Známy obchod s elektronikou definitívne zmizol zo Slovenska: Vieme, čo všetko to znamená pre zákazníkov
- Známeho predajcu elektroniky už pár dní na Slovensku nenájdeš
- Datart a Nay sa spojili a predajne nájdeš už len pod značkou Nay
- Nay chce Slovákov zaujať aj kampaňou na dopravu zdarma
- Známeho predajcu elektroniky už pár dní na Slovensku nenájdeš
- Datart a Nay sa spojili a predajne nájdeš už len pod značkou Nay
- Nay chce Slovákov zaujať aj kampaňou na dopravu zdarma
Na Slovensku došlo k spojeniu roka – najväčší predajca elektroniky Nay a konkurenčná česká spoločnosť HP Tronic so sieťou predajní Datart vytvorili spoločný podnik.
Na slovensko-českom trhu tak vznikol najväčší predajca elektroniky pod názvom Nay-Datart. Firmy podpísali dohodu pred necelým rokom a fúziu museli schváliť aj protimonopolné úrady v Česku a na Slovensku.
Na Slovensku sa tak všetky predajne Datart premenujú na Nay, naopak, v Českej republike bude značka Datart.
„NAY úspešne podniká na Slovensku už viac ako 30 rokov, no konkurencia je silná a s príchodom množstva globálnych online hráčov sme prirodzene hľadali možnosti, ako náš biznis zefektívniť, aby sme im dokázali konkurovať,“ povedal pre Startitup generálny riaditeľ spoločnosti Nay Roman Kocourek.
Roman Kocourek pôsobí v spoločnosti už 15 rokov
Roman Kocourek od 1. januára 2024 prevzal pozíciu generálneho riaditeľ Nay. V spoločnosti pôsobí 15 rokov a prešiel si funkciami finančného riaditeľa v NAY a.s. a riaditeľa spoločnosti Electro World s.r.o.
Do pozície generálneho riaditeľa povýšil Roman Kocourek zo svojej poslednej funkcie riaditeľa spoločnosti Electro World. V priebehu akvizície Electro Worldu zastupoval materskú spoločnosť Nay.
- Čo pre zákazníkov znamená spojenie Nay a Datart
- Čo sa stane s ich zákazníckymi kontami
- Prečo sa Nay a Datart rozhodli spojiť
- Ako na spojenie zareagovali české a slovenské úrady
Od 1. septembra už slovenskí zákazníci nenájdu predajne Datart. Čo to pre nich znamená a ako to pocítia v praxi?
Odpoviem veľmi jednoducho – pre zákazníkov Datartu sa v podstate nemení nič, na čo boli zvyknutí, práve naopak, nájdu u nás niečo navyše. O všetkom boli ale informovaní dopredu.
Pokiaľ mali aktívne konto v Datarte, tak sa automaticky previedlo do Nay. To znamená, že nemusia mať žiadny stres a môžu ďalej používať svoje údaje.
Aj keď mali vytvorenú objednávku, reklamáciu, čokoľvek, tak sa to preradí k nám. Nájdu u nás aj rovnaké ceny a dokonca možnosť sa u nás zaregistrovať do klubu Nay extra. Dostanú tak dodatočné body na ďalší nákup.
Spomínali ste, že aj zákaznícky účet ostáva taký, ako mali doteraz. Musia však zákazníci niečo spraviť, aktivovať ho?
Účet sa automaticky preklopí a na stránke budú mať zákazníci možnosť prihlásiť sa s rovnakými údajmi, aké mali doposiaľ. Rovnako by to malo fungovať aj na českej strane.
V obidvoch krajinách sme na to išli tak, aby to mal zákazník čo najjednoduchšie a nemusel o tom veľmi premýšľať. Doklady budú mať k dispozícii vo svojom účte, ktorý si mohli od konca augusta aktivovať na nay.sk.
V prípade, že majú zákazníci účet na oboch e-shopoch, bude pre nich pripravená možnosť spojenia účtov.
Čo sa stane s predajňami Datart? Na Slovensku ste ich prebrali 20.
Prebrali sme 20 predajní Datart na Slovensku a zákazník ich od 1. septembra nájde pod značkou Nay. V podstate značka Datart na slovenskom trhu zaniká.
České úrady spojenie odobrili, Slováci mali podmienky
Český Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže odobril transakciu už začiatkom apríla – úradníci nezistili žiadne narušenie ani vážne obavy z podstatného narušenia hospodárskej súťaže v maloobchode ani veľkoobchode s elektronikou v Českej republike.
Protimonopolnému úradu SR trvalo rozhodnutie dlhšie – Nay má totiž na Slovensku silné postavenie. Úrad stanovil viaceré podmienky, ktoré musí nový holding splniť.
Ide napríklad o predaj deviatich prevádzok vo väčších slovenských mestách. Povinnosť predať prevádzky konkurencii sa týka troch predajní v Bratislave a po jednej v Piešťanoch, Košiciach, Prešove, Spišskej Novej Vsi, Trenčíne a Zvolene.
