Nový turbo kruhový objazd mätie Slovákov. Zbytočnou chybou riskujú mastnú pokutu (NÁVOD)

  • Vo Zvolene vzniká nový turbo kruhový objazd
  • Má pomôcť zjednodušiť pohyb vozidiel
  • Vodiči sa v ňom musia naučiť jazdiť
kruhový objazd
Snímka turbokruháča v Žiline. Reprofoto: Google Maps, Archív Canva
  • Vo Zvolene vzniká nový turbo kruhový objazd
  • Má pomôcť zjednodušiť pohyb vozidiel
  • Vodiči sa v ňom musia naučiť jazdiť

Vo Zvolene sa črtá dopravná inovácia, ktorá sľubuje zásadné zlepšenie plynulosti premávky. Dokončiť ju plánujú do konca roka, no už teraz mätie šoférov. Reč je o turbo okružnej križovatke, ktorej koncept sa už osvedčil v zahraničí.

Tento typ križovatky, známy aj ako „turbo kruhový objazd“ či „turbokruháč“, už úspešne funguje v mestách ako Žilina, Trenčín, Nitra a Rimavská Sobota. Teraz prichádza rad na Zvolen, konkrétne na lokalitu Rákoš.

Ako informuje TOPSPEED, projekt, o ktorom mesto diskutovalo roky napreduje rýchlo. Práce na výstavbe napredujú dokonca rýchlejšie, než stanovil pôvodný harmonogram. Existuje reálna šanca, že nová križovatka bude dokončená ešte do konca tohto roka.

Koniec komplikácií pre šoférov

Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja, pri príležitosti začiatku výstavby poznamenal: „Končia sa roky komplikácií, ktoré spôsobili faktory mimo náš dosah – najmä náročné a zdĺhavé usporiadanie pozemkov a získavanie stavebného povolenia, a paralelne s tým aj útoky na krajský rozpočet z posledných rokov.“

Na prvý pohľad môže križovatka pôsobiť zložitejšie než bežný kruhový objazd, no v skutočnosti je jej cieľom zjednodušiť a zefektívniť pohyb vozidiel v miestach s vysokou intenzitou dopravy. Pre vodičov, ktorí sa s týmto typom križovatky ešte nestretli, môže byť kľúčové správne pochopenie jej fungovania.

Portál Žilinak nedávno radil žilinským šoférom, ako sa z nového typu križovatky vymotať. Základným pravidlom je výber správneho jazdného pruhu ešte pred vstupom na križovatku.

Ako sa v križovatke nezamotať

Najdôležitejšie je, aby si pozorne sledoval dopravné značenie a včas si vybral správny jazdný pruh.

Keď sa blížiš k turbo križovatke, všimni si, že má zvyčajne štyri ramená, ktoré nie sú rovnaké. V hlavnom smere, kde je väčšia premávka, uvidíš dvojpruhové vjazdy a výjazdy. Vedľajšie smery majú len jednopruhové výjazdy. Celá križovatka je tvorená dvoma špirálovito usporiadanými pruhmi, ktoré sú od seba oddelené.

Ešte pred vstupom do križovatky sa snaž zaradiť do správneho pruhu. Pomôžu ti tabule nad cestou a šípky namaľované na vozovke. 

Ak chceš použiť prvý výjazd, drž sa v pravom pruhu. Nezabudni dať prednosť autám, ktoré už v križovatke sú. Ak ideš z hlavného smeru, môžeš z pravého pruhu ísť až k druhému výjazdu, ale z vedľajšieho smeru musíš von hneď prvým výjazdom.

Ak plánuješ použiť druhý alebo tretí výjazd, choď do ľavého pruhu pred vstupom do križovatky. Nechaj sa naviesť do vnútorného pruhu a križovatka ťa sama postupne vyvedie von. Hlavne sa nesnaž násilne preraďovať späť do vnútorného pruhu.

Potrebuješ sa vrátiť, odkiaľ si prišiel? To môžeš len ak prichádzaš z hlavného smeru. V takom prípade zostaň v ľavom pruhu pred vstupom do križovatky. Vnútorný pruh ťa prirodzene dostane do vonkajšieho a môžeš vyjsť tam, odkiaľ si prišiel.

Z vedľajšieho smeru sa však nemôžeš vrátiť tou istou cestou. Môžeš použiť len prvý, druhý alebo tretí výjazd. Neskúšaj sa preraďovať do druhého pruhu – len by si spomalil premávku a mohol by si spôsobiť nehodu. Radšej použi iné kruhové objazdy v okolí a prejdi turbo križovatkou znova.

Zdroje: TOPSPEED, Žilinak.sk, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá