Slováci platia kartou oveľa radšej ako v minulosti. Zmizne zo Slovenska hotovosť?

  • Slováci vo veľkej miere platia radšej kartou alebo mobilnými platbami
  • Inovácie v oblasti digitálnych platieb prijímajú Slováci veľmi rýchlo
  • O moderné a spoľahlivé pokladničné riešenia vrátane terminálov sa postará slovenská spoločnosť Papaya POS.
Papaya (1)
Papaya POS
  • Slováci vo veľkej miere platia radšej kartou alebo mobilnými platbami
  • Inovácie v oblasti digitálnych platieb prijímajú Slováci veľmi rýchlo
  • O moderné a spoľahlivé pokladničné riešenia vrátane terminálov sa postará slovenská spoločnosť Papaya POS.

Slováci patria k národom, ktoré si inovácie v oblasti digitálnych platieb obľúbili veľmi rýchlo. Vo februári roku 2022 napríklad debutoval projekt okamžitých platieb, ktorý mal podľa údajov NBS obrovský úspech.

Počet domácich a zahraničných platieb stúpol z 1,7 milióna transakcií vo februári 2022 na zhruba 3 milióny transakcií vo februári 2023. Rovnako tak na Slovensku stúpa záujem o platby kartou v prevádzkach, na úkor čoho klesajú výbery z bankomatu.

Množstvo platieb kartou predbehlo výbery z bankomatu prvýkrát už v roku 2020 a koncom roku 2022 už Slováci zaplatili kartami o 1,3 miliardy eur viac, ako vybrali z bankomatov. 

 

  • Slováci platia kartou veľmi radi. Koľko percent uprednostní kartu pred hotovosťou? 
  • Terminál dokáže zvýšiť príjem prevádzky. Ako ovplyvní tržby? 
  • Gastro, služby či mobilné prevádzky na festivaloch. Pre koho sú riešenia Papaya POS vhodné? 
  • Podnikatelia sa obávajú poplatkov za terminály. Ako to s nimi reálne funguje?
  • Slováci nenosia v peňaženke hotovosť. Zmizne úplne? 

Slováci platia nielen kartou, ale aj mobilom a hodinkami

Raketové tempo zvyšovania platieb kartou nasledujú aj ďalšie platobné možnosti. V smartfónoch a smart hodinkách si mnoho Slovákov pridalo možnosť platby prostredníctvom ApplePay a GooglePay.

Za necelé 4 roky vzrástol podiel mobilných platieb na všetkých kartových transakciách až na 22 %. Obchodníci a podnikatelia preto musia reagovať na tento trend a prispôsobiť svoje služby moderným platobným riešeniam.

Select store
zdroj: Papaya POS – Slováci si veľmi obľúbili možnosť platby mobilom.

Spoločne so zvyšujúcim sa záujmom sa stretávajú aj s čoraz náročnejšími legislatívnymi požiadavkami na pokladničné systémy, ako je okamžité zasielanie údajov na Finančnú správu prostredníctvom eKasy či VRP. 

Jednou zo spoločností, ktoré dodávajú obchodníkom tieto riešenia, je Papaya POS, ktorá ponúka komplexné služby ohľadnom eKasy a platobných terminálov. 

Ako funguje implementácia, aké sú trendy v tejto oblasti a prečo by mal mať vo svojej prevádzke terminál každý, nám prezradila Michaela Masaryková, COO a Business development manažér spoločnosti Papaya POS.

Michaela Masarykova foto
zdroj: Papaya POS – Micheala Masaryková odpovedala na otázky ohľadne platobných systémov Papaya POS.

Slováci si čoraz viac obľubujú platby kartou a preferujú rýchly spôsob nákupu. Aké sú reálne čísla? Koľko percent nakupujúcich reálne platí kartou a koľko je ešte verných hotovosti?

Dostupné štatistiky hovoria, že 60 až 70 % ľudí v dnešnej dobe preferuje platbu kartou. V súčasnosti je to pre nich pohodlnejšie. Platbe kartou pomohol aj Covid-19, kedy to bolo bezpečnejšie, a viac-menej spôsobil to, že tento trend ešte aj dnes rastie.

