Najsilnejší marketingový trend „Christmas creep“: Vznikol, aby z teba vytiahol peniaze. Dodržiava presné kroky

  • Ak si bol za posledný mesiac v nákupnom centre, určite si si všimol vianočnú výzdobu
  • Fenomén Christmas creep však nie je len dobrý marketingový ťah
Vianoce, Ceny na Vianoce vystrelili
Ilustračné foto Archív Canva
  • Ak si bol za posledný mesiac v nákupnom centre, určite si si všimol vianočnú výzdobu
  • Fenomén Christmas creep však nie je len dobrý marketingový ťah

Ak si niekedy v tomto čase bol v nejakom nákupnom centre, zrejme ti neuniklo, že to v obchodoch „dýcha Vianocami“. Hoci Halloween nie je slovenský sviatok, veľa ľudí si ho obľúbilo, a tak používa stále jednu a tú istú vetu dokola: „Veď ešte nebol ani Halloween!“ A tak teraz v obchodoch natrafíš aj na vianočnú výzdobu, aj na halloweenske masky, ale aj na kahance. 

Fenomén Christmas creep

Výraz fenomén „Christmas creep“ si možno už počul. A ak nie, možno sa práve dozvieš, prečo Vianoce v obchodoch začali už koncom septembra.

Adventné kalendáre, voňavé sviečky, svetielka, vianočné svetre a mnoho iného si vieš tento rok kúpiť v poriadnom predstihu. Obchodníci pravdepodobne nemyslia na to, aby si mal čím skôr zabalené darčeky a mohol si užívať pravú vianočnú atmosféru. 

Pre nich sú Vianoce veľmi dobrý biznis. Podľa Forbes totiž približne od októbra prichádza čas, ktorý marketing nazýva „zlaté obdobie“. A ak nepatríš k ľuďom, ktorí darčeky na Vianoce nekupujú, pravdepodobne k spomínanému zlatému obdobiu prispievaš.

Počas sviatkov nájdeš niečo vianočné takmer v každom jednom obchode. A tak, aby sa obchodníci vyrovnali s konkurenciou, posúvajú vianočné obdobie na ich regály čoraz skôr, informuje BBC

Nakupovať darčeky v predstihu ti môže pomôcť

Viaceré prieskumy dokazujú, že ľudia nakupujú vianočné darčeky už v októbri. Čo sa podľa odborníkov na jednu stranu aj vypláca. Vyhneš sa tak stresom spojeným s hľadaním darčekov na poslednú chvíľu a zároveň máš dostatok času premyslieť si, čím chceš tento rok potešiť svojich blízkych. 

Fenomén Christmas creep je v zahraničí známy už od polovice 80. rokov minulého storočia. A čím skôr sa začne, tým viac zarobí, myslia si obchodníci. Vo výsledku nie sú tak ďaleko od pravdy. Vianoce v nás totiž prirodzene vyvolávajú takú túžbu po nakupovaní.

Spájame si ich s obdobím, kedy sme boli deťmi a čaro Vianoc sme najviac pocítili pod stromčekom pri rozbaľovaní darčekov. Na Vianoce skrátka reagujeme emočne, uvádza CNN.

Čo je to summerween?

No priznajme si, počas Christmas creep nemíňaš len na darčeky. Kto ešte nepodľahol voňavej sviečke, dekoráciám alebo vianočnému čaju. Toto sa v podstate týka všetkých sezónnych záležitostí. Milovníci jesene a kávy si nevedia odoprieť tekvicové latté, ktoré Starbucks začal predávať ešte pred sezónou. 

Americká stanica CNN k tomu uviedla fakt, že cca desatina celkových príjmov Starbucksu je práve z predaja sezónnych produktov. Takto zdvihli svoje tržby a ľudí dostali „do nálady“ o niečo skôr. Takisto ako Christmas creep existuje aj výraz „summerween“. Ten sa dostáva na výslnie vtedy, keď obchodníci prichádzajú s halloweenskymi dekoráciami už v júni. 

Aké triky používajú predajcovia? 

Vianočné produkty umiestňujú hneď k vchodu alebo k pokladniam, aby si náhodou nezabudol niečo kúpiť ešte „na poslednú chvíľu“. Zároveň to všetko musí byť v úrovni očí a poriadne farebne lákavé, aby to upútalo pozornosť kupujúceho. Niekedy používajú aj vône vareného vína alebo perníkového korenia, aby oslovili aj naše iné zmysly. 

A v decembri prídu na rad koledy. V každom obchode hrajú iné, nie však náhodné. Ich hlasitosť, výber aj rýchlosť je kalibrovaná podľa toho, koľko času si predajca predstavuje, že strávime v danom obchode. 

Zdroje: Forbes, BBC, CNN

Najnovšie videá

Trendové videá