EÚ prichádza s novým právom na opravu spotrebičov. Zariadenie ti opravia aj po uplynutí záruky

  • Európsky parlament schválil právo spotrebiteľa na opravu
  • Oprava tak bude rýchlejšia a lacnejšia
  • Výrobok môže byť aj po záručnej dobe
oprava
Ilustračný obrázok Reprofoto:Unspalsh/Kumpan Electric, Freepik/@ senivpetro
  • Európsky parlament schválil právo spotrebiteľa na opravu
  • Oprava tak bude rýchlejšia a lacnejšia
  • Výrobok môže byť aj po záručnej dobe

Určite každý Slovák už počul o mýte, ktorý hovorí, že výrobcovia do produktov schválne implementujú „kazítka“. Tie spôsobia, že sa tvoj výrobok pravdepodobne pokazí (náhodou) tesne po ukončení záručnej doby. Najnovšie však bude oprava pokazeného výrobku oveľa jednoduchšia a lacnejšia, ako kedykoľvek predtým.

Poslanci Európskeho parlamentu totiž schválili takzvané právo spotrebiteľa na opravu. Vďaka právu budú mať výrobcovia povinnosť pokazený výrobok opraviť. Pre spotrebiteľa bude táto možnosť výhodnejšia ako výmena či kúpa nového produktu, informuje portál peniaze.sk s odvolaním sa na český ekvivalent webu, peníze.cz. 

Mýtus o „kazítkach“

Mýtus o „kazítkach“, koluje medzi ľuďmi už niekoľko rokov. Ak o tom nič nevieš, táto novodobá povera hovorí o tom, že výrobcovia vkladajú do svojich produktov špeciálne súčiastky či čipy, ktoré spôsobujú ich rýchlejšie kazenie. Najčastejšie tesne po uplynutí záručnej doby a ideálne tak, aby sa produkt neoplatilo opraviť. To zákazníka dotlačí do zakúpenia nového produktu. 

Častým problémom totiž je, že je oprava zdĺhavá a nákladná, takže väčšina zákazníkov zvolí rýchlejšiu cestu, teda kúpu nového produktu. Európska komisia uviedla, že Európania takýmto spôsobom prichádzajú ročne o približne 12 miliárd eur len preto, že spotrebiče namiesto opravy vymenia. 

Práve túto prax má zastaviť smernica Európskej únie, informuje portál peníze.cz. Smernica uvádza, že oprava výrobku musí byť jednoduchšia, a to z hľadiska dostupnosti aj nákladov. Tieto pravidlá definitívne schválil Európsky parlament na jar tohto roku. Cieľom je podnietiť ľudí a podniky k tomu, aby svoje pokazené zariadenia namiesto vyhodenia dali opraviť. Pravidlá sa aplikovali taktiež už v marci 2021, vzťahovali sa však len na veľké spotrebiče teda práčky, sušičky, umývačky riadu alebo televízory.  

Ako bude právo fungovať?

Najnovšie budú tieto pravidlá platiť už aj na menšie spotrebiče, ako sú smartfóny, tablety či počítače. Ak zákazník príde s pokazeným výrobkom, výrobca mu má ponúknuť opravu, ak je lacnejšia ako výmena. Taktiež by sa mali skončiť niekoľkomesačné „naťahovačky“. Opravu by podľa pravidiel nemali sprevádzať žiadne veľké prieťahy. Mala by byť vykonaná v primeranom čase a za primeranú cenu.  

Ďalší bonus pre spotrebiteľov je taktiež to, že ak sa produkt opraví ešte počas záručnej doby (zvyčajne dva roky), záručná doba sa predĺži o ďalších 12 mesiacov. Práve tieto pravidlá majú povzbudiť zákazníkov k tomu, aby si výmenu za nový výrobok premysleli.

Lacná oprava po uplynutí záruky

Výrobcovia majú skrz pravidlá povinnosť opraviť spotrebiče aj po uplynutí zákonnej záruky. Konkrétne sa povinnosť týka bežných domácich spotrebičov. Ak je oprava bežného domáceho spotrebiču možná, výrobca je povinný ho opraviť aj po uplynutí dvojročnej záruky.

Napríklad mobilné telefóny boli pred schválením pravidiel klasifikované ako neopraviteľné, lebo bola napríklad batéria v nich uvádzaná ako súčasť výrobku. Európska komisia však už v roku 2022 pripravila pravidlá, ktoré majú zabezpečiť, aby výrobcovia túto prax zmenili. Práve smartfóny či vysávače je teda po novom možné nechať opraviť za oveľa rozumnejšie ceny aj po uplynutí záruky. Ako informuje portál Európskeho parlamentu, zoznam spotrebičov, pre ktoré pravidlá budú platiť, sa bude v budúcnosti pravdepodobne rozširovať. 

Ďalšie pravidlo zabezpečí, že zákazník neostane počas doby opravy bez výrobku. Zákazníci budú môcť počas doby opravy prenajať náhradné zariadenie. Ak nebude možné zariadenie opraviť, zákazník si bude môcť zvoliť repasovaný výrobok. 

Rovnako tak končí aj neinformovanosť. Výrobcovia totiž budú mať povinnosť zákazníkov riadne informovať aj o tom, ak si budú musieť dať výrobok opraviť sami. Zároveň o tzv. práve na opravu musí výrobca spotrebiteľa informovať. 

Oprava toustovača.
zdroj: Freepik/@freepik

Koniec lacným náhradným dielom

Podľa portálu Európskeho parlamentu budú musieť výrobcovia zabezpečiť aj náhradné diely a nástroje za rozumnú cenu. Taktiež nebudú môcť uplatňovať zmluvné doložky ani hardvérové či softvérové praktiky, ktoré by bránili oprave.

Schválené pravidlá taktiež zakazujú výrobcom robiť obštrukcie pri používaní náhradných dielov z druhej ruky alebo z 3D tlače od nezávislých opravovní. Výrobca taktiež nesmie odmietnuť opravu výrobku výlučne z ekonomických dôvodov alebo preto, že už bol výrobok raz opravený inde.

Nová platforma, ktorá zjednoduší opravu

Portál peniaze.sk taktiež informuje o tom, že má v budúcnosti pribudnúť nová bezplatná platforma, na ktorej môžu ľudia vyhľadávať opravárov či predajcov repasovaného tovaru. V najideálnejšom prípade by táto platforma mala mať možnosť filtrovania ponúk podľa typu výrobku, podmienok opravy, lokality alebo času realizácie.

„Spotrebiteľom by to malo uľahčiť vyhľadávanie atraktívnych ponúk na opravu a opravárom lepšiu viditeľnosť,“ cituje portál vedúcu spotrebiteľskej organizácie dTest, Eduardu Hekšovú.  

Zdroje: peniaze.sk, Európsky parlament

Najnovšie videá

Trendové videá