Pozreli sme sa do skladov najväčšieho elektra: Nové inovácie, milióny v robotoch a kauza čokoláda (FOTO+VIDEO)
- Pozreli sme sa do skladov elektra NAY
- Riaditeľ logistiky priblížil, ako vyzeralo spojenie s DATART
- Najdrahšia investícia od vzniku firmy je ich pýchou
- Pozreli sme sa do skladov elektra NAY
- Riaditeľ logistiky priblížil, ako vyzeralo spojenie s DATART
- Najdrahšia investícia od vzniku firmy je ich pýchou
Spoločnosť NAY sa v poslednom roku dostala do povedomia Slovákov viac. Okrem fúzie s obchodom Datart spoločnosť preslávila aj kauza čokolády v cene iPhonu. NAY je však spoločnosť zaujímavá najmä tým, že je najväčším predajcom elektroniky na Slovensku a radí sa medzi jedny z najväčších v rámci strednej Európy.
Najväčšími inováciami v rámci spoločnosti, ktoré viedli k zefektívneniu jej fungovania, si prešla logistika. Vďaka malým robotom NAY ušetrí tisíce eur, funguje rýchlejšie a v neposlednom rade dá zákazníkovi komfort, aký tu ešte nebol.
To, aké inovácie posunuli retailovú spoločnosť a či skutočne omylom zaslali zákazníkovi namiesto iPhonu čokoládu, nám vysvetlil riaditeľ logistiky Vladislav Krasický.
Neustále rozširovanie spoločnosti
Do NAY vstúpil sympatický Vladislav Krasický ešte v roku 2015. Počas jeho pôsobenia na poste riaditeľa si prešla spoločnosť zmenami, ktoré zefektívnili mnohé systémy. Jeho prvým dôležitým počinom bolo zatrhnutie akýchkoľvek systémových zmien v poslednom ročnom kvartáli. Práve toto nasadenie systémovej zmeny v tomto čase totiž znepríjemnilo spoločnosti posledný kvartál v roku.
V roku 2015 NAY odkúpilo aj siete Electro World v Čechách a sklady začali obstarávať dve republiky. Väčšia expanzia si s pribúdajúcimi rokmi začala pýtať zmenu systému. V roku 2016 tak Krasický v rámci NAY urobil spoločne s majiteľmi ďalšie rozhodnutie, a to tender na nový softvér.
Dokopy zažila spoločnosť až 3 rozširovania. Prvé v roku 2017, ktoré zefektívnilo reklamačný hub a všetko sa začalo nachádzať pod jednou strechou. Presunutie reklamačného hubu spôsobilo zníženie nákladov a zrýchlenie procesov.
Ďalšie rozšírenie prišlo v roku 2020, keď sa sklady rozšírili o ďalších 3 600 m2. Situáciu však podľa slov Krasického začal komplikovať príchod a rozširovanie COVID-19. Tretie, a zatiaľ posledné sťahovanie, prebehlo iba v roku 2022. Vďaka expanzii spoločnosti sa museli rozšíriť aj sklady, pričom sa zväčšili na plochu, ktorá sa vrátane administratívy približuje k 38 000 m2.
Systém, do ktorého sa Krasický „zamiloval“
Podľa Krasického bolo najdôležitejšie, v rámci toho, že spoločnosť menila fungovanie skladu a jeho systémy, to, že si spoločne s majiteľmi sadli za jeden stôl a všetko si spísali. Momentálne je spoločnosť NAY najviac hrdá na zmenu, ktorá je najdrahšou technologickou investíciou od založenia firmy. Je ňou zavedenie automatického skladu AutoStore.
Tender na systém automatického skladu trval takmer 12 mesiacov, pričom vo výbere bolo 5 spoločností. Vyhral to práve AutoStore, do ktorého sa riaditeľ logistiky zamiloval ešte v roku 2019 na konferencii v Londýne. „Nechcem povedať, že som sa doňho zamiloval, ale asi som sa doňho aj trocha zamiloval, platonicky.“
Potreba automatického skladu sa spája s tým, že skladové priestory sa nedokážu neustále rozrastať. Zároveň, AutoStore pomáha uľahčovať prácu zamestnancom a vykryť ľudí, ktorí by inak v sklade boli potrební.
„Demografická krivka ide dole, rodí sa stále menej a menej ľudí. Všetci tí, ktorí pracujú v sklade, každý človek, ktorý pracuje v tomto logistickom centre, je pre mňa dôležitý. Ktokoľvek z nich vypadne, musíte nájsť náhradu. A školákov nie je ľahké nalákať na kariéru v logistike,“ vyjadril sa Krasický.
Inštalácia AutoStore začína od dvoch a môže končiť desiatkami miliónov. Krasický však vysvetlil, že táto investícia sa oplatí, nakoľko spoločnosť ušetrí aj na elektrine, či 70 000 eur, ktoré ročne minie na prenájom techniky na každú sezónu. AutoStore dokázal v skladových priestoroch NAY ušetriť až 4 500 m2.
26 výkonných robotov
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.