Štedré odškodné za meškanie vlaku či nepohodlie. O týchto pravidlách Slováci často netušia (PREHĽAD)
- ZSSK v určitých prípadoch odškodňuje cestujúcich
- Pravidlá platia pri meškaní či vysokej teplote vo vlaku
- Právo máš na zľavu aj občerstvenie
- ZSSK v určitých prípadoch odškodňuje cestujúcich
- Pravidlá platia pri meškaní či vysokej teplote vo vlaku
- Právo máš na zľavu aj občerstvenie
Cestovanie vlakom na Slovensku je, bohužiaľ, často spájané s radom negatív. Cestujúci sa často sťažujú na chýbajúci komfort či meškanie vlakov. Slováci však často nevedia, že za mnohé veci, na ktoré sa bežne ponosujú, môžu byť odškodnení Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).
Pravidlá tohto procesu sú vypísané na oficiálnej stránke ZSSK, upozorňuje na ne aj denník Plus jeden deň.
Mnohí cestujúci už určite zažili nepríjemnosti s kúrením alebo klimatizáciou vo vlakoch. ZSSK garantuje určitú teplotu počas prepravy a ak ju nedodrží, cestujúci môžu požiadať o kompenzáciu.
Odškodnenie za teplotný diskomfort sa ponúka v lôžkových vozňoch do Českej republiky, kde sa garantuje teplota od 18 do 30 °C. Ak sa teplotu nepodarí udržať v tomto rozmedzí a do hodiny cestujúcemu nenájdu náhradné kupé, má nárok na vrátenie 25 % z ceny lôžkového lístka. Ak bol lístok zakúpený na Slovensku, nárok sa uplatňuje v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK prostredníctvom žiadosti.
Zľava aj občerstvenie
V komerčných IC vlakoch môžu cestujúci dostať odškodnenie aj nad rámec toho, na čo majú vo vnútroštátnych vlakoch bežne právo. Ak je meškanie v cieľovej stanici väčšie ako 60 minút, cestujúci majú nárok na vrátenie 25 % zo sumy lístka a občerstvenie v hodnote jedného eura.
Pri meškaní 120 a viac minút sa vracia 50 % zo sumy lístka a poskytuje sa občerstvenie v hodnote dvoch eur. Ak je však odškodnenie menej ako 4 eurá, nevypláca sa.
Ak teplota v mieste sedenia klesne pod 15 °C alebo prekročí 30 °C, cestujúci majú nárok na vrátenie 25 % ceny lístka. Problémom môže byť aj chýbajúci vozeň, do ktorého si cestujúci zakúpili lístok. Ak dopravca nezabezpečí náhradné miesto na sedenie, cestujúci majú nárok na vrátenie celej sumy lístka.
Právo nemáš vždy
Nárok na odškodnenie zaniká v prípade neočakávaných situácií, ktorým dopravca nemohol zabrániť, ako sú prírodné katastrofy, samovraždy či nehody na priecestiach. Kompenzáciu nedostanú ani cestujúci, ktorí spôsobili neočakávanú situáciu priamo vo vlaku.
Z dôvodov zavinených cestujúcimi, ako je vylúčenie z prepravy, zmeškanie vlaku, čakanie na nesprávnom nástupišti alebo meškanie vlaku, o ktorom boli cestujúci informovaní vopred, odškodnenie zaniká.
Pri vnútroštátnej preprave môžu cestujúci žiadať náhradu škody v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK (okrem zmluvných predajcov) alebo písomne. Viac informácií je dostupných na webe ZSSK. Pri medzinárodnej preprave si môžu cestujúci odškodnenie žiadať v pokladnici ZSSK s komplexným vybavením cestujúcich.
ZSSK sa riadi nariadením Európskeho parlamentu pri odškodňovaní, ale uplatňuje si aj výnimky vo vnútroštátnej preprave. Jednou z výnimiek je náhrada škody a pomoc vo forme občerstvenia a ubytovania pri meškaní vlaku viac ako 60 minút.
Ak vlak mešká alebo bol odrieknutý, dopravca je povinný do 100 minút od plánovaného času odchodu oznámiť dostupné možnosti na pokračovanie v ceste. Ak to neurobí, cestujúci majú právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom, pričom ZSSK uhradí nevyhnutné náklady a vráti zaplatené cestovné.
Zdroje: ZSSK, Plus 1 deň