Nové autá budú vybavené špeciálnou povinnou výbavou. Majiteľ vozidla sa k novinke nedostane
- Od 6. júla musia všetky autá disponovať čiernou skrinkou
- Cieľom je zefektívniť vyšetrovanie dopravných nehôd
- K dátam sa majiteľ auta nedostane
- Od 6. júla musia všetky autá disponovať čiernou skrinkou
- Cieľom je zefektívniť vyšetrovanie dopravných nehôd
- K dátam sa majiteľ auta nedostane
Od júla budú všetky nové autá v Európskej únii povinne vybavené čiernymi skrinkami. Cieľom je zjednodušiť vyšetrovanie okolností nehôd na cestách. Fyzicky sa však auto nezmení a prístup k dátam majiteľ auta nemá. Na novinku poukázal portál autoviny.sk.
Záznam niekoľkých sekúnd pomôže
Európska únia bude pri nových automobiloch vyžadovať zariadenie laicky označované ako čierna skrinka. Zariadenie má uľahčiť vyšetrovanie dopravných nehôd a to vďaka tomu, že zaznamenáva údaje v intervale 5 sekúnd pred a 5 sekúnd po nehode.
„Oficiálne sa nazýva zapisovač údajov o nehode, po anglicky Event Data Recorder. Odtiaľ je aj skratka EDR, pod ktorou sa zariadenie často skrýva,“ vyjadril sa Jana Večerník z technického vývoja Škoda Auto na stránke Skoda Storyboard. Nariadenie, ktoré požaduje prítomnosť čiernych skriniek v autách bude platiť od 6. júla tohto roka.
Čo sa týka fyzickej stránky, na autách žiadna reálna skrinka nepribudne. Zapisovač je totiž len nová softvérová funkcia. Na ukladanie povinných údajov o aute slúži riadiaca jednotka airbagu a jej pamäť. Do pamäte sa priebežne zapisujú dáta, a pokiaľ nepríde k aktivácii zádržných systémov vozidla, teda airbagov, tak sú uložené dáta neustále prepisované novými.
„V prípade nehody systém do zapisovača uloží dáta za dobu päť sekúnd pred nárazom a maximálne päť sekúnd po ňom,“ vysvetľuje Večerník na stránke Skoda Storyboard. V prípade nehody sú teda tieto dáta natrvalo uložené do pamäte. Nemožno ich nijako upravovať, meniť ani vymazávať. Ako upozorňuje Ján Večerník, do riadiacej jednotky dáta nemožno vpísať spätne.
Čo presne čierna skrinka zachytáva?
Možno môžeš mať pocit, že tento softvér zachytí, tak ako v prípade lietadiel, aj tvoj hlas. To však nie je skutočnosť. Dokopy systém zaznamenáva viac ako tisíc údajov a hodnôt. Tieto údaje posielajú do riadiacej jednotky airbagu jednotlivé jednotky vozidla. Konkrétne, systém zaznamenáva hlavne dáta týkajúce sa samotného nárazu, ako sú aktivačné časy zádržných systémov, stav obsadenia sedadiel či zmeny rýchlosti.
„Ukladajú sa však aj ďalšie informácie, napríklad rýchlosť vozidla pred nárazom, jeho spomalenie v pozdĺžnom a priečnom smere, stav plynového a brzdového pedála, uhol natočenia volantu, informácie o stave systémov ABS a ESP či otáčky motora,“ prezrádza Večerník.
K údajom sa nedostaneš
„K dátam nemá prístup užívateľ vozidla, servisný technik a ani nikto iný neoprávnený,“ vysvetľuje Jan Večerník. Nakoľko majú tieto uložené údaje naozaj pomáhať iba pri vyšetrovaní nehody, dostanú s ak nim len vyšetrovatelia a iní znalci. Jan Večerník dodáva, že údaje sa dajú načítať len s pomocou špeciálneho nástroja s príslušnou licenciou.
„Oprávnenými osobami na túto činnosť sú spravidla policajti alebo súdni znalci,“ znie vyjadrenie Jana Večerníka na stránke Skoda Storyboard.
Ak by sa niekto obávala, že ho skrz čiernu skrinku môžu kontrolovať policajti, nie je to tak. Ako informuje stránka, dáta uložené v zapisovači rozhodne neslúžia na monitorovanie správania vodičov. Taktiež pre vodiča zo zaznamenaných dát nevyplývajú žiadne povinnosti alebo dôsledky. V prípade vyšetrovania taktiež nehrozí, že by niekto mohol dátami manipulovať, teda ich zmeniť tak, aby zvalil vinu na vodiča, ktorý nehodu nespôsobil.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Autoviny, Skoda Storyboard