FOTO: Luxus a sloboda za pár tisíc eur. Nesmrteľné kabriolety 90. rokov lákajú nových majiteľov
- Kabriolety boli v 90. rokoch symbolom luxusu a slobody
- Dnes ich predaje klesajú a vodiči siahajú skôr po veteránoch
- Toto je 6 legendárnych modelov
- Kabriolety boli v 90. rokoch symbolom luxusu a slobody
- Dnes ich predaje klesajú a vodiči siahajú skôr po veteránoch
- Toto je 6 legendárnych modelov
Ak si bol už v 90. rokoch minulého storočia milovníkom áut, určite si spomínaš na obrovskú popularitu bezstrechových áut. Tisíce koní pod kapotou, vlasy vo vetre a nekončiaci pocit slobody. Okrem týchto vecí však kabriolety nabrali na okamžitej obľúbenosti kvôli tomu, že jeho vlastník bol jednoducho frajer.
Práve v 90. rokoch nastal veľký príval kabrioletov a roadsterov, pričom si mohol nájsť tak, ako drahé tátoše, tak aj cenovo prijateľné kusy. Ako informuje Autobild, tieto časy sú už nenávratne preč. Športové autá, medzi nimi aj „kabriá“, majú klesajúce predaje a automobilky tak neinvestujú do ich ďalších vývinov.
Nehovoriac o tom, že mladí i starší vodiči, ktorí majú záujem o kúpu bezstrechového auta, skôr siahajú po skutočne raritných či veteránových kúskoch.
Pozreli sme sa na to, ktoré legendárne tátoše stoja skutočne za to, či si ich môžeš kúpiť a koľko ťa to bude stáť.
Mercedes-Benz SLK
Keď Mercedes-Benz uviedol na trh model SLK, priniesol revolučnú inováciu v podobe unikátnej skladacej pevnej strechy. Stačilo stlačiť jediné tlačidlo a dvojmiestny roadster sa elegantne premenil z otvoreného kabrioletu na uzavreté kupé. Týmto sa značka s trojcípou hviezdou výrazne odlíšila od konkurenčných BMW a Porsche, hoci v oblasti jazdnej dynamiky za nimi mierne zaostávala.
Úspech modelu potvrdzujú aj čísla. Do ukončenia výroby prvej generácie v roku 2004 opustilo výrobné linky celkovo 309 262 vozidiel.
Počiatočná ponuka motorov zahŕňala štvorvalcové jednotky, z ktorých vynikal najmä 230 Kompressor s výkonom takmer 200 koní, ideálne fungujúci v spojení s automatickou prevodovkou. Paleta agregátov sa postupne rozširovala. V roku 2000 pribudol šesťvalcový motor a vyvrcholením sa stal športový variant AMG SLK32 predstavený v roku 2001.
V autobazároch nájdeš tieto autá s rôznym rokom výroby. Ak by si chcel skutočnú prvotinu, potom ju nájdeš na Autobazare už za 99-tisíc českých korún, čo je v prepočte približne 3 916,59 eur.
BMW Z3
BMW Z3 prinieslo širokú paletu motorov pre každého. Od základného štvorvalca s objemom 1,9 litra až po výkonné radové šesťvalce. Tie postupne rástli od 2,8 litra až po trojlitrový agregát. Pomyselnou čerešničkou na torte sa stal model Z3M, ktorý dostal pod kapotu 3,2-litrový šesťvalec z BMW M3. Keď v roku 1995 tento roadster vstúpil na trh, rýchlo sa zaradil medzi kľúčových hráčov vo svojom segmente.
Kombinácia zadného náhonu, tuhého podvozku a atmosférických motorov robí z BMW Z3 skutočného športového ducha. Tento kompaktný roadster vyniká vysokou stabilitou a presným riadením, čo z neho robí ideálneho spoločníka pre dynamickú jazdu. Ako informuje AAA Auto v recenzii tohto tátoša, zaujímavosťou je, že vznikla aj verzia kupé, ktorá oživila koncept športového kombi. Ako pravý športiak, Z3 neexceluje v praktickosti, čo vidieť napríklad aj na batožinovom priestore.
Výbava zodpovedá dobe vzniku, a tak rátaj so základnou klimatizáciou, airbagmi a elektrickým ovládaním. Nič navyše však v tomto smere nečakaj. Ak by si sa ja ty chcel stať majiteľom, je nutné počítať s vyššími prevádzkovými nákladmi, najmä pri výkonnejších šesťvalcových motoroch. To zahŕňa zvýšenú spotrebu paliva a nákladnejšiu údržbu vrátane drahších náhradných dielov.
Ak by ťa však autíčko svojím dizajnom zaujalo, v dobe vydania tohto článku sme ho pre teba našli už od 109 000 českých korún (4 312,20 eur).
Mazda MX-5
Príbeh legendárneho roadstera Mazda MX-5 sa začal písať v roku 1989, keď sa automobilka rozhodla oživiť segment ľahkých športových vozidiel. Pri návrhu sa konštruktéri nechali inšpirovať ikonickým Lotusom Elan zo šesťdesiatych rokov, čo sa odrazilo nielen na vzhľade, ale aj na jazdných vlastnostiach vozidla.
Technická stránka stavila na osvedčenú kombináciu – pohon zadných kolies a nenáročný 1,6-litrový motor s dvojitou vačkou. Hoci výkonové parametre neboli na prvý pohľad oslnivé, MX-5 si získala vodičov svojou brilantnou ovládateľnosťou a čistou radosťou z jazdy.
Mazda MX-5 si získala povesť spoľahlivého vozidla, no aj napriek tomu sa nevyhla určitým konštrukčným nedostatkom. Podľa recenzie na portáli topspeed.sk by mali majitelia venovať zvýšenú pozornosť niekoľkým problematickým oblastiam, ktoré sa na tomto modeli bežne vyskytujú. Jedným z kritických miest je látková strecha, ktorá postupom času podlieha opotrebeniu.
Medzi typické slabiny Mazdy patrí aj tenký kľúč zapaľovania, ktorý má tendenciu zlomiť sa priamo v spínacej skrinke. Z tohto dôvodu je rozumné zaobstarať si záložný kľúč ešte predtým, ako nastane problém. Pri celoročnom používaní vozidla sa ako závažný nedostatok ukazuje nedostatočná ochrana proti korózii.
Ceny sa pohybujú od 2 500 do 7-tisíc eur. Ak ale chceš, aby sa kúpa oplatila, je fajn sa porozhliadať po neskorších modeloch, v cenovej relácii od 4 500 eur. My sme toto auto na bazári pre teba našli už od 5 000 eur.
Môžeš si kúpiť legendárne auto z filmu Rýchlo a zbesilo, aj najkrajšie kabrio v hre >>>
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.