Zo Slovenska do Česka 

Papaya POS ponúka komplexné riešenia pre pokladničné systémy, platobné terminály či platobné brány pre e-shopy. Svoj úspech zo Slovenska preniesli aj do Českej republiky, kde sa rozrastajú a upevňujú svoju pozíciu na trhu.

Svojim klientom vedia prispôsobiť ich balíčky služieb na mieru a podmienky určujú individuálne. Terminál si vie podnikateľ zabezpečiť bez platby za inštaláciu s najnižšími transakčnými poplatkami od 0,5 % podľa výšky jeho tržieb.

Služby prispôsobujú tak, aby podporovali rast svojich klientov a neustále prinášali nové inovácie zo sektoru. Jedným z najvýznamnejších produktov, ktoré ponúkajú, sú práve prehľadné štatistiky a reporty, ktoré podnikateľom zabezpečujú lepšie plánovanie ďalších strategických krokov pre ich podnikanie. 

Papaya POS je garantovaný dodávateľ AHRS a partnerom AHR ČR.

Viac o Papaya POS → 

Väčšina prevádzok už platbu kartou ponúka. Ako to podľa vášho názoru bude pokračovať? Môžeme očakávať, že hotovosť na Slovensku zmizne úplne?

Ešte stále máme na Slovensku a v Česku množstvo prevádzok, ktoré platbu kartou neponúka. A to aj napriek tomu, že nielen samotné platby kartou, ale aj iné moderné platobné metódy zaznamenávajú rastúci trend.

Už teraz je možné platiť nielen kartou, ale aj hodinkami či mobilom. Problémom prevádzok, ktoré nemajú túto možnosť, je to, že tak strácajú potenciálnych zákazníkov.

A to je asi aj najväčšia potreba našich klientov. Vidia, že tí zákazníci pri sebe nemajú hotovosť, a keď im neposkytnú možnosť platby kartou, odchádzajú inde, kde sa ňou platiť dá.

Ide o zmýšľanie ľudí – ak mi platbu kartou neumožnia v danej prevádzke, pri množstve podnikov, ktoré sú v okolí, je naozaj jednoduchšie odísť a nájsť si iný, než hľadať bankomat. 

Na druhej strane, hoci sú zavádzanie terminálov a platba kartou stúpajúce trendy, nemyslím si, že hotovosť určitým spôsobom zmizne úplne. Stále tu bude, ale určite v menšej miere.

Strec Cafe
zdroj: Papaya POS – Platbu kartou, mobilom a hodinkami by mala doplniť aj platba prsteňom.

Dodnes všetci poznáme trafiky či bary, kde kartu jednoducho nevezmú. Prečo to je stále niekde takto? 

Aj keď k nám príde takýto klient, tak je to veľmi sporadické. Myslím si, že tí samotní obchodníci vidia, ako sa ľudia postavia k platbe kartou, a sú v tejto oblasti uvedomelejší, vedia, že to potrebujú.

Samozrejme, aj my sa snažíme edukovať a vysvetľovať výhody, ktoré prináša používanie platobného terminálu. Predovšetkým im ukazujeme, že vďaka nemu môžu výrazne zvýšiť svoje tržby a prilákať viac zákazníkov.

Ak sa však náhodou stane, že klient má negatívny postoj k terminálom, zväčša je za tým obava, že sú účtované vysoké transakčné poplatky či poplatky za zavedenie terminálov.

Realita je však iná. Naši klienti získavajú platobný terminál ako súčasť svojho pokladničného systému. Tak môžu jednoducho začať prijímať platby kartou bez dodatočných nákladov.

Aj vďaka tomu máme podobných situácií u nových klientov menej a menej. Sú, samozrejme, aj také prevádzky, kde sú zvyknutí na stálu klientelu. Tá tam chodí a vie, že možnosť platby kartou nemajú, a teda so sebou vždy nosia hotovosť. Pre novootvorené prevádzky väčšinou toto vôbec nie je problém a automaticky terminál samy chcú.

