Vlak mešká niekoľko hodín? Máš právo na odškodnenie. Toto sú ZSSK pravidlá o kompenzácii (NÁVOD)

  • Ak ťa zasiahli niekoľkohodinové meškania vlakov, máš nárok na kompenzáciu
  • ZSSK ponúka niekoľko možností odškodnenia
vlak na bratislavskej stanici
ZSSK
  • Ak ťa zasiahli niekoľkohodinové meškania vlakov, máš nárok na kompenzáciu
  • ZSSK ponúka niekoľko možností odškodnenia

Vieš, že máš právo na odškodné, keď ti mešká vlak? Platí to nielen na Slovensku, ale v celej Európskej únii. Nejde len o vrátenie peňazí za cestovný lístok – môžeš dostať aj ďalšie kompenzácie, keď sa ti cesta skomplikuje. ZSSK si však pravidlá trochu prispôsobila. 

Ako sme ťa informovali, v Žiline včera došlo k poškodeniu trakčného vedenia. Vlaky prechádzajúce cez Žilinu mali meškanie až tri hodiny a vlakovú dopravu museli dočasne úplne prerušiť. Ak ťa táto udalosť zasiahla, máš niekoľko možností. 

Podľa webu ZSSK máš nárok na rôzne formy kompenzácie. Ak ti vlak mešká hodinu až dve, môžeš si vypýtať späť štvrtinu z ceny lístka. Tieto pravidlá zaviedol Európsky parlament v roku 2021 a platia pre všetky vlaky – či už cestuješ po Slovensku alebo do zahraničia.

ZSSK síce využíva možnosť nevyplácať kompenzácie pri lístkoch pod 4 eurá, ale pri väčšom meškaní (nad dve hodiny) ti vrátia až polovicu z ceny lístka. Treba však počítať s tým, že na osobné vlaky, regionálne expresy a rýchliky sa vzťahujú určité výnimky.

Ako žiadať o kompenzáciu

Aby si mohol žiadať o kompenzáciu, potrebuješ potvrdenie o meškaní. O to požiadaj v pokladnici alebo sprievodcu, keď vlak mešká 15 minút a viac.

Ak ti vlak mešká viac ako štvrť hodiny, máš na výber viacero možností. Môžeš si nechať vrátiť celú sumu za lístok alebo jeho časť, ktorú nevyužiješ. Dokonca môžeš prestúpiť na vlak vyššej kategórie bez toho, aby si si musel doplatiť rozdiel. Pri posledných spojoch dňa to platí aj pre luxusnejšie vlaky ako SC, EC a IC.

A keby si sa rozhodol vrátiť späť do stanice, odkiaľ si vyrazil? Žiadny problém – ZSSK ťa odvezie späť zadarmo najbližším spojom a vráti ti celé cestovné. Ak ti náhodou nezabezpečia miestenku, lôžko alebo ležadlo, ktoré si mal rezervované, môžeš si pýtať odškodné 10 eur.

Ak tvoj vlak odrieknu

V prípade, že tvoj vlak odrieknu, ZSSK prisľubuje prednostné riešenie situácie cestujúceho. „Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku vám oznámime dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku. V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom. Uhradíme vám nevyhnutné a primerané preukázané vzniknuté náklady.“

Nárok na náhradu škody si musíš uplatniť do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka.  

Chce to kopu papiera

A ako si vlastne vypýtať peniaze späť? Máš dve možnosti – môžeš zájsť osobne do ktorejkoľvek pokladnice ZSSK (pozor, neplatí to pre zmluvných predajcov) alebo poslať žiadosť poštou na adresu Železničnej spoločnosti Slovensko na Rožňavskej 1 v Bratislave. Ak ti je bližší mail, stačí napísať na reklamacie@slovakrail.sk.

V žiadosti musíš uviesť svoje meno, priezvisko a presnú adresu. Samozrejme, nezabudni napísať, o čo presne žiadaš a prečo. K žiadosti prilož aj originály cestovných lístkov.

Ak žiadaš o náhradu škody, budeš potrebovať trochu viac papierovačiek – musíš podrobne vysvetliť, čo sa stalo a doložiť to potrebnými dokladmi.

Železnice budú chcieť vidieť potvrdenie o tom, že si udalosť nahlásil, prípadne doklad o poskytnutí prvej pomoci, ak bola potrebná. Ak si kvôli problémom musel zaplatiť za ubytovanie alebo použiť inú dopravu, prilož aj tieto účtenky.

Reakcia ZSSK na včerajšie meškanie

Včera 11. novembra o 16:31 došlo pri Žiline k výpadku napájania trakčného vedenia z dôvodu zníženého drôtu vedenia, potvrdilo nám ZSSK. Expresný vlak Ex 621 smerujúci z Bratislavy do Popradu, ktorý v tom čase prechádzal Žilinou, uviazol na trati. „Z dôvodu bezpečnosti museli cestujúci počkať vo vlaku, pričom vlak fungoval ako za bežnej prevádzky so zapnutým kúrením, svetlom a funkčnými toaletami.“

„Po odpojení zberača vlaku z poškodeného trakčného vedenia vlak pokračoval ďalej nezávislou trakciou vďaka pripojeniu rušňa s dieselovým pohonom. Polícia SR dala súhlas na odchod expresného vlaku o 18:15. Manažér železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), začali poruchu promptne opravovať. Vlakovú dopravu sa podarilo obnoviť v ten istý deň o 20:11,“ vysvetľuje Dominik Drevický, hovorca ZSSK.

Kvôli udalosti meškalo 7 vlakov kategórie Ex, 3 vlaky kategórie IC, 3 vlaky kategórie R a 1 vlak kategórie Os v rozsahu 22 – 227 minút. 4 osobné vlaky ZSSK nahradilo na úseku Žilina – Dolný Hričov náhradnou autobusovou dopravou (NAD).

„V priebehu septembra spoločnosť spustila nový systém publikovania informácií priamo z dispečingu, ktorý umožňuje súčasnú distribúciu až na 5 rôznych sociálnych sieťach. Týmto krokom ZSSK zaručuje, že cestujúci budú ešte rýchlejšie a efektívnejšie informovaní o všetkých mimoriadnostiach a zmenách. Tieto informácie sú dostupné na Facebooku, Threads, X (bývalý Twitter), Mastodone a Telegrame. Aktuálne informácie sú tiež publikované na webovej stránke ZSSK,“ uzavrel dopravca. 

Zdroje: ZSSK, Redakcia Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá