Zrušené IC vlaky Slovákom výrazne pomôžu. Rezort dopravy predstavuje veľkú novinku

  • Rušenie IC vlakov je spojené s hodinovým taktom expresov
  • Po novom tak bude medzi západom a východom jazdiť vlak každú hodinu
Robert Fico pri prejave a ľudia vystupujú z vlaku.
Ilustračné foto TASR/Pavel Neubauer, TASR/František Iván
  • Rušenie IC vlakov je spojené s hodinovým taktom expresov
  • Po novom tak bude medzi západom a východom jazdiť vlak každú hodinu

Zrušenie IC vlakov prináša novinku v podobe tzv. hodinového taktu expresov.

„To znamená, že kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes,“ uviedla v stredu pre TASR hovorkyňa Ministerstva dopravy (MD) SR Petra Poláčiková.

Tým reagovala na kritiku Progresívneho Slovenska (PS) voči rušeniu IC vlakov.

Ministerstvo tvrdí, že expresy zastavujú aj v menších staniciach, čím sú výhodnejšie pre širšie spektrum cestujúcich. „IC vlaky boli každoročne stratové a ich obsadenosť bola len na úrovni približne 50 percent. Ak voláme po tom, aby sa štát správal ako rozumný hospodár, je práve toto jeden z krokov, ako sa ním stať,“ skonštatovala Poláčiková.

Strana PS kritizuje predĺženie cesty medzi Bratislavou a Košicami a vyzýva ministra dopravy Jozefa Ráža, aby zrušenie IC vlakov prehodnotil. Predseda klubu PS Martin Dubéci ohlásil spustenie petície za zachovanie IC vlakov.

„Prekvapuje nás zmena postoja PS, keďže to bol práve ich poslanec Štefan Kišš, pod ktorého vedením Útvar hodnoty za peniaze dlhodobo presadzoval zrušenie IC vlakov a zavedenie hodinového taktu. Zároveň by sme radi upozornili, že zmeny na železniciach nijako nesúvisia s leteckou linkou Bratislava – Košice,“ uviedla hovorkyňa ministerstva.

Petícia za zachovanie vlakových spojov

K celej situácii sa stihlo vyjadriť už aj niekoľko poslaneckých klubov.

Jedným z nich je aj poslanecký klub SLOVENSKO, ktorý tvrdí, že odkedy nastúpila vláda Roberta Fica k moci, schvaľuje si pre seba „výhody a benefity“, ale „ľuďom hádže pod nohy jedno poleno za druhým“.

„Po zvyšovaní DPH, vzatí rodičom daňových bonusov na deti, či dôchodcom rodičovských dôchodkov, zvyšovaní viac ako 900 poplatkov berie teraz ľuďom, ktorí cestujú vlakmi, najrýchlejšie spojenie medzi Košicami a Bratislavou. Obľúbený a žiadaný IC vlak prepravuje ľudí z Bratislavy do Košíc za menej ako 5 hodín, ale to má byť už čoskoro minulosťou,“ povedal predseda poslaneckého klubu hnutia SLOVENSKO Michal Šipoš. Avizoval, že v reakcii na toto rozhodnutie spustili aj petíciu.

„V petícii vyzývame premiéra a ministra dopravy, aby okamžite situáciu vyriešili a nebrali ľuďom IC vlaky. Je voči ľuďom od premiéra a ministrov arogantné, ak si oni zvýšia platy o 5-tisíc EUR mesačne, ale ľuďom zvyšujú dane a poplatky, no a teraz im navyše znižujú štandard cestovania, keď im berú obľúbené vlaky. Zároveň žiadame poslancov NR SR, aby ukázali solidaritu s ľuďmi a zrušili si výhodu bezplatného cestovania vo vlakoch,“ povedal predseda poslaneckého klubu hnutia SLOVENSKO Michal Šipoš.

Výzva Progresívneho Slovenska

Vyjadrila sa aj strana Progresívne Slovensko. „Kráčame späť v čase. Z Bratislavy do Košíc budeme vďaka Ficovej vláde cestovať o celých 45 minút dlhšie. Kvalitné a rýchle spojenie medzi Košicami a hlavným mestom je kľúčové pre rozvoj nášho regiónu. Práve časová náročnosť je často dôvodom prečo do Košíc necestovať, neusporiadať tu podujatie, či vôbec tu pôsobiť,“ upozornil predseda poslaneckého klubu PS Martin Dubéci s tým, že dnes neexistujú dobré alternatívy pre vlakové spojenie.

„Diaľnica, ktorú Robert Fico sľuboval do roku 2010, neexistuje. Dotované letecké spojenie medzi Košicami a Bratislavou si užije len zopár bohatších ľudí. A ešte ho aj budeme dotovať miliónom eur ročne. IC vlaky chcú pritom zrušiť, lebo sú vraj drahé,“ pripomenul Dubéci a dodal, že témou sa budú poslanci zaoberať aj na Výbore NR SR pre regionálny rozvoj.

Progresívne Slovensko vyzýva ministra Ráža, aby tento krok zvrátil a o stretnutie žiadajú aj generálneho riaditeľa ZSSK.

„Skracovať vzdialenosti medzi regiónmi Slovenska by malo byť prioritou. Ficove vlády ale dlhodobým zanedbávaním rozvoja infraštruktúry nakoniec spôsobia ich predlžovanie. Celá EÚ ide cestou dostupnej a ekologickej železničnej infraštruktúry. Slovensko však ide úplne opačným smerom. Pán minister, prestaňte železniciam škrtať trasy a vlaky. Je to cesta do pekla,“ zdôraznil odborník PS na dopravu Martin Pekár.

Zdroje: TASR, SIU

Najnovšie videá

Trendové videá