EÚ špehuje vodičov za volantom. Kontroluje údaje, o ktorých mnoho Slovákov netuší (ZOZNAM)

  • Európsku úniu zaujíma okrem iného aj spotreba paliva
  • Monitorujú spaľovacie motory aj hybridné vozidlá
Vodič za volantom a tachometer.
Ilustračné foto Freepik/@pvpproduction, Freepik/@freepik
  • Európsku úniu zaujíma okrem iného aj spotreba paliva
  • Monitorujú spaľovacie motory aj hybridné vozidlá

Európska únia zaviedla novú reguláciu, ktorá od roku 2021 umožňuje zbierať dáta o spotrebe paliva a energie z nových áut. Ako informuje portál Autosalon.tu, systém OBFCM (On-Board Fuel Consumption Meter) sleduje spotrebu a emisie CO2.

Automobilky musia tieto informácie pravidelne zbierať a posielať Európskej agentúre pre životné prostredie (EEA), ktorá patrí pod Európsku komisiu.

Tento systém má za úlohu pomôcť znížiť emisie a zlepšiť čistotu ovzdušia. Veľká pozornosť sa venuje plug-in hybridným autám, ktoré v testoch vykazujú nízku spotrebu, no v praxi môžu spotrebovať viac, hlavne ak ich majitelia auto často nenabíjajú.

Čo všetko monitorujú?

Systém zbiera širokú škálu informácií. Pri autách so spaľovacím motorom sleduje spotrebu paliva, prejdenú vzdialenosť a priemernú rýchlosť. U hybridov zaznamenáva aj údaje o spotrebe v rôznych režimoch, ako napríklad jazdu na elektrinu alebo nabíjanie batérie a koľko energie bolo dodané z elektrickej siete.

V autách so spaľovacím motorom sa monitoruje:

  • celková spotreba paliva (za celú dobu životnosti) v litroch,
  • celková prejdená vzdialenosť (za celú dobu životnosti) v kilometroch,
  • priemerná rýchlosť vozidla v km/h.

Pri hybridoch sa monitoruje:

  • množstvo paliva spotrebovaného v litroch,
  • spotreba paliva v režime vybíjania batérie v litroch,
  • spotreba paliva pri dobíjaní, ak vodič zvolí tento režim, v litroch,
  • vzdialenosť prekonaná v režime vybíjania batérie s vypnutým motorom v kilometroch,
  • vzdialenosť prekonaná v režime vybíjania batérie so zapnutým motorom v kilometroch,
  • vzdialenosť prekonaná v režime dobíjania v kilometroch,
  • energia dodaná do batérie zo siete v kWh.

Odmietnutie zdieľania údajov

Majitelia áut môžu pri návšteve servisu alebo pri kúpe vozidla odmietnuť zdieľanie údajov so servisom, čím zabránia ich odoslaniu Európskej komisii.

Aj keď sú údaje anonymizované, systém využíva identifikačné číslo vozidla (VIN), ktoré umožňuje priradiť záznamy k konkrétnemu autu. Odmietnutím zdieľania údajov sa majitelia môžu vyhnúť ich odosielaniu.

Tieto pravidlá vyvolali diskusie. Kritici poukazujú na to, že zber údajov sa sústreďuje najmä na vozidlá so spaľovacím motorom a hybridy, pričom elektromobily nedostávajú rovnakú pozornosť, aj keď aj tie môžu mať v reálnych podmienkach vyššiu spotrebu ako deklarovanú.

Batériové pasy

Európska únia stále prichádza s novými pravidlami. Tieto zmeny ovplyvňujú mnoho oblastí, no elektromobilita je teraz na vrchole. Od roku 2035 plánuje EÚ zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom. Nové autá budú musieť byť úplne bezemisné, čo znamená napríklad elektromobily.

Elektromobily však čakajú ďalšie výzvy. Musia spĺňať množstvo kritérií, aby sa dostali na cesty. Agentúra Reuters nedávno upozornila na jedno z najnovších kritérií, ktoré pridáva ďalšie požiadavky pre elektrické vozidlá.

A práve Volvo prišlo s veľkou novinkou. Táto švédska automobilka sa stáva prvým výrobcom áut na svete, ktorý bude zavádzať tzv. batériový pas pre svoje elektromobily. Tento dokument ti prezradí všetko o batérii v aute – od pôvodu surovín až po obsah recyklovaných materiálov a uhlíkovú stopu.

Čo sa týka modelov, prvým autom s batériovým pasom bude SUV EX90. Volvo tvrdí, že výroba tohto modelu začne už čoskoro. Takže ak máš záujem o nové Volvo, môžeš očakávať, že ti poskytne všetky podrobné informácie.

Batériový pas nevznikol len tak sám od seba. Volvo ho vyvinulo spolu s britským startupom Circulor. Tento startup používa technológiu blockchain na sledovanie dodávateľských reťazcov. Vytvárali ho viac ako päť rokov, aby bol čo najdokonalejší.

Batériové pasy budú fungovať ako bežné pasy pre ľudí. Volvo ich nezavádza len tak pre nič za nič. Od februára 2027 budú povinné pre všetky elektrické autá v EÚ.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Autosalon.tu

Najnovšie videá

Trendové videá