Vodiči túto dopravnú značku ignorujú. Za jej nerešpektovanie hrozí pokuta viac ako 180 eur
- Túto dopravnú značku viacerí vodiči ignorujú
- Za chybu zaplatíš takmer 200 eur
- Túto dopravnú značku viacerí vodiči ignorujú
- Za chybu zaplatíš takmer 200 eur
Bielu značku s červeným okrajom a auto s „bodkami“ v strede sa oplatí poznať. Ako informuje poľský portál rzeszow.eska, za jej ignorovanie hrozí pokuta vo výške 800 zlotých, čo je v prepočte cca. 184 eur.
Táto značka s autom s bodkami na bielom pozadí sa v Španielsku vyskytuje už takmer v každom väčšom meste. Informuje totiž o nízko emisnej zóne v danom mieste. Tieto zóny vznikli v Španielsku na základe zákona o zmene klímy a energetickej transformácii. Mestá a obce s viac ako 50 000 obyvateľmi musia podľa platnej legislatívy vytvoriť tento typ zón.
Podmienky vstupu
V týchto zónach platia rôzne obmedzenia v prístupe, pohybe vozidiel či možnostiach parkovania. Majú zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách a znížiť tak emisie skleníkových plynov. Do takejto zóny môže vodič vstúpiť s platným vodičským preukazom, ktorý má povolenie na vstup.
Ináč musí počítať s tým, že zaplatí poriadne vysokú pokutu. Nízkoemisné zóny v mestách by mali eliminovať nielen vstup určitých vozidiel, ale aj produkciu škodlivých emisií do vzduchu. Ide o oblasti, v ktorých sa povoľuje vstup len tým vozidlám, ktoré sú označené platnou ekologickou známkou (plaketou). Takéto opatrenia má napríklad aj Nemecko a ďalšie západné krajiny.
Tieto opatrenia sa netákajú len osobných vozidiel, ale aj nákladných, autobusov či dodávok, uvádza portál e-car.
Pred odchodom sa informuj, ako zóna funguje
Ešte pred tým, ako budeš do danej krajiny cestovať, sa informuj o tom, ako tam funguje nízkoemisná zóna a čo je potrebné na jej vstup. Je viacero alternatív, ktoré zavádzajú krajiny – nálepka, známka, plaketa, poplatok. Môže sa však stať, že vstup pre tvoje vozidlo bude zakázaný úplne.
Európske emisné normy sú platné už od roku 1992. Cieľom je zlepšiť kvalitu ovzdušia a znižovanie úrovne škodlivých látok vo výfukových plynoch. Norma hovorí, aké emisie auto vyprodukuje na základe roku výroby. Z roka na rok sa však prehodnocujú a sprísňujú.
Slovensko na chvoste Európy
V súčasnosti sú podľa Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) nízkoemisné zóny v približne 70 mestách Európy. Na Slovensku ich však zatiaľ nemáme.
„Aktuálne sa Slovensko nachádza na chvoste Európy v zavádzaní LEZ v mestách, predbehli nás aj krajiny na východ od nás – Bulharsko má zavedené LEZ v Sofii a Rumunsko, okrem Bukurešti, aj meste Suceava,“ uvádza SHMÚ.
Poslanci parlamentu schválili minulý rok zákon o ochrane ovzdušia, ktorý mal za účel znížiť celkové množstvo emisií, vypúšťaných do ovzdušia. Zákon dal právomoc obciam vytvárať tieto zóny s možnosťou obmedziť cestnú dopravu. Zatiaľ však žiadna obec na Slovensku takúto zónu nevytvorila.
Napríklad Brno obmedzilo vstup vozidiel do centra určitých časoch. Výnimku má verejná doprava a zásobovanie, ktoré limituje určený časový rámec vstupu do danej zóny.
„Aj slovenským mestám by veľmi pomohlo zavedenie LEZ a zlepšenie už aj tak nižšej kvality ovzdušia v aglomeráciách. Mali by sme si brať príklad z okolitých krajín a začať využívať tento nástroj na zlepšenie našej kvality života,“ uvádza SHMÚ.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: rzeszow.eska, e-car, SHMÚ