Dvom Slovákom sa podaril obrovský úspech. Ich proteínové snacky sa predávajú po celom svete
- Zdravý životný štýl láka Slovákov čoraz viac, mnoho z nich siaha po proteínových tyčinkách
- Historicky prvou proteínovou tyčinkou, ktorá sa dostala do regálov bežných obchodov, bola Max Sport Protein bar
- Slovenská spoločnosť Max Sport patriaca pod taliansku značku Bauli je na trhu už takmer 15 rokov
- Zdravý životný štýl láka Slovákov čoraz viac, mnoho z nich siaha po proteínových tyčinkách
- Historicky prvou proteínovou tyčinkou, ktorá sa dostala do regálov bežných obchodov, bola Max Sport Protein bar
- Slovenská spoločnosť Max Sport patriaca pod taliansku značku Bauli je na trhu už takmer 15 rokov
Dnes ľudia kladú na svoj organizmus oveľa vyššie nároky ako v minulosti. Stres, rýchly životný štýl a množstvo práce spôsobili, že čoraz viac ľudí sa vo voľnom čase venuje aktívnym formám oddychu, ako je šport či dlhšie prechádzky.
Aktívny život však neznamená iba pravidelný pohyb, ale aj dodržiavanie zásad pestrej a výživnej stravy, ktorá podporuje telo v každodenných výzvach. Ako doplnok bežnej stravy Slováci s obľubou používajú aj proteínové tyčinky.
- Okrem vrcholových športovcov jedia proteínové tyčinky aj bežní manažéri či dokonca rybári. Aké kategórie ľudí si ešte proteínové tyčinky obľúbili?
- Spoločnosť Max Sport priniesla proteínové snacky bežným ľudom do obchodov. Aké sú ich ďalšie plány?
- Spojenie Max Sportu a talianskej spoločnosti Bauli prinesie do regálov nové produkty. Na čo sa môžeme tešiť?
- Slováci majú obľúbené príchute proteínových tyčiniek ako čokoláda či vanilka. Ako je to v zahraničí?
- Prvou proteínovou tyčinkou spoločnosti bol Max Sport Protein Bar. Ako sa počas rokov tyčinka zmenila?
Prvé proteínové tyčinky nielen pre športovcov
Prvou firmou, ponúkajúcou proteínové tyčinky pre ľudí, ktorí sa neživia športom, bola Max Sport. Spoločnosť vznikla už pred 15 rokmi, keď sa začali zaujímať nielen o profesionálnych športovcov, ale aj bežných spotrebiteľov.
„Naša idea bola, že z proteínovej tyčinky chceme spraviť mainstreamový produkt, ktorý si ľudia môžu kúpiť v rámci každodenného nákupu,“ vysvetlil Martin Poledna.
Slovenská firma dnes už patrí pod taliansku pekárenskú spoločnosť. Z lokálnej značky proteínových tyčiniek je tak globálny distribútor, ktorého možno nájsť okrem susedných krajín aj vo vzdialenom Dubaji či v krajinách Južnej Ameriky.
Dostať sa do sveta pomohlo proteínovým tyčinkám Protein bar a spoločnosti Max Sport najmä spojenie s talianskou pekárenskou spoločnosťou Bauli – tej v roku 2019 odpredali väčšinový podiel spoločnosti. O to, aké má spoločnosť plány a ako funguje spolupráca, sa v rozhovore podelil jeden z pôvodných konateľov spoločnosti Max Sport Martin Poledna.
Väčšina spoločností predávajúcich proteínové tyčinky chce zaujať viac profesionálnych športovcov. Vy ste sa zamerali skôr na bežných ľudí. Prečo ste sa tak rozhodli?
Naša idea bola, že z powersnacku, teda funkčnej tyčinky, chceme spraviť mainstreamový produkt, ktorý si ľudia môžu kúpiť na miestach, kde si robia bežné každodenné nákupy. To znamená do klasického retailu.
