Putinova flotila „duchov“ predstavuje obrovskú hrozbu pre Európu. Sme len krôčik od katastrofy
- Ruské plavidlá, ktoré obchádzajú sankcie, predstavujú vážny problém nielen pre bezpečnosť morí
- Podľa expertov sú ako časované bomby, je len otázkou, kedy dôjde ku katastrofe
- Ruské plavidlá, ktoré obchádzajú sankcie, predstavujú vážny problém nielen pre bezpečnosť morí
- Podľa expertov sú ako časované bomby, je len otázkou, kedy dôjde ku katastrofe
Je všeobecne známe, že Kremeľ sa pokúša obísť sankcie uvalené na Ruskú federáciu v dôsledku agresie na Ukrajine. Najúčinnejším spôsobom sú zrejme lode patriace do takzvanej „flotily duchov“ či „tieňovej flotily“.
Ako sme už v minulosti informovali, Rusko prostredníctvom nich prepravuje nerastné suroviny, zbrane či ich dokonca používa na špionáž. Takýmto spôsobom sa Rusom darí prekupovať ropu a obchádzať sankcie.
Flotilu duchov tvoria zväčša staršie plavidlá, ktoré nie sú poistené a plávajú pod vlajkou cudzích štátov.
Vyšetrovanie portálu Politico a nezávislých novinárov z projektu SourceMaterial však ukazuje, že tieto plavidlá predstavujú pre Európu väčšiu hrozbu, ako sme si doteraz mysleli.
Novinári odhalili minimálne deväť nehôd súvisiacich s únikmi ropy z týchto plavidiel. Úniky sa odohrali po celom svete od Thajska cez Vietnam, Taliansko až po Mexiko. Minimálne dva z nich boli pozorované v Európe pri pobreží Škótska a Talianska. Išlo pritom o incidenty, keď plavidlá zanechali na mori škvrnu ťahajúcu sa kilometre. V prípade Škótska to bolo 23 kilometrov, únik pri pobreží Talianska bol ešte väčší – dosiahol 47 kilometrov.
Experti veria, že tieto plavidlá sú „časovanou bombou“ a je len otázkou času, kým dôjde k väčšej katastrofe.
Hrozia úniky ropy či havárie plavidiel
„Ropné škvrny a riziko vzniku škvŕn sú strašné,“ povedal pre portál expert na tieňovú flotilu Isaac Levi, ktorý pôsobí v think tanku Centrum pre výskum energie a čistého vzduchu (CREA).
„Okrem škôd na životnom prostredí, z ktorých niektoré budú nezvratné, je to obrovský dopad na pobrežné štáty, ktoré musia znášať náklady na vyčistenie,“ uviedol Levi.
Keďže plavidlá nie sú poistené a je ťažké vypátrať skutočného majiteľa, vymáhanie nákladov na odstránenie ekologickej katastrofy môže byť pre poškodené pobrežné štáty náročné, ak nie nemožné.
Putinova flotila tak predstavuje hrozbu nielen pre morský život, ktorého biotopy môže vážne narušiť, ale aj pre ekonomiku jednotlivých štátov.
Podľa expertov je vo veľkom ohrození práve Európa, kde ruské lode plávajú neregulované z baltských či sibírskych prístavov.
Často ide o staršie lode, ktoré majú viac ako 15 rokov a ich údržba dosahuje pochybnú úroveň. Plavidlá mnohokrát neposkytujú svoju aktuálnu polohu vôbec alebo údaje o nej skresľujú. Takéto konanie môže v neposlednom rade viesť ku kolízii s inými plavidlami, ako v prípade zrážky v Malajzii, kde v júli zasiahlo plavidlo ruskej tieňovej flotily iný tanker. Obe lode následne začali horieť.
Najúčinnejšie sú sankcie voči jednotlivým plavidlám
Ropné škvrny či havárie plavidiel môžu spôsobiť katastrofu v mori, pričom môžu vyvolať toxicitu v morských živočíchoch určených na konzumáciu, ako sú mäkkýše. V ohrození je aj rozmnožovanie rýb.
Aj odstraňovanie takýchto katastrof so sebou nesie riziko, že chemikálie použité na odstránenie znečistenia môžu paradoxne spôsobiť ďalšiu kontamináciu.
Pobrežné štáty majú len veľmi obmedzené možnosti, ako sa s Putinovou „flotilou duchov“ vysporiadať. Európske krajiny a Spojené štáty sa zhodujú, že najúčinnejší spôsob, ako to urobiť, je zaviesť sankcie aj na tieto lode.
Niektoré už sú na sankčnom zozname Európskej únie. Rovnako postupujú USA i Veľká Británia. Dáta ukazujú, že efektivita plavidiel, ktoré sa dostali na americký čierny zoznam, sa dramaticky znížila. Za tri mesiace prišli tieto lode o 90 % efektívnosti.
„Veľmi povzbudzujeme Západ, aby výrazne rozšíril počet plavidiel na týchto sankčných zoznamoch,“ uviedol Levi.
Zdroj: Politico