Bratislavu rozžiarilo umenie: Biela noc prilákala desaťtisíce ľudí, zaujali unikátne lokality, zahraniční hostia aj spojenia so športom

Biela-noc
Biela noc

Takmer 50 umeleckých zastávok a diel renomovaných autorov z rôznych krajín, vrátane Japonska, Francúzska, Talianska či Poľska, premenili nočnú Bratislavu na nezvyčajne živý galerijný priestor. Desiaty ročník festivalu Biela noc prilákal najmä v sobotu rekordné počty ľudí, ukázal rozmanitosť súčasnej umeleckej scény, ako aj silu medziodborových spoluprác a neobvyklých spojení naprieč žánrami, tvorcami, iniciatívami a lokalitami.

13_Flow_JSicko_BN2024_v1_martina_mlcuchova-8
zdroj: Biela noc

Biela noc je už desiaty rok jedinečnou príležitosťou vnímať svoje mesto inými očami, zažiť ulice prebudené umením a nechať sa inšpirovať rôznorodými inštaláciami, intervenciami, objektmi či performanciami súčasných tvorcov. Počas troch festivalových nocí prináša do verejného priestoru pestrý multižánrový program pre všetky generácie a publiká, od širokej verejnosti po profesionálov z kreatívnych sfér.

Mapa desiateho ročníka sa aj tento rok delila na dve hlavné trasy, vodnú a historickú, koncentrované na dunajské nábrežie a historické centrum mesta. Obe sa však výnimočne predĺžili: prechádzka popri rieke viedla od mosta Apollo až po plaváreň Lanfranconi, pričom v unikátnej premiére na festivalovej mape figuroval aj štadión Tehelné pole a Nové Mesto, ktoré prilákali nové publiká. Hoci daždivé počasie v piatok prinieslo festivalu komornejší štart, sobotná návštevnosť už bola rekordná a pred interiérovými a interaktívnymi dielami sa neraz tvorili rady, ulice sa rozvibrovali rozhovormi o umení a chodcami s festivalovou mapou v ruke.

15_Void Sleepers_Biomimetics_Marko Erd (11)
zdroj: Biela noc

Umenie z Japonska, Francúzska aj Gruzínska

Obľúbené zastávky na festivalovej trase vytvorili nepochybne zahraniční hostia. Na imerzívnu inštaláciu japonského umelca Yasuhiro Chida čakali ľudia v rade aj desiatky minút, odmenou za investovaný čas im však bol intenzívny vizuálny zážitok. Chida v priestore Slovenského národného múzea vytvoril poetickú a jemnú svetelnú krajinu, a to vrstvením nití, postupne hustnúcich štruktúr a minimalistických svetelných stôp. Návštevníci mohli vzniknutým prostredím kráčať alebo ho v meditatívnej zvukovej kulise v tichosti pozorovať.

8_Yasuhiro Chida_Analemma_Marko Erd (6)
zdroj: Biela noc

Priestor pre fantáziu, spomalenie a imerzívny zážitok poskytlo aj „ticho plynúcich častíc” Francúza Guillaume Cousina, ktorý do štedrého priestoru Starej tržnice vniesol dymové, organicky pôsobiace objekty, ktoré vznikali, rástli a zanikali pred očami divákov. Autor navyše zostal k dispozícii takmer po celé trvanie festivalu a ochotne odpovedal na zvedavé otázky každému záujemcovi.

25_GuillaumeCousin_BN2024_v1_martina_mlcuchova-1
zdroj: Biela noc

V nedávno rekonštruovanom Kine Lumière dostali diváci možnosť pohodlne sa usadiť a zahĺbiť do výnimočnej audiovizuálnej interpretácie ľudských snov, ktoré pod taktovkou talianskeho štúdia fuse* analyzovala a nanovo reprodukovala umelá inteligencia.

21_Fuse_BN2024_v1_martina_mlcuchova-5
zdroj: Biela noc

Na jednom zo staromestských nádvorí si všetky generácie mohli skúsiť ovplyvniť nadrozmerného digitálneho avatara z dielne poľského kreatívca Ksawery Komputery. Súčasťou festivalovej trasy bol aj výstavný projekt českého umelca Petra Stanického, Rozhranie, ktorý v Českom centre zostáva dostupný až do konca októbra.

Prechádzka po dunajskom nábreží potešila nielen najmenších divákov digitálnymi pármi očí exotických zvierat, ktoré oživil český výtvarník Ivo Opl na základe precíznych fotografií arménskeho autora Surena Manvelyana. Neďaleko v interiéri Eurovea plápolala neprehliadnuteľná nafukovacia fazuľa britského dua Filthy Luker a Pedro Estrellas.

06_IvoOpl_Animals_BN2024_v1_martina_mlcuchova-4
zdroj: Biela noc

Za umením na štadión aj do plavárne

Biela noc tento rok kládla dôraz na nečakané spojenia, medziodborové spolupráce a otvorenie sa širšiemu publiku – či už námetmi, inkluzívnymi projektami alebo rozšírením festivalovej trasy od mosta Apollo až po Lanfranconi alebo štadión Tehelné pole. Tehelné pole zažilo na mape festivalu svoju premiéru, pričom športový ruch na ňom dočasne nahradila audiovizuálna site-specific projekcia Martina Gabča a Antonína Kindla a hudba slovenského hudobníka Stroona. Most Apollo laserovým mappingom zdôrazňoval potrebu spájania vzdialených brehov a plaváreň Lanfranconi hostila výnimočné spojenie slovenskej reprezentácie synchronizovaného plávania so svetelným dizajnom, literatúrou, zvukovou poéziou, hudbou, tancom či architektúrou. Obmedzená kapacita plavárne vyžadovala plánovanie a trpezlivosť s čakaním v rade, napriek tomu však vytvorila jednu z najžiadanejších zastávok v programe a organizátori dostali množstvo výziev na opakované reprízy performancie aj počas roka.