Foto lodenica cafe
zdroj: Papaya POS – Platobný terminál na prevádzke zvyšuje tržby obchodníka.

Tieto prevádzky teda argumentujú napríklad poplatkami. Existuje veľa podnikateľov, ktorí sa aj v dnešnej dobe obávajú, že platobný terminál vyžaduje vysoké poplatky za každú platbu. Ako to riešite?

Pri poplatkoch za transakcie sa bavíme o nízkych číslach, ktoré sú naozaj zanedbateľné oproti tomu, aké zisky môžu vďaka možnosti platby kartou získať.

Napríklad často vysvetľujeme, že keď príde ku klientovi do baru zákazník, ktorý sa tam dobre baví, má v peňaženke 20 eur a zrazu zistí, že nemajú terminál, tak buď odíde, alebo zaplatí 20 eur a ide do ďalšieho baru. 

Čiastka za transakčné poplatky je pre nich teda minimálna oproti tomu, čo môžu získať. Reálne čísla ukazujú, že prevádzky, ktoré terminál majú, môžu dosiahnuť o 20 až 30 % vyššie tržby. Táto investícia sa teda rýchlo vráti v podobe zvýšených príjmoch a väčšej spokojnosti zákazníkov.

Viac o službách Papaya POS →

Aké sú štandardné poplatky u vás?

Výška poplatkov sa odvíja od tržieb daného obchodníka. Klienti, ktorí u nás majú aj eKasu či iné služby, majú terminál zdarma, teda im neúčtujeme poplatok za jeho vedenie. 

Čiže ak ide napríklad o klienta, ktorý má, povedzme, v platbách kartou 5 000 € mesačne, tak poplatok je o niečo vyšší, ako pri obrate nad 10 000 €. Ale ak sa na to pozrie z hľadiska, že vďaka samotnej platbe kartou dosiahne vyššie tržby, poplatok 1 % je skutočne zanedbateľný pre jeho podnikanie. Veľké plus je aj to, že podniky v gastre už majú ošetrené aj tringelty pri platbe kartou.

Hoci je to pomerne nová téma, my ako dodávateľ sme sa tomuto trendu prispôsobili a zaviedli aj takúto možnosť. Čašník môže sumu tringeltu jednoducho zadať priamo na termináli v percentách alebo čiastke. 

Kaviaren Rano
zdroj: Papaya POS – Tringelt môže zákazník nechať čašníkovi už aj cez platobný terminál.

Čo sa týka niektorých krajín, často vidíme, že majú možnosť digitálnej platby takmer všade, ale vo veľa prípadoch je to aj opačne. Vnímate rozdiely v tom, ako slovenskí spotrebitelia pristupujú k týmto možnostiam oproti iným krajinám? Od čoho to záleží?

Áno, subjektívne môžeme povedať, že sme na tom trošku lepšie. Tento stúpajúci trend je však aj v zahraničí, takže všade sa tomu postupne prispôsobujú.

Napríklad Maďarsko má legislatívne dané, že každá prevádzka musí mať terminál a s ním spojenú platbu kartou.

V susednom Maďarsku majú však zavedenú aj daň z platby kartou. Ovplyvňuje takáto daň počet ľudí, ktorí platia kartou?

My sa zatiaľ sústredíme na slovenský a český trh, takže veľmi veľa dát o tomto nemáme. Myslím si však, že poplatky sú pre zákazníka v mnohých ohľadoch skryté, takže napriek tomu, že si uvedomuje infláciu a to, že ceny rastú, na konci dňa tou kartou zaplatí tak či tak.

Lodenica Cafe (5)
zdroj: Papaya POS – Možnosť platby kartou je stúpajúci trend na Slovensku aj v zahraničí, hotovosťou sa platí čím ďalej, tým menej.

Papaya sa zameriava na komplexné platobné služby od POS terminálov a eKasy až po špecifické služby pre určité oblasti, ako je mobilný čašník. Ktoré sektory využívajú vaše služby najčastejšie?