Už pred pätnástimi rokmi sme videli, že takýto produkt môže byť skôr lifestylová vec. Do posilňovne už vtedy chodili ľudia, ktorí neboli bodybuilderi, ale bežní ľudia s cieľom zlepšiť svoje zdravie a bol to jednoducho ich životný štýl.
A práve oni nás inšpirovali k tejto myšlienke. Boli to napríklad rôzni manažéri, ktorí šport používali ako vyventilovanie sa, a to nielen v posilňovni, ale plávali, behali, bicyklovali či robili iné druhy športu.
Naše produkty si začali vtedy kupovať aj iné typy ľudí. Napríklad veľa motorkárov, ktorí chodili na dlhé výlety s motorkami, ale tiež rybárov či záhradkárov. V dobe, keď sme ešte z officu vydávali aj objednávky, sme videli, aké širokospektrálne kategórie ľudí si po ne chodili.
Veľakrát si objednávali napríklad aj starší ľudia. Naša idea sa teda ukázala ako dobrá a naozaj to bol mainstream.
Ľudia vedeli nájsť za primeranú cenu náhradu klasickej cukrovinky, a hoci cena tyčinky bola aj 5-krát vyššia, stále pre nich bola atraktívnejšia.
Max Sport je na trhu už od roku 2010. Aké boli najväčšie výzvy, ktoré ste počas tohto obdobia prekonali?
V podstate výzvam čelíme každý deň. Najťažšie výzvy, ktoré prekonáte, sa stávajú najkrajšími. Pre nás bola najťažšia výzva hneď na začiatku, vzhľadom na našu ideu priblížiť produkt k lifestylu.
Najväčšia výzva bola presvedčiť samotný retail, že je to vhodný produkt. Nakoniec sa nám to podarilo v Prahe, čo odštartovalo celú reťaz ďalších a ďalších listingov a vybudovania kategórie, ktorá dovtedy neexistovala.
Dnes už sú proteínové tyčinky veľkou produktovou kategóriou, ktorá funguje nielen v snackoch, ale aj v iných kategóriách.
Protein bar v regáloch potravín aj na benzínkach
Najznámejšia produktová rada spoločnosti Max Sport s názvom Max Sport Protein Bar je zároveň aj ich historicky najstaršia.
Tyčinka, ktorú väčšina pozná pod jednoduchým názvom Protein, tvorila jednu z troch druhov, ktoré sa dostali najskôr do siete obchodov Terno a neskôr aj Tesco.
Tyčinka s 25 % podielom proteínu je primárne určená pre bežných ľudí, keďže ide o optimálny pomer bielkovín, ktoré je vhodné doplniť k bežnej strave.
Pôvodným zakladateľom bol Ivan Kovačič, spoločnosť ste odkúpili s vaším priateľom Petrom Kulichom. Už vtedy ste videli túto víziu, ktorú ste naplnili?
Áno, celú túto víziu sme mali od začiatku. Firma, ktorú sme vtedy odkúpili, bola mikroskopická. To znamená, že to bol iba legislatívny začiatok.
Vašou prvou proteínovou tyčinkou, ktorá sa dostala do kamenných predajní, bola Max Sport Protein bar. Túto radu ponúkate dodnes. Ako sa za ten čas tyčinky zmenili?
Receptúra toho produktu, chuť, dizajn obalu a pravdepodobne aj to, že to bola prvá tyčinka na trhu, robí, že je veľmi obľúbená a stále ju predávame v najväčších objemoch.
Zloženie sme časom, samozrejme, vylepšovali. Upravila sa konzistencia tyčinky na mäkšiu, keďže sme identifikovali, že spotrebiteľ takúto konzistenciu preferuje viac.
Nahradili sa niektoré ingrediencie tak, aby sme dokázali znížiť podiel cukru. Tiež vylepšujeme a pridávame ingrediencie, ktoré sú z certifikovaných zdrojov, ako napríklad čokoláda alebo nejaké iné komponenty, keďže aj reťazce vyžadujú, aby prichádzali s certifikátmi.