Nay sa zároveň zaviazal, že ich počas desiatich rokov neodkúpi späť. Okrem toho by mal nový veľký reťazec dodržať maximálny počet predajní v hlavnom meste. Ich počet nie je v rozhodnutí zverejnený.
Takto uložená podmienka má z celoslovenského pohľadu zabezpečiť zachovanie priestoru pre konkurenčných podnikateľov.
Okrem nových predajní avizujete aj lepšie služby. Čo to presne znamená pre zákazníka?
Služby sme už predtým mali v určitom rozsahu podobné ako Datart. Rozšíria sa však o tie, na ktoré zákazníci doposiaľ neboli zvyknutí – napríklad o dodatočné služby, akou je kalibrácia televízorov.
Zákazník si môže zaplatiť profesionálne nastavenie televízie pre konkrétny model a prostredie. Ďalším benefitom je to, že sme obsadili ďalších 20 miest na mape Slovenska, čiže zákazník k nám má bližšie.
Ďalej dostanú dodatočné body za nákup, máme kampaň na obdobie dvoch mesiacov, kedy budeme poskytovať dopravu zdarma. To je z pohľadu zákazníka asi celkom zásadný benefit na dočasnú dobu.
Majú vôbec ešte zmysel kamenné predajne? Ľudia čoraz viac nakupujú online, zvykli si na to aj počas pandémie.
Závisí to od konkrétneho tovaru. Myslím si, že kamenné predajne majú stále zmysel – sú však rozdiely v nakupovaní napríklad medzi východným a západným Slovenskom.
Česku napríklad vidno, že ženy preferujú osobný nákup – chladničku si chcú pozrieť zblízka, či zodpovedá ich predstavám. Myslím si, že Česi a Slováci nie sú natoľko odlišní, že by to na Slovensku fungovalo inak.
Ale súvisí to aj s veľkosťou predajní – nedá sa mať všetko vystavené a dostupné v predajni. Treba teda pripustiť aj to, že predajne Datart boli menšie a viac zamerané na online zákazníka. Takže v konečnom dôsledku sa to dobre dopĺňa. Pozri si, ako vyzerá Nay -Datart →
Český trh ste zásobovali zo Slovenska – ako sa odrazí spojenie Nayu a Datartu v logistike?
To je jeden z bodov, na ktorom by sme mohli spoločne benefitovať – aj Datart na Slovensku bol viac ako polovicou zásobovaný z Česka.
To znamená, že začneme fungovať v rámci lokálnej logistiky a nebudeme platiť drahú cezhraničnú dopravu, ktorá dosť zásadne ovplyvňuje náklady pri dodávaní tovaru do druhej krajiny.
Kedy vlastne vznikla myšlienka, že sa Nay a Datart spoja? Aký je cieľ?
Ja osobne som v tomto projekte zainteresovaný určite 2 roky – takže to nie je otázka posledných mesiacov. Z pohľadu Nay si myslím, že spoločnosť stále vnímala situáciu na česko-slovenskom trhu a snažila sa nájsť riešenia na to, aby si udržala budúcnosť aj z pohľadu konkurenčného boja.
Či už ide o online hráčov, ktorí tu už boli, alebo tých, ktorí sa sem tlačia. Keby som to mal veľmi zjednodušiť, tak Nay si prostredníctvom Electro World držal nejaké malé percentá na českom trhu.
A Datart si zas na Slovenku držal nejaký podiel, ale tu bol a je dominantným hráčom Nay. Takže slovenský a český trh si Datart a Nay v podstate rozdelil, a tak sa ponúklo spojenie. Spoločne tak dokážu konkurovať aj hráčom, ktorých vstupuje na trh stále viac.
Na Slovensku ste však mali silnú pozíciu, rovnako Datart zase v Česku. Čím to je, že to nebolo aj opačne?
Táto otázka veľmi súvisí aj s históriou – v prípade Nay je to asi jednoduchá odpoveď – bola prvá na Slovensku, ktorá prišla s veľkoformátovým predajom elektroniky.
Neskôr, vďaka akvizícii a tomu, že tu nejakú dobu pôsobil kapitálový fond, sa podarilo skonsolidovať celý trh s elektronikou a vytvoriť rastúcu firmu, ktorá si dokázala udržať náskok.
Znamená to, že ten vývoj má cez 30 rokov a to sa nedá nikde kúpiť. Čo sa týka tej českej strany, tam bol trh rozdrobený medzi viacerých hráčov a tí medzi sebou súťažili.
Spomínali ste, že spojenie je aj reakciou na rôzne online trhoviská či marketplace. Vy na webe ponúkate okrem elektroniky aj iný sortiment. Plánujete ho ešte rozšíriť?
Rozširovanie sortimentu súvisí s celkovým vývojom a aj dopytom zákazníka, ktorý na jednom mieste nájde všetko, čo potrebuje. Zároveň bol sortiment Datartu rozšírenejší, takže teraz ho zákazník nájde aj v Nay – ide o desaťtisíce artiklov, ktoré sme zobrali pod seba.
To, či ho budeme rozširovať, ovplyvňujú dva faktory – jedna vec je listovanie tovaru. Na to, aby ste ho mohli publikovať na web. Druhá je tá, že musíte u dodávateľa zaistiť zmluvu, aby ste ich boli schopní dodať.
