Obľúbený reťazec Slovákov si svojimi spôsobmi predaja zavaril: Veľká kritika za použitie novej techniky

  • Ak si niekedy počul o značke Shein, zrejme vieš, že nie je úplne ekologická
  • Oblečenie tejto spoločnosti aj napriek tomu obľubujú milióny ľudí
Na snímke AI emisie a chatgpt obrázok
Freepik
  • Ak si niekedy počul o značke Shein, zrejme vieš, že nie je úplne ekologická
  • Oblečenie tejto spoločnosti aj napriek tomu obľubujú milióny ľudí

Značka Shein sa dostala do povedomia celého sveta ešte na prelome roku 2022/2023, aktuálne posielajú svoje výrobky do 150 krajín. Obľúbili si ju nielen bežní ľudia pre lacnejšie oblečenie, ale aj známe osobnosti. Gigant rýchlej módy Shein začal prijímať nové technológie a naskočil na vlnu AI, informuje Wired.

Používanie umelej inteligencie by mohlo zvýšiť emisie

Ak si niekedy viackrát otvoril aplikáciu Shein, možno si bol prekvapený, aké trefné výsledky ti vyhadzuje. Je to aj z toho dôvodu, že používajú vlastné „algoritmy“ na meranie zákazníckych preferencií.

Hoci je značka neslávne známa aj svojimi škandálmi, do roku 2030 sa zaviazala, že svoje emisie oxidu uhličitého zníži na 25 percent a do roku 2050 chce dosiahnuť nulové emisie. Používanie AI by mohlo však emisie zvýšiť, varujú odborníci. Spoločnosť totiž v rokoch 2022 a 2023 takmer zdvojnásobila svoje emisie oxidu uhličitého.

Výkonný riaditeľ neziskovej organizácie Sustainable and Just Future Sage Lenier si myslí, že AI umožňuje, aby sa rýchla móda stala ultrarýchlou. Tiež dodal, že bez umelej inteligencie by nemohli existovať či už Shein, tak aj Temu.

Podľa správy o udržateľnosti spoločnosti Shein v roku 2023 je zrejmé, že celkovo vypustila 16,7 milióna metrických ton oxidu uhličitého. Pre porovnanie je to viac, ako vyprodukovali 4 uhoľné elektrárne za rok, avizuje Wired. 

Zamestnanci pracovali 75 hodín týždenne

Nedávne zistenia priniesli fakty, že pracovníci továrne u dodávateľov Shein mali pracovať až 75 hodín týždenne. Zistilo sa to viac ako rok po tom, čo sa spoločnosť zaviazala zlepšiť pracovné podmienky v rámci svojho dodávateľského reťazca. Pracovné podmienky sa podľa správy o udržateľnosti zlepšujú, no stále to nie je žiadna výhra. 

Shein má prístup k softvérovej platforme AI, ktorá im poskytuje aktualizácie o preferenciách zákazníkov. Spoločnosť tvrdí, že na sklade má 100 až 200 kusov kópií každej položky, ktorú predáva, čo je oproti iným reťazcom prekvapujúco nízke číslo. 

Prečo má Shein také vysoké emisie?

Shein má obzvlášť vysoké emisie aj preto, lebo využíva hlavne leteckú dopravu, povedal Sheng Lu, profesor módnych a odevných štúdií na University of Delaware. Podľa neho má umelá inteligencia v módnom priemysle široké uplatnenie, ktoré nie je zlé, no problémom je konkrétne obchodný model spoločnosti Shein. 

Iné veľké značky totiž uprednostňujú námornú dopravu, jednak pre ich nižšie náklady a tiež aj preto, že sklady majú vo veľkom počte krajín, na rozdiel od Sheinu. Spoločnosť sídli v Singapure a má dodávateľov v niekoľkých krajinách, no väčšina odevov sa vyrába v Číne. To znamená, že sa zákazníkom letecky posielajú individuálne adresované balíky. 

Zdroje: Wired, Shein Group, BBC, CNN

Najnovšie videá

Trendové videá