Slovensko skončilo na úplnom dne európskeho rebríčka. Globálny hit sa u nás neuchytil (NOVÉ DÁTA)
- TikTok má v Európe more fanúšikov, no na Slovensku ho používa len každý šiesty
- Pozri sa s nami na dôvody, prečo sa TikToku u nás nedarí tak, ako vo svete
- TikTok má v Európe more fanúšikov, no na Slovensku ho používa len každý šiesty
- Pozri sa s nami na dôvody, prečo sa TikToku u nás nedarí tak, ako vo svete
TikTok je fenoménom digitálnej éry, ktorý si získal 1,5 miliardy používateľov po celom svete. Vo väčšine európskych krajín sa táto platforma teší nevídanej popularite. Na TikToku trávi svoj čas až 142 miliónov európskych užívateľov mesačne.
Avšak, Slovensko sa v tomto ohľade javí ako výnimka. Podiel aktívnych užívateľov TikToku je v rámci Európskej únie na Slovensku najnižší, čo vyvoláva otázky o príčinách tohto javu a jeho dôsledkoch.
https://twitter.com/EurCorrespond/status/1816443307599249853
Podľa najnovších štatistík, zverejnených samotným TikTokom v rámci európskeho Nariadenia o digitálnych službách, vykazuje Slovensko najnižší podiel aktívnych užívateľov spomedzi všetkých členských štátov EÚ.
Kým v krajinách ako Luxembursko, Španielsko alebo Írsko používa túto platformu viac ako 40 % populácie, na Slovensku sú tieto čísla výrazne nižšie. Podľa reportu, na ktorý upozornil server The European Correspondent, len 17 % Slovákov aktívne využíva TikTok, čo je v porovnaní s priemerom EÚ, ktorý sa pohybuje okolo 32 %, mimoriadne nízke číslo.
TikTok ako hrozba
Jedným z hlavných dôvodov, prečo sa TikTok na Slovensku neteší takej popularite ako v iných európskych krajinách, je konzervatívnejší prístup k novým technológiám a sociálnym sieťam. Slováci tradične uprednostňujú overené platformy ako Facebook, Instagram alebo YouTube. Tieto siete majú na Slovensku dlhoročnú tradíciu a silnú používateľskú základňu, čo môže brzdiť presun užívateľov na nové a menej známe platformy.
Ďalším faktorom je jazyková bariéra. Hoci TikTok ponúka obsah v rôznych jazykoch, prevažná väčšina populárnych videí je v angličtine. To odrádza najmä staršie generácie.
Ďalším významným dôvodom pomalého nárastu počtu užívateľov môže byť aj celkové renomé TikToku, ktoré hlavne v posledných mesiacoch získavalo trhliny. Jeho čínsky pôvod a prepojenie s materskou spoločnosťou ByteDance vyvolávajú obavy ohľadom celkovej ochrany osobných údajov a aj národnej bezpečnosti.
Mnohé krajiny vrátane USA a Indie zvažujú alebo už prijali opatrenia na obmedzenie používania TikToku kvôli podozreniam, že môže slúžiť ako nástroj na zber citlivých informácií pre čínsku vládu. Podobne sa vyjadril aj český Národný úrad pre kybernetickú bezpečnosť (NÚKIB), ktorý varoval pred jeho inštaláciou a používaním na zariadeniach s prístupom k systémom spadajúcim do kritickej informačnej infraštruktúry.
Riziká spojené s TikTokom však presahujú geopolitické hranice. Aplikácia čelí kritike za šírenie dezinformácií, nevhodného obsahu a za jej vplyv na duševné zdravie mladistvých. Algoritmus TikToku, ktorý podporuje rýchle a masívne šírenie videí, môže ľahko zviditeľniť škodlivý obsah, čím sa zvyšuje riziko jeho negatívneho dopadu na používateľov.
TikTok sa bráni tvrdením, že implementuje opatrenia na ochranu používateľov a spolupracuje s regulačnými orgánmi. Avšak, pre mnohých odborníkov a politikov zostáva otázka, či tieto opatrenia stačia na zmiernenie rizík, ktoré táto platforma predstavuje. TikTok sa tak ocitá v strede globálnej diskusie o bezpečnosti, ochrane súkromia a vplyve sociálnych sietí na spoločnosť.
Firma s hodnotou 50 miliárd dolárov
Hodnota TikToku sa v súčasnosti odhaduje na približne 50 miliárd dolárov. Spoločnosť ByteDance, ktorá je materskou spoločnosťou TikToku, má podľa najnovších odhadov hodnotu približne 275 miliárd dolárov. Táto hodnota sa však v minulosti pohybovala v rozmedzí od 250 do 450 miliárd dolárov v závislosti od rôznych faktorov na trhu, informuje Nasdaq.
TikTok generoval v roku 2023 príjmy vo výške 16,1 miliardy dolárov, čo predstavuje 67 % nárast oproti predchádzajúcemu roku. Aplikácia má viac ako 1,5 miliardy aktívnych používateľov mesačne a očakáva sa, že do konca roku 2024 dosiahne 1,8 miliardy používateľov, informuje Business of Apps.
Príbeh zakladateľa TikToku
Zaujímavý je v tomto smere aj príbeh zakladateľa TikToku, ktorým je Zhang Yiming.
Zhang sa narodil v roku 1983 v čínskom meste Longyan. Po absolvovaní univerzity Nankai, kde študoval mikroelektroniku a softvérové inžinierstvo, začal pracovať ako inžinier pre rôzne technologické spoločnosti vrátane Microsoftu.
V roku 2012 založil spoločnosť ByteDance, ktorá sa stala jedným z najúspešnejších startupov v Číne. ByteDance pôvodne spustila aplikáciu Toutiao, platformu na zdieľanie správ a informácií, ktorá rýchlo získala popularitu.
V roku 2016 Zhang predstavil Douyin, čínsku verziu TikToku, zameranú na krátke videá. Táto aplikácia sa v Číne rýchlo stala hitom, čo motivovalo Zhangovu víziu expandovať globálne. V septembri 2017 bola uvedená medzinárodná verzia Douyinu pod názvom TikTok. ByteDance následne v roku 2017 získala za miliardu dolárov aplikáciu Musical.ly, ktorú integrovala do TikToku, čím sa výrazne zvýšila jeho popularita na západných trhoch.
TikTok sa stal jednou z najviac sťahovaných aplikácií na svete, no Zhangovo vedenie ByteDance nebolo bez kontroverzií. Spoločnosť čelila obvineniam z cenzúry a obáv z ochrany osobných údajov. V máji 2021 Zhang Yiming oznámil, že odstupuje z postu CEO ByteDance, aby sa mohol sústrediť na dlhodobé stratégie a inovácie v rámci spoločnosti. Jeho odhadovaný majetok je 43,4 miliardy dolárov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: The European Correspondent, CzechCrunch, Nasdaq, Business of Apps