Ambiciózny projekt Boeingu skončil fiaskom: O predaji svojej vesmírnej divízie rokuje s významným hráčom na trhu
- Boeing sa topí v problémoch, môže za to aj Starliner
- Prepustia tisíce zamestnancov, zvažujú predaj vesmírnej divízie
- Boeing sa topí v problémoch, môže za to aj Starliner
- Prepustia tisíce zamestnancov, zvažujú predaj vesmírnej divízie
Letecký gigant Boeing zvažuje predaj svojej vesmírnej divízie. Dôvodom sú pretrvávajúce problémy s kozmickou loďou Starliner a celková finančná situácia spoločnosti. Ambiciózny projekt, ktorý mal byť predzvesťou komerčných letov do vesmíru, skončil fiaskom.
Ako sme ťa už informovali, komplikácie so Starlinerom začali už v júni tohto roku. Misia, kvôli ktorej zostali dvaja astronauti uväznení na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS), neurobila Boeingu dobrú reklamu.
Vesmírna misia, kvôli ktorej Sunita „Suni“ Williams a Barry „Butch“ Wilmore vzlietli do vesmíru, mala trvať len 8 dní. Astronauti sú však vo vesmíre od 5. júna a Starliner sa musel na Zem vrátiť bez nich.
Podľa momentálnej prognózy sa Williams a Wilmore na našu planétu vrátia až vo februári. Vyslobodiť ich z ISS bude musieť najväčší rival spoločnosti Boeing – Muskova loď SpaceX.
Boeing technický stav svojej lode zrejme precenil. Prvé problémy nastali už pred štartom, keď sa objavil únik hélia v pohonnom systéme. Keď sa nakoniec rozhodli vysadiť posádku na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS), počas 26-hodinového letu zaznamenali ďalšie štyri úniky a zlyhalo až päť tryskových motorov.
Boeing si uvedomil svoje nedostatky
„Radšej budeme robiť menej vecí lepšie, ako viac vecí zle,“ vysvetlil nové smerovanie firmy generálny riaditeľ Kelly Ortberg. „Čím chceme, aby bola táto spoločnosť o päť a desať rokov? A pridávajú tieto veci hodnotu spoločnosti, alebo nás rozptyľujú?“
Podľa informácií Wall Street Journal už Boeing rokoval o možnom predaji so spoločnosťou Blue Origin, ktorú vlastní Jeff Bezos.
Situáciu komplikuje aj najnovší neúspech – minulomesačný návrat Starlinera z Medzinárodnej vesmírnej stanice bez posádky kvôli technickým problémom.
Program už stihol vyprodukovať stratu 250 miliónov dolárov len v treťom fiškálnom štvrťroku, pričom celkové náklady na vývoj kozmickej lode presiahli 1,85 miliardy dolárov.
Boeing sa pritom neúspešne pokúša o bezpečnú prepravu astronautov pomocou kapsuly Starliner už desať rokov. Problémy spoločnosti sa však netýkajú len vesmírneho programu – divízia komerčných lietadiel čelí problémom s kontrolou kvality a rozsiahlemu štrajku pracovníkov.
V snahe stabilizovať situáciu plánuje spoločnosť podľa Reuters prepustiť 17 000 zamestnancov, čo predstavuje až desatinu ich pracovnej sily.
Vesmírnych dobrodružstiev sa ešte nevzdávajú. Napriek ťažkostiam chce Boeing pokračovať v dohľade nad vývojom rakety Space Launch System pre NASA. Aj tu však bojujú s veľkým meškaním a prekročeným rozpočtom.
Finančnej situácii Boeingu okrem spomenutých problémov nepomáha ani to, že sa v júli navyše zaviazali zaplatiť minimálne 243,6 milióna dolárov po priznaní viny v prípade tragických havárií lietadiel 737-MAX.
Zamestnanci štrajkujú už 5 týždňov
Približne 33 000 štrajkujúcich zamestnancov amerického výrobcu lietadiel Boeing v hlasovaní odmietlo návrh vedenia na zvýšenie platov. Tým sa kríza v koncerne prehĺbila deň po tom, ako vykázal stratu 6,17 miliardy USD (5,73 miliardy eur) za 3. štvrťrok. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Akcie Boeingu klesli vo štvrtok o 2,7 %. Až 64 % odovzdaných hlasov bolo proti ponuke na zvýšenie miezd o 35 % počas štyroch rokov. Ponuka však nezahŕňala žiadny dôchodkový plán, čo bola jedna z hlavných požiadaviek zamestnancov.
Odmietnutie znamená, že štrajk, ktorý trvá už viac ako päť týždňov, bude pokračovať. To bude mať ďalší negatívny vplyv na Boeing a jeho krehký dodávateľský reťazec. Koncern sa pritom stále spamätáva zo zastavenia výroby najpredávanejších prúdových lietadiel 737 MAX aj modelov 777 a 767.
Boeing čelí od 13. septembra štrajku približne 33 000 zamestnancov v jeho hlavných závodoch v oblasti Seattlu, ktorý devastuje výrobu a „spaľuje“ hotovosť.
Odborový zväz Medzinárodné združenie zamestnancov v strojárstve a letectve (IAM) požaduje zvýšenie platov o 40 % počas štyroch rokov a obnovenie dôchodkov s definovanými dávkami, ktoré boli v pracovnej zmluve odstránené pred desiatimi rokmi.
Dlhotrvajúci štrajk by mohol stáť Boeing miliardy dolárov a zhorší finančnú situáciu výrobcu lietadiel, ktorému hrozí zníženie úverového ratingu.
Spoločnosť sa pritom snaží zotaviť z januárového incidentu, keď jeden z jej strojov 737-9 musel núdzovo pristáť po tom, ako mu krátko po štarte vypadol bočný panel na mieste únikového východu. Incident odhalil slabé bezpečnostné protokoly a podnietil americké regulačné úrady, aby obmedzili výrobu tohto modelu.
Boeing už spustil plány na znižovanie nákladov, keďže zápasí so zmenšujúcimi sa finančnými rezervami a nízkou produkciou. Spoločnosť dala niektorým pracovníkom dovolenku, zmrazila nábor a obmedzila firemné cestovanie. Súčasné kolo neplateného voľna sa má skončiť v závere októbra.
Zdroje: Futurism, Redakcia Startitup, Wall Street Journal, Reuters, NASA, TASR