Unikátne ruské „vozidlo súdneho dňa“ malo prežiť jadrovú vojnu. Ukrajinci ho zničili obyčajným dronom

  • Obyčajný dron mal stačiť na to, aby zničil klenot sovietskeho inžinierstva – vozidlo Ladoga
  • Stroj mal prežiť jadrovú apokalypsu a poskytnúť bezpečie sovietskym papalášom
Ladoga
X/reprofoto, Andrew Perpetua
  • Obyčajný dron mal stačiť na to, aby zničil klenot sovietskeho inžinierstva – vozidlo Ladoga
  • Stroj mal prežiť jadrovú apokalypsu a poskytnúť bezpečie sovietskym papalášom

Ukrajincom sa podaril mimoriadny zásah – zničili vozidlo Ladoga, ktoré bolo špeciálne zostrojené na ochranu sovietskych vysokých činiteľov pri jadrovej vojne. Vozidlo, ktorého existencia bola dlho prísne utajovaná, dostalo prezývky „ťažká limuzína papalášov“ či „vozidlo súdneho dňa“.

Vyrobených ich bolo len niekoľko kusov – rôzne zdroje uvádzajú číslo štyri až päť. Jeden kus sa nachádza vo vojenskom múzeu Patriot Park v Kubinke neďaleko Moskvy. Ostatné kusy „zmizli“ z povrchu zemského a nik netušil, čo s nimi je.

Až donedávna, keď sa jedno z nich objavilo na Ukrajine, kde ho zničil obyčajný ukrajinský samovražedný dron, uvádza The Telegraph. Ukrajinskí operátori dronu pozorovali zvláštne vozidlo, ktoré vyzeralo ako tank bez veže. Neskôr ho identifikovali práve ako Ladoga, pričom po zásahu mal stroj vzbĺknuť a neskôr explodovať.

Stroj mal pritom prežiť aj jadrovú vojnu a ruskí inžinieri o ňom tvrdili, že je silne pancierovaný. Rusi ho zrejme na Ukrajine používajú ako veliteľské centrum, pričom v jeho pohodlnom interiéri môžu sedieť vysokopostavení ruskí vojenskí velitelia. Tí si zrejme do zničenia tohto vozidla mysleli, že pod jeho silným pancierom sú v bezpečí.

Luxusný interiér a doba prevádzky v pohotovosti dva dni 

Vozidlo začali vyvíjať koncom 70. rokov minulého storočia konštruktéri z Kirovho závodu v Petrohrade. Lagodu však nestvorili z dlhej chvíle, ale na požiadavku Kremľa. Stroj mal zaistiť vybraných predstaviteľov Ústredného výboru Komunistickej strany v prípade jadrovej výmeny. V Lagode tak mohli najvyšší politickí predstavitelia Sovietskeho zväzu riadiť krajinu v prípade vojny a zaistiť dohľad nad jadrovými zbraňami.

Vozidlo preto muselo spĺňať tie najvyššie požiadavky – dobrú pohyblivosť, vysokú bezpečnosť a schopnosť autonómnej prevádzky po dlhú dobu. Ladoga mala zaistiť ochranu posádky pred radiačnými, chemickými a bakteriologickými vplyvmi, pričom mal byť zachovaný vysoký komfort pre posádku. Veľké požiadavky boli určené aj na komunikáciu s okolitým svetom, ktorá má zostať v prípade jadrovej vojny zachovaná.

Inžinieri sa rozhodli, že na vozidlo použijú podvozok hlavného bojového tanku T-80, na ktorý postavili konštrukciu, ktorá na prvý pohľad môže pripomínať špeciálne vojenské vozidlo, napríklad ženijné alebo inžinierske vozidlo.

Obyčajným vojakom by sa ale ani nesnívalo o interiéri, ktorý mali k dispozícii vysokopostavení politici. Ladoga mala pohodlné sedadlá, individuálne osvetlenie, klimatizáciu, komunikačné zariadenia, monitorovacie zariadenia ako dve kamery a tiež senzory na meranie rôznych parametrov vonkajšieho prostredia.

Automobil mal byť úplne chránený pred jadrovým žiarením a kontamináciou. Systém filtrov mal zabezpečiť neustále prúdenie kyslíka aj v tých najhorších podmienkach.

Do vozidla sa zmestilo šesť ľudí, dvaja členovia posádky, ktorí mali na starosti chod stroja, a štyria ďalší ľudia, ako napríklad vysokí predstavitelia. Vozidlo nedisponovalo žiadny zbraňovým systémom.

Ladoga dosiahla najvyššiu rýchlosť 70 kilometrov za hodinu na cestách, prekonať vedela naraz 330 kilometrov. V prípade pohotovosti mohla operovať dva dni.

Nasadené bolo aj v Černobyle 

Vozidlo zažilo aj „ostrú skúšku“, nasadené bolo v Černobyle po havárii v roku 1986. Stroj sa mal podieľať na odstraňovaní následkov tejto katastrofy. Vozidlo zabezpečovalo monitorovanie radiácie v blízkosti havarijného reaktora, ďalej pomáhalo určovaní záchranných operácií a potrebných technických prostriedkov.

V oblasti černobyľskej havárie Ladoga jazdila od 3. mája do 28. septembra 1986, pričom najazdila celkovo 4 720 km.

Jadrovú skúšku tak vozidlo úspešne zvládlo, tú v ostrých bojoch ale nie. Dôvodom môže byť chýbajúca aktívna ochrana vozidla, pričom samotný silný pancier ho nedokáže ochrániť.

Forbes tiež pripomína, že nasadenie tohto unikátneho vozidla na Ukrajinu dokazuje, že Moskva má veľký problém v oblasti obrnených vozidiel akými sú tanky či ďalšie obrnené vozidlá. Ako sme už v minulosti informovali, práve to je technika, ktorá môže zabezpečiť, že Kremľu už v blízkej budúcnosti môže dôjsť dych. Tak môže stratiť ofenzívny potenciál už v priebehu jedného až troch rokov, v prípade, ak budú zachované doterajšie vysoké straty.

Zdroje: The Telegraph, Forbes

Najnovšie videá

Trendové videá