Naše služby sú prispôsobené pre každý sektor. Každý sektor je niečím špecifický a o to ide aj nám. Napríklad gastrosektor má svoje špecifické služby, ktoré im pomáhajú dosiahnuť plynulejší chod prevádzky a spokojnejších zákazníkov. To isté platí aj pre oblasť služieb či mobilných prevádzok.

Naše riešenia sa teda nachádzajú v každom sektore, od menších prevádzok, kaviarní, pekární a trafík až po siete predajní a hotelov či na štadiónoch ako Slovan Bratislava alebo Spartak Trnava. Vždy závisí od klienta, aké sú jeho potreby, a tým mu prispôsobujeme aj balíček služieb a riešenie.

Malému obchodu s pár produktami stačí pár základných funkcionalít, napríklad predaj, obsluha, vytlačenie bloku, zaplatenie kartou a nejaké denné štatistiky, pričom sieť, ako napríklad La Donuteria toho potrebuje, samozrejme, viac.

Ako najradšej platíš ty?

Gastrosektor má teda mnoho prispôsobených služieb ako mobilný čašník, mapu stolov, bonovanie objednávok a podobne. Aká je vaša najväčšia výhoda v tejto oblasti?

Ako dodávateľ pokladničných systémov prispôsobujeme vďaka internému tímu softvérových developerov všetky naše riešenia potrebám zákazníkov. A to je aj naša veľká výhoda oproti iným dodávateľom.

Ak vidíme, že zákazník potrebuje niečo navyše a po zhodnotení pochopíme, že je to niečo dôležité aj pre iných klientov, napríklad už spomínané tringelty, tak sa tomu začneme venovať.

Gastro sektor a hotely majú veľa špecifických požiadaviek a v Papaya POS im zabezpečujeme riešenia pre plynulý a bezproblémový chod prevádzky.

Naše riešenia sú vhodné do menších kaviarní, ktoré predávajú kávu a koláčiky od pultu, majú pár stolov a stačí im účtovanie, tlač dokladov či platba kartou, až po väčšie reštaurácie a siete, ktoré potrebujú okrem bonovania – teda zasielania objednávok do kuchyne alebo na bar – aj mapu stolov, mobilných čašníkov alebo skladové hospodárstvo so štatistikami v reálnom čase.

Všetky tieto funkcie vedia prevádzkam značne ušetriť čas a peniaze a aj preto ich využívajú a sú pre nich konkurenčnou výhodou.

Lodenica Cafe (3)
zdroj: Papaya POS – Gastrosektor má mnoho prispôsobených služieb ako mobilný čašník či mapu stolov.

Máte pripravené systémy aj pre mobilné prevádzky, ako sú festivaly či jarmoky. Vyžadujú tieto systémy pripojenie na internet? Aké špecifické funkcie tieto mobilné prevádzky vyžadujú?

Všetky naše zariadenia by mali mať prístup na internet. V prípade, ak to klient vyžaduje, čo je u mobilných prevádzok viac-menej stále, tak internet je zabezpečený SIM kartou, ktorá je súčasťou zariadenia.

Vďaka SIM karte sa môže klient prihlasovať odkiaľkoľvek, kde sa momentálne nachádza, či so zariadením cestuje, je na vianočných trhoch alebo na festivale. Všetky náležitosti k prístupu na internet zariaďujeme my.

Zariadenia je tiež možné nabiť tak, že vydržia zhruba 24 hodín, takže ak klient nemá pri predaji prístup k nabíjačke, môže zariadenie pokojne používať a po skončení prevádzky ho následne opäť nabije.

Terminály a eKasy sú odolné a prenosné, aby boli prispôsobené týmto prevádzkam. Klienti v mobilných prevádzkach tiež oceňujú možnosť vidieť stav ich tržieb a výkonnosť na všetkých pokladniach, ktoré u seba má. Takto vie rýchlo reagovať na aktuálnu situáciu.

Všade sú nastavené prístupy s rôzne odomknutými funkcionalitami (prevádzkar napríklad môže meniť v reálnom čase menu, doplniť tovar a podobne, majiteľ dostane každé ráno e-mailom štatistiky).

