Minister prezradil, dokedy chce na Slovensko priniesť Michelin. Vieme, ako dopadli prvé rokovania s Parížom
- Pre Slovensko je získanie vlastného sprievodcu Michelin kľúčové
- Pomohlo by to zvýšiť medzinárodnú prestíž, pritiahnuť turistov, no aj investorov
- Pre Slovensko je získanie vlastného sprievodcu Michelin kľúčové
- Pomohlo by to zvýšiť medzinárodnú prestíž, pritiahnuť turistov, no aj investorov
Začiatok týždňa sa v Kaštieli Pálffy preberala téma michelinských hviezd. Konala sa totiž diskusia Hospodárskych novín o tom, či toto prestížne ocenenie niekedy zažiari aj na Slovensku. Pozvanie prijal aj Enrico Bartolini, šéfkuchár, ktorý patrí medzi TOP 5 najlepších na svete. Kedy budú na Slovensku michelinské hviezdy?
Zlepšenie služieb na Slovensku
Za 12 rokov fungovania portálu Kávičkári.sk sme mali možnosť precestovať toho mnoho. Zahraničné prémiové koncepty, ocenené hviezdou z najznámejšieho gurmánskeho bedekra na svete – Michelin Guide.
A hoci sme pred 12 rokmi mohli o hviezdach len snívať, keďže projektov, ktoré by na ňu mohli mať, bolo žalostne málo, dnes je situácia iná. Z roka na rok pribúdajú koncepty, ktoré na to majú a zaslúžia si zaradenie do tohto prémiového bedekra, píšu Kávičkári.sk.
Slovensko a Michelin: Enrico Bartolini verí v potenciál našej gastronómie
Hosťovanie výnimočného šéfkuchára Enrica Bartoliniho na diskusii o michelinských hviezdach nie je náhodné. Bartolini získal svoju prvú michelinskú hviezdu už vo veku 29 rokov a otvoril reštaurácie nielen v rodnom Taliansku, ale aj v Dubaji, Hongkongu a na Bali. Bol tiež jediným šéfkuchárom, ktorý získal naraz štyri michelinské hviezdy.
Napriek niektorým kritikám sprievodcu Michelin si aj Enrico myslí, že ide o najlepší spôsob, ako môže turista zažiť kvalitnú gastronómiu danej krajiny. Pri návšteve Slovenska bol príjemne prekvapený našimi vínami, lokálnymi surovinami a samotnými reštauráciami.
„Keď cestujem, hľadám pozitívne stránky, aby som sa mohol inšpirovať. Na Slovensku som našiel impozantnú kvalitu surovín,“ povedal Bartolini.
Podľa neho by sa malo v každej reštaurácii variť kvalitne, bez ohľadu na ocenenie. Michelin je diskrétny, a to si na ňom váži, pretože každý hosť je vlastne potenciálnym porotcom. Reštaurácie nikdy nevedia, kto je inšpektor, a preto je dôležité udržiavať konzistentnú kvalitu neustále.
Minister dal prísľub
Michelin na Slovensku je témou už niekoľko rokov. Minister cestovného ruchu a športu Dušan Keketi (nominant SNS) uviedol, že už prebehli dve rokovania s Parížom, ale Slovensko neuspelo. Keketi však plánuje vyvinúť úsilie, aby sa do konca jeho mandátu podarilo získať slovenského sprievodcu.
Je to po prvýkrát, kedy sa zodpovedná osoba vyjadrila oficiálne pozitívne na túto tému.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov Vojto Artz dodáva, že aj napriek doháňaniu zahraničných štandardov máme silné kvality, ktoré majú čo ponúknuť.
Najväčšia výzva však spočíva v investícii do mladých ľudí. Nedostatok motivácie v gastronómii považuje za vážny problém. „Ak chceme oživiť slovenské gastro, musíme investovať do mládeže,“ tvrdí Artz.
Enrico Bartolini nadviazal na túto tému a opísal, ako pracuje s mladými ľuďmi vo svojich reštauráciách. Podľa neho je dôležité, aby mladí kuchári mali vzory.
„Ak niekto z mojich zamestnancov povie, že je unavený, nemal by som ho kritizovať, ale radšej mu umožniť si odpočinúť,“ dodáva Bartolini.
Naši českí susedia sa rozhodli zaplatiť približne 2,2 milióna eur po dobu piatich rokov, aby bolo Česko opäť zaradené do prestížneho gastrosprievodcu. O rovnaký krok žiadajú aj známi šéfkuchári, ktorí chcú, aby tento poplatok spoločnosti Michelin zaplatilo aj Slovensko. Vznikla dokonca online petícia, ktorú môžeš podpísať aj ty.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Slovensko je krajina, ktorá má svetu na poli gastronómie čo ponúknuť. Kvalita a pestrosť našich gastronomických služieb sa za posledné roky výrazne zvýšili. Máme tu šikovných šéfkuchárov a veľmi zaujímavé tradičné, ale aj moderné slovenské jedlá. Gastroturistika je neoddeliteľnou súčasťou cestovného ruchu, ktorý nielenže zamestnáva množstvo ľudí a drobných živnostníkov, ale dokáže rozvíjať regióny a je súčasťou marketingu a brandingu krajiny, ktorá sa cez cestovný ruch pripomína svetu,“ píše sa v novej online petícii.
„Podobne ako športovci či umelci, aj šéfkuchári reprezentujú svoju krajinu a robia jej PR po celom svete za veľmi nízke finančné náklady. Preto vyzývame vládu Slovenskej republiky, aby spoluprácu s Michelinom uzavrela.“
Zdroje: Kávičkári.sk, Petície