plavidiel do amerického námorníctva
- Teraz však výrazne meškajú a čelia nečakaným problémom
- Fregaty triedy Constellation majú prinavrátiť tento typ plavidiel do amerického námorníctva
- Teraz však výrazne meškajú a čelia nečakaným problémom
Americké námorníctvo v roku 2015 vyradilo z prevádzky svoje posledné fregaty triedy Oliver Hazard Perry. Už takmer dekádu je tak najsilnejšie námorníctvo sveta bez tejto triedy všestranných plavidiel.
Aktuálne existuje program týchto plavidiel triedy Constellation, ktorý má fregaty prinavrátiť k mariňákom. Prvá loď tejto triedy, ktorá má zohrať kľúčovú úlohu v potenciálnej vojne proti Číne, mala byť do služby prijatá v roku 2026.
Najnovšie informácie však hovoria o meškaní minimálne tri roky. V ohrození je aj celý program fregát, ktorého dizajn námorníctvo neustále mení a to aj napriek tomu, že práce na prvej lodi už začali.
O problémoch, ktorým tento program čelí, svedčí správa Amerického vládneho úradu pre zodpovednosť (GAO), ktorý je dozorným orgánom Kongresu.
V správe sa uvádza, že výrobca lode Fincantieri Marinette Marine k septembru 2023 zhotovil len 3,6 percenta z prvej lode. V tom čase malo byť zhotovené už 35,5 % plavidla. Celkovo dostal zhotoviteľ zákazku na šesť lodí tejto triedy.
Dôvodom meškania je zmena dizajnu lode, ktorá spôsobila nečakaný nárast hmotnosti plavidla, a to až približne o 10 %.
„Rozhodnutie námorníctva schváliť stavbu s neúplnými prvkami konštrukcie lode – vrátane informačných medzier týkajúcich sa konštrukcie, potrubia, ventilácie a iných systémov – a podcenenie prispôsobenia zahraničného dizajnu na splnenie požiadaviek námorníctva spôsobilo tento nárast hmotnosti,“ píše sa v správe.
Fregata triedy Constellation sa majú vyznačovať všestrannosťou, pričom primárne majú slúžiť proti ponorkám. Poradiť si majú aj s hladinovými plavidlami, malými člnmi či slúžiť majú aj na elektrický boj. Výzbroj má pozostávať z 57 mm kanónu Mk 110, protilietadlových zbraní SM-2MR Block IIIC alebo ESSM Block II. Chýbať nemajú ani protilodné strely a výzbroj na elektronický boj.
Problémy boli aj s viacerými triedami lodí
Fregaty pritom vychádzajú z dizajnu už osvedčených lodí triedy FREEM, ktoré používa talianske a francúzske námorníctvo. Práve osvedčený dizajn mal americkému námorníctvu ušetriť finančné prostriedky.
Problém ale nastal kvôli tomu, že americké námorníctvo má špeciálne požiadavky, a tak majú byť tieto lode o 7 metrov dlhšie ako ich európske náprotivky.
Potreby amerického námorníctva tak radikálne zmenili dizajn plavidla, že v súčasnosti je podľa USNI News zhoda s pôvodným európskym plavidlom len okolo 15 %. Zmeny spôsobila zmena pohonu, pričom americké fregaty má poháňať diesel-elektrický pohon v kombinácii s plynným systémom.
Vrásky na čele námorníctvu ale robí hlavne zvýšená hmotnosť plavidla.
„Námorníctvo nám v apríli 2024 oznámilo, že zvažuje zníženie rýchlosti fregaty ako jeden z možných spôsobov, okrem iného, ako vyriešiť nárast hmotnosti ovplyvňujúci dizajn lode,“ uvádza GAO.
Fregata má dosahovať rýchlosť aspoň 44 kilometrov za hodinu. Aby sa dokázala držať úderných skupín námorníctva, potrebovala by spĺňať rýchlosť 55 kilometrov za hodinu. Námorníctvo tiež tvrdí, že za meškaním stojí aj snaha amerického námorníctva predĺžiť životnosť, a ešte k tomu aj integrovať nové zbraňové systémy.
Pentagón je v tomto smere veľmi opatrný po tom, ako ho v posledných rokoch sprevádzali viaceré neúspechy. Triedy lodí Independence a Freedom boli poznačené viacerými škandálmi. Situácia zašla až tak ďaleko, že lode triedy Freedom boli vyradené zo služby len po niekoľkých rokov služby. Napríklad loď USS Sioux City išla do šrotu po piatich rokoch.
Senátor kritizuje Pentagón
Námorníctvo ale tvrdí, že problém je aj na strane zhotoviteľa lode, ktorý mal problémy s pracovnou silou.
Republikánsky senátor Roger Wicker ale problém vidí aj v samotnom námorníctve.
„Fregata triedy Constellation mešká tri roky a doručenie hlavnej lode bude trvať takmer 10 rokov. Je to z veľkej časti preto, že námorníctvo nedokáže udržať svoje požiadavky na stabilnej úrovni. Takmer 70 percent požiadaviek sa zmenilo, odkedy námorníctvo podpísalo zmluvu,“ cituje senátora The Warzone.
„Výsledok, ktorý dnes vidíme, nie je žiadnym prekvapením. Toto nie je príklad nedostatočnej výkonnosti odvetvia. Ide o vysokých úradníkov, ktorí nie sú schopní riadiť program. Ide o nesprávne postupy pri akvizícii a strašné plytvanie časom a zdrojmi,“ tvrdí Wicker.
Naopak, Pentagón sa bráni, že chybu urobila predchádzajúca administratíva, ktorá podpísala nevýhodnú zmluvu.
Zdroje: GAO, USNI News, The Warzone