46_Stadion_Stroon_MGabco_BN2024_v1_martina_mlcuchova-7
zdroj: Biela noc

Pre mnohých Bratislavčanov bola zážitkom neobvyklá príležitosť navštíviť dlhodobo zatvorený a chátrajúci hotel Kyjev, v ktorom nastolili futuristickú, priam vesmírnu atmosféru site-specific inštaláciou Patrícia Koyšová a Matúš Lelovský. Počas festivalových nocí pritom ožila aj typická fasáda a street art Lousyho Aubera, ktorý definuje vizuál hotela Kyjev už niekoľko rokov. V rozsiahlom laserovom mappingu, ktorý pokračoval až k stene OD Prior, ich prebudil kolektív BN Label. V susediacom obchodnom dome sa nachádzala aj ich kinetická inštalácia, pracujúca primárne s atmosférou, základnými geometrickými tvarmi a svetlom. Populárnou bola tiež monumentálna 360-stupňová animácia Sféra na Komenského námestí, ktorá v daždi vytvárala pútavé odlesky a odrazy. Panorámu mesta intenzívne menili aj dva silné laserové lúče, ktoré boli pod rôznymi uhlami pozorovateľné z rôznych kútov Bratislavy – ľudia sa o jedinečné výhľady z vlastných balkónov či prechádzok delili aj s organizátormi či na sociálnych sieťach. Interaktívna projekcia Jána Šicka pri Propelleri tešila intuitívnym ovládaním, cez ktoré v nej každý záujemca mohol zanechať dočasnú vizuálnu stopu. Pulzujúcim miestom sa stalo aj Rybné námestie – dominovalo mu digitálne spracovanie procesov inšpirovaných výrobou piva, ktorým sa návštevníci mohli na prechádzke mestom občerstviť.

47_BNLabel_TheMoon_BN2024_v1_martina_mlcuchova-4
zdroj: Biela noc

Témy, ktoré hýbu spoločnosťou

Rozmanitosť nebola citeľná len v použití rôznych technológií, výrazových prostriedkov a tvorivých prístupov, ale aj vo vyznení či téme. Diela variovali od hravých námetov a pestrofarebnej estetiky po naliehavé spoločenské komentáre. Roztápajúca sa ľadová socha Moniky Pascoe Mikyškovej, pripomínajúca prírodné katastrofy minulosti, súčasnosti aj budúcnosti; interaktívne objekty Laca Saba ako gesto povzbudenia v časoch vojny na Ukrajine; subtílna intervencia Zorky Lednárovej, ktorá zmenou piktogramu v semafore upozorňuje na neviditeľnosť ľudí na vozíčku vo verejnom priestore, priestorová inštalácia Mlčanie nás neochráni Jara Vargu, vychádzajúca z dvojsečného transformačného potenciálu protestov a manifestácií, tanečná performancia Radical Empathy o úlohe lídrov v pretechnologizovanej spoločnosti alebo projekt Liberté kolektívu Ebringerová, Floreková, Kováč a Mazalán o komplexnosti a zraniteľnosti slobody – to je len niekoľko príkladov z mnohých, ktoré ilustrujú aktuálnosť námetov v tvorbe prezentujúcich umelcov. 

17_Monika Pascoe Mikyšková_Potopa 1850_BN2024_ONDREJ_KOSCIK.PHOTOS_20241004-NOC_4956_
zdroj: Biela noc

Je prirodzené, že súčasní autori sa v dielach dotýkajú tém, ktoré hýbu ich dobou, krajinou, spoločnosťou; jednoducho témami, ktoré majú prežité, ktoré poznajú, a považujú za dôležité prinášať do verejného priestoru,” približuje umelecká riaditeľka festivalu Zuzana Pacáková. „Biela noc ako festival súčasného umenia nestojí mimo svojej doby a spoločnosti – aj my ako organizátori sme sa preto rozhodli otvorene prihlásiť ku kultúrnemu štrajku a zastať sa hodnôt, ktoré vnímame ako základ pre slobodnú tvorbu, ako aj pre otvorenú, rozmanitú kultúru,” dodáva. 

Už tento víkend v Košiciach

Po živom a podnetnom víkende v hlavnom meste sa festival presúva do Košíc, kde oslávi už svoj 15. ročník. Okrem viacerých diel z Bratislavy sa východné Slovensko môže tešiť aj na niekoľko jedinečných bodov v programe, vrátane kinetickej sochy z dielne svetovo renomovaných Cod.Act zo Švajčiarska, premiéry živej projekcie z dielne Krištofovičová & Cmorejová alebo zaradenie interaktívnych prvkov do obľúbenej Spievajúcej fontány.

Všetky informácie o programe a vstupenkách nájdete na festivalovej mape a ostatných oficiálnych kanáloch Bielej noci, vrátane mobilnej aplikácie Biela noc, webovej stránky www.bielanoc.sk a sociálnych sietí festivalu (Facebook, Instagram).

Najnovšie videá

Trendové videá