Za meškajúce zásielky hrozí e-shopom pokuta až do 200 000 eur. Vieme, aké sú podmienky a na čo si dávať pozor
- Online nakupovanie môže skončiť sklamaním z nedoručenej zásielky
- Zmeny v legislatíve prinášajú prísnejšiu ochranu spotrebiteľov
- Online nakupovanie môže skončiť sklamaním z nedoručenej zásielky
- Zmeny v legislatíve prinášajú prísnejšiu ochranu spotrebiteľov
S blížiacimi sa sviatkami výrazne rastie záujem o online nakupovanie. E-shopy síce prinášajú pohodlie a pestrý výber produktov, no proces objednania tovaru nie je vždy bezproblémový. Medzi najčastejšie komplikácie, s ktorými sa spotrebitelia stretávajú, patrí oneskorenie dodávky objednaného tovaru.
Ako informuje portál Peniaze, prieskumy z roku 2024 ukazujú, že až 60 % slovenských spotrebiteľov by z e-shopov nakupovalo častejšie, ak by mali záruku dostatočnej ochrany svojich práv a istotu, že predajcovia dodržia dohodnuté termíny doručenia.
Pozitívnou správou je, že došlo k legislatívnym úpravám, ktoré posilňujú ochranu spotrebiteľov a prispievajú k zvýšeniu dôvery voči e-shopom.
Práva spotrebiteľov pri omeškaní dodania tovaru
Podľa platnej legislatívy je predávajúci povinný dodať tovar spotrebiteľovi bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 30 dní od uzavretia zmluvy, pokiaľ sa zmluvné strany nedohodli inak. Ak predávajúci túto lehotu nedodrží, spotrebiteľ má niekoľko možností.
Môže mu napríklad poskytnúť primeraný dodatočný čas na splnenie povinnosti. Ak predávajúci nevyhovie ani v tejto dodatočnej lehote, spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy.
V určitých prípadoch môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy okamžite, bez poskytnutia dodatočnej lehoty. Ide o nasledovné situácie:
- Predávajúci odmietne tovar dodať.
- Dodanie tovaru v dohodnutom termíne bolo pre spotrebiteľa kľúčové, čo predávajúcemu oznámil ešte pred uzavretím zmluvy.
- Pri odstúpení od zmluvy je predávajúci povinný vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, vrátane nákladov na dopravu, do 14 dní od doručenia oznámenia o odstúpení.
Dôsledky nedodržania dodacích lehôt
Predávajúci majú povinnosť jasne a transparentne informovať spotrebiteľov o dodacích lehotách. Poskytovanie nepravdivých údajov o dostupnosti produktov alebo termínoch doručenia sa považuje za nekalú obchodnú praktiku, za ktorú Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) môže uložiť pokutu v rozsahu od 200 eur až do 2 % z obratu predávajúceho za predchádzajúci rok, maximálne však 200 000 eur.
Od roku 2024 platia nové, prísnejšie pravidlá pre e-shopy, ktoré zavádzajú vyššie štandardy v oblasti spotrebiteľskej informovanosti. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa vyžaduje, aby predávajúci pri každom oznámení o zľave uviedli aj predchádzajúcu cenu tovaru, a to najnižšiu cenu, za ktorú bol tovar predávaný v období 30 dní pred zľavou.
Cieľom tejto úpravy je zabrániť klamlivým praktikám, keď predávajúci umelo zvyšujú ceny pred zľavovými akciami, aby následne mohli uvádzať vyššie percentuálne zľavy.
Pozor na to, z akého e-shopu nakupuješ
Ako uvádza Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, každý spoľahlivý e-shop by mal na svojej stránke uvádzať meno, adresu a kontaktné údaje. Tieto informácie sú nevyhnutné pre komunikáciu s predajcom v prípade reklamácie alebo vrátenia tovaru.
Mnohí sa mylne domnievajú, že kuriérska služba bude schopná poskytnúť informácie o odosielateľovi balíka. V praxi to však neplatí – kuriérska spoločnosť nenesie zodpovednosť za overovanie údajov na zásielke, a teda nemá povinnosť vedieť, kto balík odoslal.
Zákon jednoznačne stanovuje, že zabezpečenie správnych kontaktných údajov na zásielke je zodpovednosťou samotného predajcu. Spotrebiteľ by preto nemal očakávať, že zásielková služba poskytne informácie o obchodníkovi, ak ich neuviedol správne. Pri reklamácii alebo vrátení tovaru je dôležité, aby si spotrebiteľ tieto údaje uchovával.
Čo by si si mal zapamätať
- Pred objednávkou vždy skontroluj zmluvné podmienky a uisti sa, že poznáš údaje o obchodníkovi.
- Ulož si potvrdenia o objednávke a informácie o predajcovi, čo môže uľahčiť komunikáciu, ak pôjde o zahraničný e-shop.
- Nezabúdaj, že zásielkové spoločnosti nekontrolujú správnosť údajov o odosielateľovi. Ak e-shop na svojom webe neposkytuje jasné informácie o vrátení tovaru, radšej sa mu vyhni.