Vodiči túto dopravnú značku ignorujú. Za jej nerešpektovanie hrozí pokuta viac ako 180 eur

  • Túto dopravnú značku viacerí vodiči ignorujú
  • Za chybu zaplatíš takmer 200 eur
vodicak, pokuta
Ilustračné foto Canva/Keenan Constance, Canva/Nomadsoul1
  • Túto dopravnú značku viacerí vodiči ignorujú
  • Za chybu zaplatíš takmer 200 eur

Bielu značku s červeným okrajom a auto s „bodkami“ v strede sa oplatí poznať. Ako informuje poľský portál rzeszow.eska, za jej ignorovanie hrozí pokuta vo výške 800 zlotých, čo je v prepočte cca. 184 eur.

Táto značka s autom s bodkami na bielom pozadí sa v Španielsku vyskytuje už takmer v každom väčšom meste. Informuje totiž o nízko emisnej zóne v danom mieste. Tieto zóny vznikli v Španielsku na základe zákona o zmene klímy a energetickej transformácii. Mestá a obce s viac ako 50 000 obyvateľmi musia podľa platnej legislatívy vytvoriť tento typ zón.

dorpravná značka low emission zone
zdroj: Urban Access Regulations in Europe

Podmienky vstupu

V týchto zónach platia rôzne obmedzenia v prístupe, pohybe vozidiel či možnostiach parkovania. Majú zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách a znížiť tak emisie skleníkových plynov. Do takejto zóny môže vodič vstúpiť s platným vodičským preukazom, ktorý má povolenie na vstup.

Ináč musí počítať s tým, že zaplatí poriadne vysokú pokutu. Nízkoemisné zóny v mestách by mali eliminovať nielen vstup určitých vozidiel, ale aj produkciu škodlivých emisií do vzduchu. Ide o oblasti, v ktorých sa povoľuje vstup len tým vozidlám, ktoré sú označené platnou ekologickou známkou (plaketou). Takéto opatrenia má napríklad aj Nemecko a ďalšie západné krajiny.

Tieto opatrenia sa netákajú len osobných vozidiel, ale aj nákladných, autobusov či dodávok, uvádza portál e-car.

Pred odchodom sa informuj, ako zóna funguje

Ešte pred tým, ako budeš do danej krajiny cestovať, sa informuj o tom, ako tam funguje nízkoemisná zóna a čo je potrebné na jej vstup. Je viacero alternatív, ktoré zavádzajú krajiny – nálepka, známka, plaketa, poplatok. Môže sa však stať, že vstup pre tvoje vozidlo bude zakázaný úplne.

Európske emisné normy sú platné už od roku 1992. Cieľom je zlepšiť kvalitu ovzdušia a znižovanie úrovne škodlivých látok vo výfukových plynoch. Norma hovorí, aké emisie auto vyprodukuje na základe roku výroby. Z roka na rok sa však prehodnocujú a sprísňujú.

Slovensko na chvoste Európy

V súčasnosti sú podľa Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) nízkoemisné zóny v približne 70 mestách Európy. Na Slovensku ich však zatiaľ nemáme.

„Aktuálne sa Slovensko nachádza na chvoste Európy v zavádzaní LEZ v mestách, predbehli nás aj krajiny na východ od nás – Bulharsko má zavedené LEZ v Sofii a Rumunsko, okrem Bukurešti, aj meste Suceava,“ uvádza SHMÚ.

Poslanci parlamentu schválili minulý rok zákon o ochrane ovzdušia, ktorý mal za účel znížiť celkové množstvo emisií, vypúšťaných do ovzdušia. Zákon dal právomoc obciam vytvárať tieto zóny s možnosťou obmedziť cestnú dopravu. Zatiaľ však žiadna obec na Slovensku takúto zónu nevytvorila.

Napríklad Brno obmedzilo vstup vozidiel do centra určitých časoch. Výnimku má verejná doprava a zásobovanie, ktoré limituje určený časový rámec vstupu do danej zóny.

„Aj slovenským mestám by veľmi pomohlo zavedenie LEZ a zlepšenie už aj tak nižšej kvality ovzdušia v aglomeráciách. Mali by sme si brať príklad z okolitých krajín a začať využívať tento nástroj na zlepšenie našej kvality života,“ uvádza SHMÚ.

Zdroje: rzeszow.eska, e-car, SHMÚ

Najnovšie videá

Trendové videá