Navyše, na začiatku nebola gluten-free, čo v dnešnej dobe už je. My ju stále vnímame ako tú pôvodnú, ale tyčinka dostala viacero vylepšení. Keby sme si dali tú pôvodnú a dnešnú, tak určite by tam bola viditeľná celkom značná zmena.
Nie všetky snacky v obchodoch, ktoré ich výrobcovia prezentujú zdravo, skutočne zdravé sú. Ako zaisťujete optimálne zloženie vašich výrobkov?
Tyčinka je vyrábaná tak, aby mala optimálne nutričné zloženie. To znamená, že obsahuje taký pomer proteínov, tukov, uhľohydrátov a cukrov, aby to dávalo zmysel.
Kvalita záleží aj od použitého typu proteínu, jeho kvality a podobne. Vždy sa treba pozerať, kto je spotrebiteľ, pre koho to robíte, a aj to, v akej pozícii chcete mať produkt samotný, ktorý musí zároveň spĺňať určité kritériá.
Každá proteínová tyčinka môže byť iná už len preto, že má inú cieľovú skupinu. Tým, že my robíme mainstream, veľký dôraz dávame na kvalitu vstupných surovín a zloženie tak, aby to bolo funkčné. Výrazný parameter je, samozrejme, aj chuť – tyčinka musí dobre chutiť.
Sme presvedčení, že nám sa podarilo preraziť práve najmä vďaka chuti. Ľudia si jednoducho tyčinku prvotne kúpili, možno len preto, že videli v obsahu potrebné kvalitné bielkoviny a tyčinka im následne zachutila. Takže ju človek pravidelne nejedáva len kvôli tomu, že ju potrebuje, ale aj preto, že si to užije.
To je za mňa aj bod zlomu – dobrá chuť spojená s kvalitnou zmesou bielkovín, vyváženými nutričnými hodnotami, za primeranú cenu, ktorá spotrebiteľovi vyhovuje.
Ako sa mení dopyt po proteínových tyčinkách v rámci trendov zdravého životného štýlu? Aké nové trendy pozorujete na trhu?
Vzhľadom na to, že samotná kategória rastie a má stále viac spotrebiteľov, treba vždy určitým progresom uspokojovať zákazníkov. Vývoj, ktorý sme videli doteraz, ukázal, že niekedy boli obľúbenejšie klasické jednovrstvové proteínové tyčinky.
Postupne sa začali vyrábať tyčinky s 20 – 25 % proteínu. Dnes už sú na trhu tyčinky, ktoré majú podiel proteínu aj vyšší. Tiež sa začali robiť dvojvrstvové tyčinky, napríklad s karamelovou vrstvou či tyčinky pre ľudí s potravinou intoleranciou, napríklad gluten-free. Tiež sú už na trhu produkty, ktoré sú bez cukru alebo s jeho zníženým obsahom.
Napríklad naším najnovším prírastkom je dvojvrstvová tyčinka s posypom. Jedna z vrstiev je mäkká pena.
Všeobecne by sa dalo povedať, že trendom je snaha sa čo najviac priblížiť ku klasickým cukrovinkám chuťou s kvalitou naozaj funkčného snacku s dobrým zložením.
Pôvodne existovali 3 príchute, dnes ich je 9. Líšia sa preferencie v príchutiach tyčiniek u Slovákov a u ľudí v zahraničí?
Všade je na prvom mieste v príchutiach čokoláda, vanilka a jahoda. Až potom vnímame regionálne odlišnosti, napríklad na Blízkom východe nechcú citrónovú príchuť, lebo na to nie sú zvyknutí.
My predávame nielen na domácom trhu, ale aj v Česku, Maďarsku a najmä vzdialenejších krajinách. Na Slovensku reálne predávame zhruba 30 % našich produktov, zvyšných 70 % sa exportuje do zahraničia. Jeden z najsilnejších regiónov je Middle East, kde naše výrobky veľa ľudí vidí a posiela nám správy či fotky napríklad z Dubaja.
