Slovákov, ktorí neprejdú autoškolou, je čoraz viac. Vieme, kde nastal zásadný zvrat
- Od apríla minulého roka sú v autoškolách zavedené nové testy
- Zvýšili percento neúspešných testov
- Teoretickú časť po novom nezvládne 1 zo 4 uchádzačov
- Od apríla minulého roka sú v autoškolách zavedené nové testy
- Zvýšili percento neúspešných testov
- Teoretickú časť po novom nezvládne 1 zo 4 uchádzačov
Počet neúspešných uchádzačov o vodičský preukaz výrazne vzrástol po zavedení nových teoretických testov. Štát implementoval zmeny s cieľom zamedziť podvodom a zlepšiť kvalitu prípravy vodičov, čo viedlo k nárastu neúspešných skúšok takmer na dvojnásobok. Informuje o tom portál topspeed.sk.
Aktuálne sa neúspechom končí necelých 24 percent skúšok, zatiaľ čo pred zmenami išlo o približne 12 percent. Testy boli transformované z papierovej na elektronickú podobu, čo viedlo k zvýšeniu ich náročnosti.
Zaujímavosťou je, že v prípade nových testov sa ukazujú výrazné regionálne rozdiely. V Trnavskom kraji bolo percento neúspešných testov najvyššie, dosiahlo okolo 26 percent. Naopak, najlepšie výsledky vykazujú autoškoly v Žilinskom kraji, kde neuspelo len 21,5 percenta uchádzačov.
Teoretickú časť už neobídu
Nová forma testovania bola všeobecne prijatá pozitívne, najmä medzi mladšími ročníkmi, ktoré majú väčšiu skúsenosť s digitálnymi technológiami. Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl potvrdila, že problémy s ovládaním technológie sú minimálne.
Žiaci majú tiež možnosť vyskúšať si testy nanečisto online, čo im umožňuje lepšiu prípravu na finálnu skúšku. Seriózne autoškoly vnímajú zmenu pozitívne, pretože nová forma testovania kladie dôraz na dôkladnejšiu prípravu žiakov a zvyšuje celkovú kvalitu vodičského výcviku. Zmeny by mali prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách a k zníženiu nehodovosti.
Pre autoškoly, ktoré teoretickú prípravu zanedbávajú, alebo pre žiakov, ktorí sa spoliehajú na šťastie bez prípravy, predstavuje nová forma testovania výzvu, ktorá je však v konečnom dôsledku užitočná.
Zbytočná teória
Inštruktori autoškôl však už v minulosti vyjadrili aj nespokojnosť s novými teoretickými testami. Kritizovali najmä ich obsahovú stránku. O situácii krátko po ich zavedení informoval portál RTVS.
Inštruktori tvrdia, že do testov pribudli otázky, ktoré považujú za príliš odborné a neadekvátne pre bežných uchádzačov o vodičský preukaz. Okrem pravidiel cestnej premávky sa teraz žiaci musia učiť aj konštrukciu a údržbu vozidiel, ako aj predpisy týkajúce sa dokladov potrebných pri používaní vozidla.
Problémom podľa inštruktorov je, že niektoré otázky vyžadujú znalosti, ktoré sú skôr typické pre mechanikov. Spomínajú napríklad otázky týkajúce sa technických detailov, ako je umiestnenie vačkového hriadeľa v hlave valcov, čo považujú za neprimerane odborné pre bežných vodičov.
Združenie autoškôl Slovenskej republiky zistilo, že mnohé nové otázky v testoch vychádzajú z učebnej osnovy z roku 1970. Podľa predsedu združenia sú tieto poznatky pre súčasných vodičov často nepodstatné a neaktuálne.
Ďalším problémom je jazyková bariéra. Okruh otázok je dostupný iba v slovenčine, čo predstavuje prekážku pre zahraničných študentov, ktorých je v autoškolách stále viac. Inštruktori uvádzajú, že výukové materiály si musia často zabezpečovať z vlastných zdrojov, čo komplikuje prípravu žiakov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: topspeed.sk, RTVS