Takže ak by som to zjednodušil – dolistovali sme ešte 40-tisíc artiklov, rôznych ďalších výrobkov, ktoré sme do tej doby ešte v Nay nemali.
A v tej prvej fáze, do dnešného dňa, sme z tých 40-tisíc výrobkov, dali 15-tisíc k dispozícii. To znamená, že sme pre zákazníkov rozšírili ponuku o 15-tisíc výrobkov a budeme v tom ,samozrejme, pokračovať.
Ten proces však má niekoľko krokov a nefunguje to tak, že len stlačíte nejaké tlačidlo na počítači.
Alza to skúša cez logistiku – má svižný dovoz. Neuvažovali ste nad tým, že pôjdete aj cestou balíkoboxov?
Myslím, že čo sa týka týchto boxov, tak asi nie. Ide o obrovskú investíciu, a to nielen finančnú. Bol by to obrovský projekt, je za tým mnoho usmerňovania, rozmiestňovania a v neposlednom rade aj financií.
Ale na druhej strane máme ďalšie výdajné miesta, ktoré sme zriadili. V podstate dnes máme najrýchlejší predaj výrobkov na Slovensku – vy si niečo objednáte a do 15 minút si to môžete vyzdvihnúť v predajni.
Aký tovar sa u vás predáva najviac? Vo väčšine podobných predajní sú to smartfóny.
Je to aj veľmi sezónna záležitosť – keď boli teraz veľké horúčavy, tak klimatizácia bola niečo, čo sa pomaly stávalo nedostatkovým tovarom. V letnom období sa u nás najviac predáva veľká biela technika – chladničky, práčky či mraziaky. V tom sme určite jednotkou na Slovensku.
Čo sa týka produktov, akými sú napríklad mobilné telefóny, tak to je asi skôr otázka zimy – ľudia ich najviac nakupujú v predvianočnom období.
Poďme trochu od tovaru k samotnému spojeniu a vlastníckej štruktúre Nay-Datart. Ako je nastavená?
Neviem, či je to úplne otázka na mňa, ale asi veľmi zjednodušene by som to povedal tak, že ultimátni vlastníci zostávajú na pozadí rovnakí.
To znamená, že hoci došlo k spojeniu do dnešnej materskej spoločnosti, ktorá sa volá Nay-Datart, ostala skladba vlastníkov rovnaká.
Chcú konkurovať globálnym hráčom
Od 1. septembra na Slovensku pôsobí iba značka Nay. Predajne Datart sa však nerušia, ale rebrandujú sa na Nay. Spoločný holding oboch značiek si od zlúčenia sľubuje vyššiu konkurencieschopnosť voči globálnym hráčom, ktorí zaplavujú slovenský trh.
Skupina Nay, prevádzkovateľ obchodov a e-shopov Nay na Slovensku a Electro World v Česku, sa spojila so skupinou HP Tronic, prevádzkovateľom značiek Datart a ETA v oboch krajinách.
Už aj pred spojením bol Nay najväčším maloobchodným predajcom elektroniky na Slovensku a mal za sebou dlhé roky úspešného podnikania.
Keď spoločnosť vznikla, pred viac ako 30 rokmi, stala sa zakladateľom predaja elektroniky vo veľkoformátových predajniach. Pozri si, ako vyzerá spojenie Nay a Datart →
Spojením Nay a Datart však prišlo na česko-slovenskom trhu k vytvoreniu najväčšieho predajcu elektroniky. Ako sa k tomu postavili protimonopolné úrady?
Ja som bol ten, kto organizoval spracovávanie podkladov pre obidva úrady, ako v Česku, tak aj na Slovensku. Vnímam teda tie rozdiely.
Zo začiatku obidva úrady prehlásili, že si budú zbierať informácie a budú spolu komunikovať a vecne postupovať v obidvoch krajinách, pretože sme v podobnom prostredí.
To fungovalo asi prvé dva mesiace a potom sa to výrazným spôsobom zmenilo. Český úrad vnímal situáciu tak, ako ju vnímajú všetci obchodníci na trhu – je tu omnichanel trh – teda online a offline trh dokopy a je úplne jedno, odkiaľ zákazník príde, akým spôsobom si chce výrobok kúpiť a kde si ho chce vyzdvihnúť.
Avšak slovenský Protimonopolný úrad to videl inak – a síce, že offline a online trh treba vnímať ako samostatné trhy a treba ich aj samostatne sledovať.
Nový holding budú riadiť spoločne
V Holdingu Nay-Datart bude mať Nay minoritné postavenie, avšak podľa zakladateľa siete Nay Petra Zálešáka bude riadený spoločne.
Predsedom predstavenstva je doterajší výkonný riaditeľ HP Tronicu Daniel Večeřa a Peter Zálešák je jeho podpredsedom.
Holding Nay-Datart má spoločné orgány, ktoré budú rozhodovať o spoločných veciach tak, že ani jedna strana nemôže bez tej druhej urobiť zásadné rozhodnutie.