Tam máme silnú distribúciu, celkovo je to veľmi veľká medzinárodná metropola, no ani tam sa preferencie a príchute nelíšia. Okrem tyčiniek tam ponúkame široké portfólio našich výrobkov ako shake či oplátky.
Keď sú najobľúbenejšími príchuťami práve čokoláda, vanilka a jahoda, podľa čoho vyberáte nové?
Príchute vyberáme najmä na základe štatistík, ktoré ukazujú, ako sa predávajú. Ak pridáme novú príchuť, sledujeme, ako sa jej darí medzi ostatnými, a podľa toho sa rozhodneme, či ju zaradíme medzi trvalý sortiment alebo nie.
Patríte k jedným z najväčších spoločností, ktoré ponúkajú funkčné snacky na Slovensku. Akú úlohu zohráva tradícia vo vašej značke a ako ju plánujete udržať v budúcnosti?
Od začiatku sme slovenská firma, dvaja Slováci, ktorí svoju ideu dokázali pretransformovať do väčšieho biznisu. No vždy nás vnímali ako zahraničnú spoločnosť.
Donedávna sme dostávali otázku, odkiaľ tie produkty sú. Na tú dobu, keď Max Sport pôvodne vznikol, nepôsobil dizajn a typ produktu veľmi slovensky. Takže my sme veľakrát vysvetľovali, že sme naozaj slovenská firma. Napriek tomu nám vôbec nevadí byť globálnymi, naopak, presne to chceme.
Niektoré proteínové tyčinky majú často horšie zloženie či výživové hodnoty než čokoláda zo supermarketu. Podľa čoho rozoznať kvalitnú proteínovú tyčinku?
Záleží najmä na tom, za akým účelom si spotrebiteľ tyčinku kupuje. Aký obsah proteínu potrebuje doplniť mimo štandardnú stravu pomocou takého druhu tyčinkového snacku.
Podľa toho si vyberie tyčinku, ktorá obsahuje určitý obsah a podiel proteínu. Rovnako by sa mal pozrieť, aký proteín je v tyčinke použitý – rastlinný proteín, živočíšny proteín, mliečny proteín alebo blend.
Tiež by sa mal pozrieť aj na iné zložky, napríklad koľko obsahuje uhľohydrátov a z toho cukrov, či aké tuky sa používajú. To je veľakrát preferencia samotného spotrebiteľa.
Ja však neviem povedať, koľko spotrebiteľov študuje tyčinky pri kúpe do takéhoto detailu a pozerajú si reálne zloženie. Bolo by dobré, keby ich bolo čím viac. Ja si vždy vyberám takéto produkty podľa toho, že si čítam, z čoho sú zložené, aký je tam pomer a aká je ich nutričná tabuľka.
V roku 2019 ste väčšinový podiel odpredali talianskej spoločnosti. Prečo ste sa tak rozhodli?
Niečo podobné sme na pozadí s partnerom plánovali už od začiatku. Síce to nebol náš primárny cieľ, ale vždy sme vedeli, že si neskôr nájdeme strategického partnera. Dohodli sme sa s najväčšou talianskou pekárenskou spoločnosťou Bauli, ktorá vlastnila pôvodne väčšinový podiel, ale k dnešnému dňu im už patrí celý podiel firmy.
Talianska spoločnosť ponúkajúca každodenné pečivo
Talianska pekárenská spoločnosť Bauli vznikla pred viac ako 100 rokmi. Zakladateľ spoločnosti, cukrár Rugger Bauli ju založil v meste Verona v roku 1922, kde začínala ako malá dielňa s obchodom.
Spoločnosť dnes vyrába najmä croissanty, panettone a panodoro či pekárenské snacky ako cantuccini alebo amaretti. Pýši sa najmä svojím materským kváskom, ktorý má do produktov dodávať autentickú chuť.
