Luxusná automobilka bojuje s krízou. Zažíva najväčší prepad predaja za posledných 16 rokov
- Ďalšia známa automobilka zápasí s klesajúcimi predajmi
- Silná konkurencia z Číny jej robí problémy
- Ďalšia známa automobilka zápasí s klesajúcimi predajmi
- Silná konkurencia z Číny jej robí problémy
Automobilový priemysel prechádza zložitým obdobím. Mnohé značky, ktoré investovali do elektromobilov, čelia nečakane nízkemu záujmu zákazníkov. Očakávania trhu sa nenaplnili, čo spôsobuje problémy aj luxusným výrobcom, ako je Porsche.
Portál Motor1 uvádza, že Porsche zaznamenalo od januára do septembra predaj len 226-tisíc vozidiel. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o pokles takmer 7 percent.
Zásadný vplyv na tento pokles má situácia v Číne, kde záujem o vozidlá Porsche klesol o 29 %. Tento trend poukazuje na širšie výzvy, ktorým čelí automobilový sektor v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá.
Klesajúca popularita a silná konkurencia
Predajné výsledky jednotlivých modelov odhaľujú príčiny poklesu. Elektrické Porsche Taycan stráca na popularite v Európe a USA. V Číne je situácia podobná, kde miestne elektromobily ťažia z vládnych dotácií, čo im umožňuje predávať za veľmi nízke ceny. To uľahčuje ich expanziu aj na zahraničné trhy.
Dopyt po Taycane môže klesať aj kvôli jeho veku. Tento model bol predstavený na autosalóne vo Frankfurte v roku 2019, čo znamená, že je na trhu už päť rokov.
Kombinácia silnej konkurencie a starnúceho modelu vytvára pre Taycan náročné podmienky. Automobilky musia reagovať na meniace sa preferencie zákazníkov a dynamiku trhu, aby si udržali konkurencieschopnosť.
Elektrifikácia a cenové výzvy
Porsche znepokojujú aj výsledky modelu Macan. Druhá generácia je dostupná iba ako elektromobil, čo niektorých zákazníkov sklamalo. Odstránenie prvej generácie z viacerých trhov malo posilniť nový model, no efekt bol opačný.
Problémom nie je len elektrický pohon. Cena nového Macanu je o 22 percent vyššia ako u predchodcu, čo odrádza aj verných zákazníkov. V kombinácii s obavami o budúcnosť elektromobilov to vytvára nepriaznivé podmienky, ktoré zasahujú aj Porsche.
Napriek týmto výzvam nie je situácia pre Porsche katastrofálna. Pokles predaja o 7 percent nie je najhorší výsledok medzi poprednými automobilkami. Porsche si stále udržuje silnú pozíciu na trhu.
Od roku 2009 do 2023 zvýšilo svoj globálny predaj takmer trojnásobne, čo je v luxusnej triede obdivuhodné. V minulom roku dosiahlo nový rekord s predajom 320 200 vozidiel, čo predstavuje 16 rokov rastu v rade, s výnimkou roku 2020 počas pandémie.
Výzvy aj pre ďalších veľkých hráčov
Niektoré automobilky sú na tom horšie ako Porsche. Volkswagen čelí vážnym problémom, aj keď Škoda zvýšila predaj. Úspech Škody však zatienili poklesy iných značiek, najmä Audi, kde predaj klesol o 16 percent.
Volkswagen ako značka predal o 6,6 percenta menej vozidiel a úžitkové vozidlá zaznamenali pokles o takmer 12 percent. Ford má v elektromobilite katastrofálne výsledky, prerába na každom vozidle okolo 54-tisíc dolárov.
Maserati predalo len 11 800 vozidiel za prvých deväť mesiacov, čo je takmer polovičný pokles. Carlos Tavares z Stellantisu tvrdí, že za to môže slabý marketing a nedostatočná prezentácia značky.
Nádej na oživenie
Napriek súčasným výzvam, ktorým čelia automobilky ako Volkswagen, Ford a Maserati, existuje nádej na zlepšenie situácie na trhu. Podľa správy agentúry DPA, založenej na údajoch poradenskej spoločnosti EY, by sa celosvetový dopyt po nových automobiloch mohol v budúcnosti opäť zvýšiť, vrátane segmentu elektrických vozidiel.
V prieskume EY uviedlo 40 % respondentov, že do polovice roka 2026 si plánujú kúpiť nový automobil. To bolo o sedem percentuálnych bodov viac ako pred rokom. V rámci prieskumu, ktorý sa uskutočnil počas leta, EY oslovila 19 000 ľudí v 28 krajinách, z toho 1 000 v Nemecku.
Medzi respondentmi, ktorí si plánujú zaobstarať nové auto, uviedlo 24 %, že si pravdepodobne kúpia elektromobil. Išlo o mierny nárast v porovnaní s minuloročným zisťovaním, keď sa v prospech elektromobilu vyslovila jedna pätina opýtaných.
Autá s benzínovým motorom zostali najobľúbenejšie s podielom 29 %. Celkovo 33 % potenciálnych kupujúcich by sa rozhodlo pre klasické hybridné a plug-in hybridné vozidlá a 8 % pre dieselové vozidlá.
V Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, 28 % respondentov uviedlo, že si v najbližších dvoch rokoch plánujú kúpiť nové auto. To bolo o päť percentuálnych bodov viac ako v predchádzajúcom roku. Z hľadiska typu pohonu výsledky za Nemecko v podstate odzrkadľovali celosvetové rozloženie. O niečo obľúbenejšie boli elektromobily, ktoré s podielom 26 % prekonali európsky priemer 21 %.
Najväčšie svetové automobilky zaznamenali v poslednom období pokles predaja, prieskum však naznačil, že trh by sa čoskoro mohol vrátiť na trajektóriu rastu, uviedol Constantin Gall, expert na automobilové odvetvie v spoločnosti EY.
Zdroje: Motor1, TASR