Aj v prípade, ak sa stane chyba, bezpečnosť je pre nás prvoradá. Platba sa dá kedykoľvek stornovať alebo zrušiť. Ak si personál či majiteľ nevie poradiť, máme zákaznícku podporu, ktorá mu pomôže. 

Vezmime si napríklad malú kaviareň. Aké služby by ste pre takýto typ podnikania odporučili a ako zhruba prebieha implementácia? Čo všetko potrebuje takýto klient?

Pri novom zákazníkovi na začiatku musíme vyhodnotiť jeho reálne potreby a požiadavky.

Ak ide o menšiu prevádzku, mohla by mu stačiť jednoduchá Mini licencia, ktorá zahŕňa predaj, obsluhu, platbu kartou a má prístup ku WebAdminu, kde nájde všetky reporty a štatistiky.

Ak ale potrebuje pokročilejšie funkcionality, čiže chce mať napríklad mapy stolov, tam už vlastne volíme vyššiu licenciu. V nej má k dispozícii aj skladové hospodárstvo a má naozaj podrobný prehľad o tom, čo sa predáva, čo nie, čo je potrebné objednať, dokonca aj s notifikáciami dopredu.

Väčšie prevádzky tiež potrebujú aj externé zariadenia ako skenery EAN či QR kódov alebo mobilných čašníkov, s ktorými sa vie čašník pohybovať medzi hosťami a účtovať ich priamo pri stole.

V každom prípade je dôležité, že si vieme sadnúť, povedať si, čo presne daný zákazník potrebuje. Stáva sa, že je klient presvedčený, že niektoré funkcionality nepotrebuje a neskôr to riešenie rozširujeme.

Čo sa dĺžky implementácie týka, je to rôzne. Ak si zákazník ešte nie je úplne istý, čo presne potrebuje, prejdeme si jeho očakávania a požiadavky. V takom prípade sme schopní zariadenie nainštalovať a zaškoliť do systému v priebehu 10 dní.

Pokiaľ by chcel napríklad platobný terminál k súčasnej pokladni, proces je rýchlejší.

Ak však nastane situácia, kedy si klient uvedomí, že potrebuje pokladňu alebo terminál na druhý deň, lebo ide predávať na trhy, vieme pokryť a vyriešiť aj takúto situáciu.

Naši technici prichádzajú priamo do prevádzky, aby zariadenie nainštalovali. Takto sa uisťujeme, že nenastane situácia, kedy zákazník dostane iba krabicu so zariadeniami a musí si poradiť sám.

Lodenica_Strec
zdroj: Papaya POS – Papaya POS pre obchodníkov prináša okrem iného aj riešenia eKasy, terminálov či VRP.

Mnoho podnikateľov, či už pri platobných bránach alebo pri digitálnych platbách v kamenných podnikoch, vníma občasné výpadky systému, ktoré môžu mať za následok stratu zisku. Aké faktory sa podieľajú na takomto výpadku? Zabezpečujete technickú podporu v týchto prípadoch?

Ak máte eKasu a vypadne vám internet, tak sa nič zlé nestane. Takéto prípady sú aj legislatívne ošetrené, každá eKasa obsahuje CHDÚ, teda chránené dátové úložisko, kde sa všetky dáta ukladajú.

Akonáhle sa pokladňa opätovne pripojí na internet, všetky tieto údaje sa posielajú na Finančnú správu. Podnikateľ sa teda nemusí báť, že mu niečo ujde a že by mu Finančná správa mohla za to uvaliť pokuty.

Ak ide o VRP, aplikáciu Finančnej správy, tam je tá situácia zložitejšia. Ak vypadne internet a aplikáciu nie je možné spustiť, podnikateľ musí vypisovať zákazníkom paragón a po pripojení dáta nahodiť.

Ak nastane iný problém, k dispozícii máme technickú podporu s tímom ľudí, ktorý zákazníkovi okamžite môže pomôcť a na diaľku problém vyriešiť. 

Veríme, že vám tieto informácie pomohli zorientovať sa v téme eKasy a platobných terminálov. Ak máte akékoľvek otázky, v Papaya POS vám radi poradia.

Zdroj: nbs.sk

Najnovšie videá

Trendové videá