Produkty spoločnosti Bauli sa dajú kúpiť aj na e-shope Max Sport →
Spoločnosť Max Sport tak po spojení s Bauli zmenila svoje obchodné meno na Bauli CZ SK, pod ktorým vystupuje aj dnes. Ich pôvodná rada Max Sport Protein Bar však ostáva pod pôvodnou značkou.
Max Sport sa neustále rozvíja. Plánujete v budúcnosti rozšíriť svoje portfólio produktov o nové kategórie?
Momentálne prechádzame veľkou integráciou, ktorej súčasťou je aj zmena obchodného mena. Od siedmeho mesiaca 2023 sa teda oficiálne voláme Bauli SK CZ.
Tá integrácia naďalej prebieha tak, aby sme vedeli využívať synergie, aby sme využívali know-how, silu a reputáciu nášho majiteľa. My rovnako prispievame naším know-how, najmä vo forme R&D.
Najväčší benefit, ktorý plynie z tejto integrácie pre nás, je to, že máme nielen naše pôvodné športové portfólio produktov, ale začíname distribuovať aj pekárenské portfólio Bauli.
Dnes už Bauli predstavilo svoju prvú produktovú líniu, ktorá sa dá označiť ako Better for you. Bude to rada „Bauli free“, produkty budú medzi tradičnými pekárenskými cukrovinkami a funkčnými snackmi, pričom budú aj gluten-free, lacto-free či sugar-free s vyšším obsahom proteínu, ktoré budú zakomponované do bežných pekárenských výrobkov.
Keď ste firmu predali, natiekol do nej aj značný kapitál. Ako bol vtedy využitý na rozvoj?
Naše produkty sú globálne, dajú sa predávať ako na Slovensku, tak aj v akejkoľvek inej európskej či tretej krajine. Ani my sme sa nechceli lokalizovať len na Slovensko, ale pôsobiť doma aj v okolitých krajinách. Práve spojenie s Bauli nám to umožnilo, vďaka nim môžeme pôsobiť globálne.
Okrem toho máte nejaké plány do budúcnosti?
Chceme stále ostať lídrom na Slovensku aj v Česku, ako sme k dnešnému dňu. Pripravujeme nové inovatívne výrobky, aby sme túto kategóriu mohli posúvať ďalej.
Pritom sa snažíme aj komunikovať s našimi spotrebiteľmi, takže naše plány sú jasné. Teraz sme pripravili aj novú prémiovú proteínovú tyčinku.
Rozširujeme teda naše proteínové portfólio pod oboma značkami. Chceme, aby nás zákazník vnímal nielen ako spoločnosť, ktorá prišla prvýkrát na trh s týmito produktami v retaili, ale aj ako spoločnosť, ktorá inovuje a je stále lídrom v tejto kategórii.
Max Sport je známy svojou lokálnosťou – pri výrobe používate slovenské alebo európske potraviny. Ako vyberáte dodávateľov?
My máme dodávateľa, s ktorým si rozumieme už dlhodobo – asi 10 rokov. Spolupracujeme s ním na vylepšovaní receptúry a obalov, konzultujeme, aké ingrediencie použijeme, odkiaľ budú a podobne.
Snažíme sa vždy spoločne vybrať ingrediencie, ktoré po kvalitatívnej stránke spĺňajú naše potreby a zároveň majú vyhovujúcu exspiráciu a iné technologické požiadavky.
Samozrejme, pozeráme aj na to, odkiaľ pochádzajú a či majú certifikáciu. Napríklad palmový tuk sa stal v jednom momente nežiadaný, takže sme ho okamžite nahrádzali.
Všeobecne reagujeme na trendy, na dopyty spotrebiteľov, retailistov a prispôsobujeme sa, aby sme spĺňali všetky tieto parametre. Spoločne s ekonomickým parametrom sa tak vytvorí komplex kritérií, ktoré určujú to, aké ingrediencie si vyberieme.
Zdroj: uvzsr.sk