Do Prešova opäť zavíta hackathon. Mesto chce vytvoriť svoju digitálnu identitu a zapojiť viac občanov do rozhodovacích procesov
Bratislava 15. augusta 2024 – Mesto Prešov sa už po druhý raz zapojilo do verejne vyhlasovanej výzvy a tak bude opäť hľadať inovatívne riešenie prostredníctvom hackathonu v rámci projektu Hacknime.to z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, ktorý je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR. Cieľom je vytvoriť digitálnu mestskú identitu a zlepšiť tak participáciu jeho obyvateľov.
Už od roku 2022 Prešov aktívne pripravuje reštart participácie obyvateľov na rozhodovacích procesoch samosprávy vrátane implementácie participatívneho rozpočtu. Súčasťou je snaha o vybudovanie užšieho vzťahu s obyvateľmi, vytvorenie atmosféry dôvery a v konečnom dôsledku zvýšenie záujmu verejnosti o dianie v meste.
Po úspešnom hackathone z minulého roku, kde sa zrodili návrhy, ako začať proces vzniku digitálneho dvojčaťa mesta a tak umožniť lepšie plánovanie činností samosprávy, simulovanie plánov či odhaľovanie ich rizík, sa mesto rozhodlo do projektu z dielne MIRRI SR – Hacknime.to – prihlásiť opäť.
Už 4. až 5. septembra sa tak v historických priestoroch prešovského PKO Čierny orol stretnú hackeri, aby spoločne hľadali riešenie hackathonu s názvom “Digitálny občan”.
Úlohou účastníkov hackathonu bude navrhnúť riešenie vo forme digitálnej mestskej identity pre poskytovanie digitálnych služieb a participáciu obyvateľov mesta Prešov. Súčasťou tejto integrovanej platformy by mal byť aj tzv. unikátny elektronický identifikátor obyvateľa naviazaný na služby súvisiace so životom v meste, napríklad v oblasti dopravy, kultúry, športu, školstva, verejnej zelene a podobne.
Hackathon ako nástroj na vytvorenie modernej samosprávy
Samospráva chce pomocou inovatívneho riešenia dosiahnuť rýchle a jednoduché využívanie existujúcich digitálnych služieb, podnecovať konštruktívnu vzájomnú komunikáciu obyvateľov, či vznik nových nápadov prínosných pre mesto.
„Hackathon má potenciál priniesť do Prešova prelomové veci, na ktoré budú nadväzovať ďalšie naše pripravované projekty. Pre mňa osobne je veľmi dôležité, aby sme otvorili úplne novú éru komunikácie medzi mestom a jeho obyvateľmi založenú na viackanálovom informovaní. Prioritou v tejto oblasti je vytvoriť novú platformu pre pridávanie a vyhodnocovanie podnetov verejnosti, informovanie obyvateľov o činnostiach v meste a hlavne, aby sme umožnili obyvateľom oveľa efektívnejšie sa zapájať do rozhodovacích procesov v meste,“ uviedol primátor mesta Prešov, František Oľha.
Takýto komplexný reštart komunikácie medzi jednotlivými aktérmi a to obyvateľmi, návštevníkmi, obchodnými partnermi, poskytovateľmi služieb v meste na jednej strane a Mestským úradom, mestskými firmami a organizáciami na strane druhej sa dá považovať za jeden zo základov modernej a efektívnej samosprávy.
„Jednou z priorít mesta Prešov je prinášať občanom jednoduchšie a efektívnejšie riešenia v komunikácii so samosprávou. V súčasnej dobe, keď je naším cieľom čoraz viac digitalizovať údaje a urobiť ich dostupnejšími, je Hackathon – Digitálny občan, ktorý sa v Prešove tento rok uskutoční, výbornou príležitosťou, ako všetky predstavy o modernom fungovaní samosprávy pretaviť aj do praxe,” doplnil primátor, F. Oľha.
Tímy hackerov sa môžu na hackathon prihlásiť a súťažiť o finančné odmeny
Prihlasovanie tímov a jednotlivcov je možné cez webstránku projektu Hacknime.to, kde stačí vyplniť kontaktné údaje a pár základných informácií o zložení tímu, prípadne individuálnych skúsenostiach účastníkov.
Organizátori hackathonu budú následne všetkých súťažiacich kontaktovať a poskytnú im aj ďalšie potrebné informácie, ktoré budú pre úspešné riešenie výzvy potrebovať.
Okrem cennej skúsenosti a možnosti zapojiť sa do modernizácie verejnej správy na Slovensku, je v hre aj finančná odmena spolu vo výške až 6 000 eur pre prvé tri víťazné riešenia.
Po pozitívnych ohlasoch z predchádzajúcich hackathonov sa opäť bude vyhlasovať aj obľúbená cena publika. Prihlasovanie na hackathon Digitálny občan je otvorené do pondelka 2. septembra 2024, alebo do naplnenia kapacity.
O projekte Hacknime.to
Hacknime.to projekt z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, ktorý vzniká s podporou Campus Cowork. Cieľom je vďaka komunite kreatívnych ľudí s nadšením pre technológie, vytvoriť riešenia v oblasti zjednodušovania procesov verejnej správy a zlepšovania kvality poskytovaných digitálnych služieb. Projekt je financovaný z prostriedkov mechanizmu Plánu obnovy a odolnosti SR