Takto od prepravcu „vytrieskaš“ 1 300 eur za bežnú vec na letisku: Praktické tipy pre dovolenkárov
- Letecká spoločnosť je zodpovedná za stratu alebo poškodenie batožiny
- Cestujúci môže vyžadovať odškodné
- Letecká spoločnosť je zodpovedná za stratu alebo poškodenie batožiny
- Cestujúci môže vyžadovať odškodné
Dovolenková sezóna je v plnom prúde, mnohí už majú cestovateľské zážitky za sebou, na iných stále čakajú. Niektorí zostávajú dovolenkovať doma, iní majú radi spoznávanie ďalších krajín či kultúr.
Na pohodlný presun si väčšina vyberá cestovanie lietadlom. Práve to prináša mnoho výhod, ale aj potenciálne nepríjemnosti ako zrušený let alebo stratenú batožinu. V takýchto situáciách majú cestujúci určité práva a nároky na kompenzáciu podľa európskych predpisov a medzinárodných dohovorov.
Tento článok sa zameriava na tvoje práva a postupy, ktoré si môžeš uplatniť, ak sa stretneš s týmito problémami.
Aké práva má cestujúci v prípade zrušenia letu?
„Práva cestujúcich sú upravené v tzv. pravidlách EÚ v oblasti ochrany práv cestujúcich v leteckej doprave. Je potrebné upozorniť, že tieto práva sa od 1. 1. 2021 neuplatňujú v prípade zrušenia letu alebo omeškania letu zo Spojeného kráľovstva do EÚ, ak tento let prevádzkoval prepravca zo Spojeného kráľovstva alebo inej krajiny mimo EÚ,“ opisuje advokát JUDr. Matúš Červený z advokátskej kancelárie LEXANTE.
Ak letecká spoločnosť oznámila cestujúcemu zrušenie letu viac ako 14 dní pred plánovaným odletom, cestujúci si môže vybrať medzi vrátením peňazí, presmerovaním letu alebo zmenou rezervácie za obdobných prepravných podmienok.
Pri meškaní alebo zrušení letu má cestujúci právo byť informovaný o očakávanej dĺžke meškania, mať k dispozícii občerstvenie a zabezpečenú komunikáciu (dva telefonáty alebo emaily), a ak je to potrebné, aj ubytovanie v hoteli spolu s dopravou medzi letiskom a hotelom (v prípade, že meškanie si vyžiada prenocovanie). Pri prípojných letoch môže cestujúci požiadať o vrátenie ceny letenky za neuskutočnenú časť cesty a bezplatné zabezpečenie najbližšieho spiatočného letu.
Čo môže cestujúci vyžadovať od leteckej spoločnosti, ak je jeho let zrušený?
„Cestujúcemu vzniká nárok a môže vyžadovať odškodné v prípade, že bol zo strany leteckej spoločnosti informovaný o zrušení letu menej ako 14 dní pred odletom. Pozor však na výnimku, nárok na odškodné nevzniká, ak k zrušeniu letu došlo z dôvodu mimoriadnych okolností (nepriaznivé poveternostné podmienky, rozhodnutia manažmentu či bezpečnostné riziká), ktoré však musí letecká spoločnosť preukázať,“ dopĺňa JUDr. Matúš Červený z advokátskej kancelárie LEXANTE s tým, že nárok na odškodné vzniká cestujúcemu aj v prípade, že si zvolí jeden zo spôsobov náhrady výdavkov, presmerovania alebo zmeny rezervácie za porovnateľných prepravných podmienok a letecká spoločnosť si povinnosť z toho vyplývajúcu nesplní.
Čo musí cestujúci urobiť, ak sa jeho batožina stratí alebo poškodí? V takomto prípade je letecká spoločnosť zodpovedná za stratu alebo poškodenie batožiny.
Cestujúci má v takýchto prípadoch nárok na kompenzáciu až do výšky 1 300 eur. Ak dôjde k strate alebo poškodeniu batožiny, je nevyhnutné to čo najskôr oznámiť na oddelení reklamácií a vyplniť formulár nazývaný Property Irregularity Report (PIR). Na nárok na kompenzáciu je potom potrebné podať písomnú reklamáciu u leteckej spoločnosti.
Mnohí sa tiež pýtajú, dokedy musí cestujúci nahlásiť stratenú batožinu, aby mal nárok na kompenzáciu. Odpoveď je jednoduchá, dôležitá je sťažnosť, ktorá musí byť zaslaná písomnou formou.
„V prípade straty batožiny musí cestujúci na vznik nároku na kompenzáciu zaslať leteckej spoločnosti sťažnosť, a to písomnou formou do 7 dní od straty batožiny,“ uzatvára JUDr. Matúš Červený z advokátskej kancelárie LEXANTE.
Zdroj: Advokátska kancelária LEXANTE