Vytúžený obchvat na východe Slovenska dostal zelenú. Dôležitá stavba mešká už roky

  • Obchvat mesta Stropkov v Prešovskom kraji dostal dobré správy
  • Od zelenej ho však ešte delia isté úkony
  • Mal sa stavať v rokoch 2022 až 2024
Obchvat Stropkov, zápcha, obchvat v Prešove, obchvaty meškajú
Ilustračné foto prác na ceste R4 TASR/Milan Kapusta, Archív Canva
  • Obchvat mesta Stropkov v Prešovskom kraji dostal dobré správy
  • Od zelenej ho však ešte delia isté úkony
  • Mal sa stavať v rokoch 2022 až 2024

Tradične, na Slovensku mešká výstavba ciest. Nielen roky sľubovaná diaľnica do Košíc, ale i rýchlostné cesty a mestské obchvaty opakovane narážajú na problémy. Nové informácie o jednej z takýchto prác však prichádzajú z východného Slovenska.

Mesto Stropkov totiž taktiež čaká na svoj nový obchvat a nedávno dostalo nové správy o jeho osude. Jednoznačne sa nestihne pôvodný sľubovaný termín, no aspoň došlo k významnému kroku. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHzP) spadajúci pod ministerstvo financií vedené Ladislavom Kamenickým zo Smeru totiž na sociálnej sieti informoval, že Slovenská správa ciest plánuje vyhlásiť verejné obstarávanie na obchvat Stropkova v dĺžke 5,3 kilometra.

Obchvat sa mal síce pôvodne postaviť medzi rokmi 2022 až 2024, podotýka Topspeed, no to už s istotou zostane len nesplneným snom. Obzvlášť preto, že ÚHzP teraz hlási začiatok výstavby na rok 2025, a to bez konkrétnejšieho dátumu.

„Termín určuje harmonogram výstavby cestných investícií, do ktorého sme obchvat navrhli zaradiť ešte vo februári 2022. Odporúčanie bolo v rámci hodnotenia štúdie na modernizáciu a výstavbu nových ciest medzi Vranovom nad Topľou a Stročínom,“ píše ÚHzP.

6-tisíc áut denne

Úrad píše, že obchvat sa skutočne oplatí stavať, čo dokazujú aj údaje z roku 2022. Už vtedy vraj platilo, že jeho prínosy dosiahnu vyššie hodnoty než celkové náklady na výstavbu tohto úseku. Pôvodne sa na obchvat vyčlenil rozpočet 37,9 milióna eur, no v súčasnosti to už neplatí. Z objektívnych príčin došlo k navýšeniu,“ píše ÚHzP. V tomto prípade treba skutočne brať do úvahy rast cien v takmer každej oblasti i priemysle.

Medzi spomínané prínosy má patriť i zníženie nehodovosti a šetrenie časom. V Stropkove sa odľahčí doprava a štátni experti očakávajú, že v roku 2030 by po mestskom obchvate malo denne prejsť až 6-tisíc áut.

„Obchvaty sú všeobecne vysokou hodnotou za peniaze a ich výstavbu dlhodobo verejne podporujeme. Zabezpečia presun tranzitnej dopravy mimo zastavaného územia a sú lacnejšie ako iné typy ciest.“

Projekt je teda po vyše dvoch rokoch vo vysokom stupni prípravy, má vypracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie a plánuje vyhlásiť verejné obstarávanie. Okrem toho analytici z ÚHzP hlásia, že výstavba obchvatu ešte môže stáť o 9 percent menej, než pôvodných takmer 64 miliónov eur. Slovensko by mohlo celkovo ušetriť 4,9 milióna, píšu.

Ani v roku 2030

Začiatkom roka sme ti na tomto odkaze priniesli prehľad meškaní stavieb rýchlostných ciest a obchvatov na Slovensku. Obchvaty majú odbremeniť množstvo ciest a urýchliť cestu vodičom. Niektoré však nebudú hotové ani do roku 2030. Meškanie štát vyjde poriadne draho.

Neďaleko Stropkova sa tvoria problémy napríklad s rýchlostnou cestou R4 Prešov – severný obchvat. Ide o nesmierne nákladnú stavbu, ktorej cena sa medziročne vyšplhala už o takmer 75 miliónov eur. Viac informácií nájdeš tu

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed, Facebook/Útvar hodnoty za peniaze, Archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá