Ministerstvo dopravy chce účinne prerobiť „Vallov cyklopruh“: Primátor Bratislavy sa búri
- Známe Vajanského nábrežie zas čelí kritike
- Ministerstvo nariadilo jeho prerábku
- Vallo si za svojimi pruhmi stojí
- Známe Vajanského nábrežie zas čelí kritike
- Ministerstvo nariadilo jeho prerábku
- Vallo si za svojimi pruhmi stojí
Ako sme ťa už v minulosti informovali, cyklochodník na Vajanského nábreží v Bratislave je všetko, len nie obľúbený. Tentokrát sa Bratislava dostala do konfliktu s Ministerstvom dopravy SR ohľadom obrubníkov na cyklotrase. Mesto rezolútne odmieta požiadavku na ich odstránenie a primátor Vallo argumentuje, že ministerstvo prekračuje svoje právomoci.
Cyklocestu na frekventovanej bratislavskej križovatke, ktorú mnohí prezývajú aj „Vallove pruhy“, niektorí ľudia skutočne nemajú radi. V minulosti proti nej vznikla petícia a dokonca si ju podal aj Auto Magazine, ktorý ju označil za zbytočnú a nebezpečnú.
Systém cyklociest na Vajanského nábreží mal riešiť problém, ktorý predstavoval chaos spôsobený cyklistami aj autami na jednej ceste. Vodiči však tvrdia, že sa kvôli osadeným obrubníkom na cesty s autami nezmestia a spôsobujú si poškodenia na aute. Zároveň ich vraj príliš spomaľujú a vytvárajú kolóny. Na tieto sťažnosti teraz reaguje aj ministerstvo dopravy.
Ministerstvo dopravy chce obrubníky zrušiť
Ako uvádza portál YIM.BA, dlhoočakávaná cyklotrasa predstavuje elegantné riešenie, prospešné pre všetkých účastníkov dopravy.
„Časť verejnosti redukcia priestoru pre automobily podráždila, rovnako ako mimoriadne veľkorysá šírka cyklopruhov. Kritici strašili obrovskými dopravnými zápchami, nehodami, emisiami či nízkou využívanosťou cyklopruhov. Dáta však potvrdzujú, že ide o jednu z najvyťaženejších cyklotrás v Bratislave a po prvotnom období sa upokojila aj dopravná situácia,“ tvrdí portál.
Mesto malo vziať do úvahy nedostatky, ktoré vodiči úseku vyčítali, a zrealizovalo potrebné opatrenia. Zvýraznili obrubníky a doplnili aj potrebný semafor, po čom je doprava vraj bezproblémová. Napriek tomu si tentokrát na Vajanského nábrežie zasadli poslanci SMER-SD Mažgút a Glück.
Novela cestného zákona totiž rozširuje právomoci Ministerstva dopravy na vykonávanie odborného dozoru nad miestnymi cestami, ak je to vo verejnom záujme. Novela tiež umožňuje ministerstvu zasiahnuť, ak mestá či obce nesúhlasia s dopravným inšpektorátom. Napriek kritike a obavám miest o zasahovanie do ich kompetencií, zákon nadobudol účinnosť 1. augusta 2024.
Ministerstvo dopravy novelu využilo, aby sa pozrelo na zúbok situácii na bratislavskom nábreží, kde nariadilo úpravu cyklotrasy. Bratislava má 40 dní na realizáciu zmien, ktoré zahŕňajú odstránenie obrubníkov a zúženie cyklotrasy. Mesto môže čeliť pokutám, ak požiadavky nesplní.
Vallo sa búri
Bratislava rezolútne odmietla požiadavku ministerstva na ich odstránenie, argumentujúc, že hodnotenie takýchto prvkov nespadá do kompetencií štátneho orgánu.
„V tomto prípade budeme určite voči výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie a za také ich považoval aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko,“ reagoval primátor Matúš Vallo pre Denník N.
„Obrubníky slúžia ako vodiace dopravné zariadenie,“ tvrdí Vallo. „Krajský dopravný inšpektorát dal k projektu súhlasné stanovisko, čo potvrdzuje naše riešenie.“
Magistrát mesta zdôrazňuje, že hlavnou funkciou týchto prvkov je zvýšenie bezpečnosti cyklistov oddelením ich pruhu od automobilovej dopravy a zabránenie nežiaducemu parkovaniu.
Napriek pevnému postoju mesto zvažuje alternatívy. „Sme ochotní preskúmať možnosť inštalácie menej masívneho typu obrubníka, ktorý by naďalej poskytoval dostatočnú ochranu pre všetkých užívateľov cyklotrasy, vrátane rodín s deťmi,“ uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Redakcia Startitup, Facebook/Auto Magazine, Data.bratislava, Denník N, YIM.BA