Tieto základné chyby robí každý vodič: Mechanici prezradili, ako udržíš svoje auto v TOP stave

  • Tieto chyby robí takmer každý vodič
  • Jazdou v neutrále palivo nešetríš
  • Pneumatiky z druhej ruky sa neoplatia
pneumatiky, mechanik
Archív Canva
  • Tieto chyby robí takmer každý vodič
  • Jazdou v neutrále palivo nešetríš
  • Pneumatiky z druhej ruky sa neoplatia

Nájsť dobrého automechanika nie je síce veľmi ťažké, no keďže remeslo má zlaté dno a mechanikov je málo, tak ťa ich služby vyjdú poriadne draho. Ako teda na opravách auta ušetriť? Ideálne ich potrebovať čo najmenej. Kľúčom k tomuto stavu je, samozrejme, prevencia. 

Ako potvrdili automechanici pre portál SupercarBlondie, pravidelná údržba a kvalitné náhradné diely sú kľúčom k dlhodobej spoľahlivosti tvojho auta.

Profesionálni automechanici sa podelili o svoje skúsenosti s bežnými chybami pri starostlivosti o vozidlá. Ich rady ti môžu pomôcť predísť zbytočným problémom a odľahčenej peňaženke. 

Tipy od odborníkov

Bogi Lateiner, certifikovaná automechanička, tvrdí, že správnou cestou je preventívna starostlivosť: „Preventívna starostlivosť je vždy lacnejšia ako následné opravy.“

Tento prístup je obzvlášť dôležitý pri starších a klasických automobiloch, kde pravidelná údržba zaručí, že nebudeš musieť svojho hrdzavého tátoša zaniesť na najbližšie vrakovisko. 

Hoci mnohí z nás používajú automobily takmer denne, nie vždy s nimi zaobchádzame opatrne. Okrem zarytých „autičkárov“ sa málokto zamýšľa nad tým, ako sa o svoje auto čo najlepšie postarať. 

Jednou z najčastejších chýb je používanie neoriginálnych náhradných dielov. Grace Claudio, hlavná automechanička pre BMW Manhattan, vysvetlila: „Lacnejšie alternatívy môžu v konečnom dôsledku vyjsť drahšie.“

Ako príklad uvádza neoriginálnu batériu, ktorú auto nemusí správne rozpoznať, čo vedie k problémom s prevádzkou.

Mechanici tiež varujú pred kúpou použitých pneumatík. Claudio tvrdí, že pre laika sa v neopatrnej kúpe skrývajú riziká: aj keď pneumatika môže vyzerať v poriadku, jej vek ťa môže pri jazde ohroziť.

Výrobcovia pneumatík, ako napríklad Michelin, odporúčajú ich výmenu najneskôr 10 rokov od dátumu výroby, pričom niektorí experti navrhujú výmenu už po 6 rokoch.

Neutrál ti palivo nešetrí

Ako upozorňuje Forbes, niektorí vodiči si mylne myslia, že ak sa budú voziť na neutrále, tak ušetria palivo. Nie je to však pravda, pretože motor aj na neutrále musí bežať na minimálnych otáčkach, inak by sa neudržal v chode. 

Nezáleží teda na tom, či máš alebo nemáš zaradenú rýchlosť, tvoje auto aj tak spotrebuje zhruba 1,5 litra paliva na 100 kilometrov. Omnoho ekonomickejšie, ako sa snažiť voziť bez zaradenej rýchlosti, je brzdenie motorom. 

„Znamená to nechať zaradenú rýchlosť bez akéhokoľvek stláčania plynového pedála, keď schádzame z kopca alebo prichádzame k semaforu. Vtedy auto samo udržiava motor v behu a spotreba je v tej chvíli naozaj nulová. Navyše šetríte brzdové platničky,“ opisuje Forbes. 

Ďalšia vec, ktorú vodiči robievajú pri snahe ušetriť palivo, je že si nepustia klimatizáciu. Ak si však jedným z tých, ktorí tvrdohlavo aj v štyridsiatkach radšej stiahnu okná, svojmu autu škodíš. 

Ako informuje portál RAC, ak svoju klimatizáciu dlhší čas nepoužiješ, začne z nej unikať chladivo, ktoré je nevyhnutné na chladenie. Nuž a tak nakoniec aj tak skončíš u automechanika, ktorý ti ju bude musieť doplniť. A to, žiaľ, tiež nie je zadarmo. 

Zdroje: SupercarBlondie, Forbes, RAC

Najnovšie videá

Trendové videá