Bratislavské letisko príde o najstaršiu linku. Slováci sa už do tejto destinácie od apríla nedostanú
- Ryanair lietal z Bratislavy do Bergama od roku 2005
- Podľa nových informácií linku budúci rok zruší
- Ryanair lietal z Bratislavy do Bergama od roku 2005
- Podľa nových informácií linku budúci rok zruší
Takmer 20-ročná éra priameho leteckého spojenia medzi Bratislavou a severotalianskym Bergamom sa blíži ku koncu. Írska nízkonákladová spoločnosť Ryanair, ktorá túto populárnu linku prevádzkuje od októbra 2005, ju plánuje od apríla 2025 zrušiť.
Správa o ukončení prevádzky významne zasiahne cestovný ruch i slovenskú komunitu v severnom Taliansku. „Pre nás ako pre cestovný ruch to znamená dosť veľa. My prídeme prosto o niektorých klientov. Starší klienti nám z Viedne nepôjdu,“ vysvetľuje Jana Palnčárová, majiteľka cestovnej agentúry pre noviny.sk.
Linka, ktorá v súčasnosti ponúka štyri lety týždenne, patrí medzi najvyťaženejšie spojenia z bratislavského letiska. Od januára sa frekvencia letov zníži na tri týždenne.
Jediné spojenie so severom Talianska
Niekoľko pravidelných cestovateľov pre noviny.sk potvrdilo, že sa im týmto krokom život skomplikuje. Pre krajanov v regióne predstavuje zrušenie linky predĺženie ich ciest. Cestujúci na sever Talianska už budú musieť využívať linky z Viedne.
Zatiaľ čo Ryanair sa k situácii nevyjadril, bratislavské letisko prostredníctvom hovorkyne Veroniky Demovičovej len stručne oznámilo, že „letecká spoločnosť Ryanair aktuálne pripravuje svoj letný letový poriadok pre rok 2025 pre Bratislavu“. V súčasnosti je možné zakúpiť letenky len do konca marca 2025.
Ryanair dostal vysokú pokutu
Španielska ľavicová vláda v piatok oznámila, že udelila pokutu vo výške 179 miliónov eur piatim nízkonákladovým leteckým spoločnostiam vrátane aerolínií Ryanair a EasyJet za ich „nekalé praktiky“, ako je spoplatňovanie príručnej batožiny. TASR o tom informuje podľa správy tlačovej agentúry AFP.
Dopravcovia, medzi ktorými sú i španielske letecké spoločnosti Volotea a Vueling, boli pokutovaní aj za to, že od cestujúcich vyberali poplatky za rezerváciu vedľajších sedadiel pre deti a iné závislé osoby a neprijímali hotovosť pri predaji leteniek na letiskách, uviedlo španielske ministerstvo pre ochranu práv spotrebiteľov.
Najväčšiu pokutu vo výške 107,8 milióna eur dostala írska spoločnosť Ryanair, ktorá ako prvá začala v novembri 2018 účtovať príplatok za príručnú batožinu. Spoločnosť Vueling – súčasť skupiny International Airlines Group, ktorá vlastní aj British Airways – dostala príkaz zaplatiť 39,3 milióna eur.
Britská nízkonákladová letecká spoločnosť EasyJet dostala pokutu 29,1 milióna eur, Norwegian Air Shuttle 1,6 milióna eur a Volotea 1,2 milióna eur. Pokuty sú tiež za poskytovanie zavádzajúcich informácií a nedostatočnú cenovú transparentnosť, „čo bráni spotrebiteľom porovnávať ponuky“ a prijímať kvalifikované rozhodnutia, uviedlo ministerstvo.
Spoločnosť Ryanair dostala pokutu najmä za to, že pasažierom účtovala „neprimeranú sumu“ za vytlačenie palubných lístkov na termináloch, ak ich nemali. Spoločnosť oznámila, že sa okamžite odvolá. Jej šéf Michael O’Leary pokuty označil za „nezákonné a neopodstatnené“ a uviedol, že španielske ministerstvo ich uložilo „z politických dôvodov“.
Združenia pokuty odsudzujú
Súdy EÚ obhajujú slobodu dopravcov stanovovať ceny a politiku bez zásahov vlád. Tieto pokuty „by zničili schopnosť nízkonákladových leteckých spoločností preniesť úspory nákladov na spotrebiteľov prostredníctvom nižších cien“, dodal O’Leary vo svojom vyhlásení.
Španielske združenie leteckého sektora ALA uviedlo, že toto „absurdné“ rozhodnutie znevýhodňuje letecké spoločnosti v hospodárskej súťaži, a potvrdilo, že sa odvolá. Pravidlá týkajúce sa batožiny zostanú nezmenené až do rozhodnutia súdu, dodalo.
Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) tiež odsúdilo rozhodnutie španielskej vlády, ktoré označilo za „otrasné“ s tým, že je „fackou pre cestujúcich, ktorí chcú mať možnosť voľby“.
Združenie na ochranu práv spotrebiteľov Facua, ktoré viedlo kampaň proti poplatkom, toto rozhodnutie naopak privítalo ako „historické“. „Tieto sankcie sú najvyššie, aké kedy orgán na ochranu spotrebiteľa uplatnil,“ uviedlo vo vyhlásení a dodalo, že cestujúci teraz môžu žiadať o vrátenie týchto poplatkov.
Jednotlivé pokuty vypočítali na základe „nezákonného zisku“, ktorý každá letecká spoločnosť nadobudla uplatňovaním týchto praktík. Zmienené ministerstvo uviedlo, že potvrdilo pokuty, ktoré boli prvýkrát oznámené už v máji, a zamietlo odvolania, ktoré predtým podali spoločnosti.
Zdroje: noviny.sk, TASR