PRIESKUM: Pätina Slovákov minie na darčeky viac ako 400 eur. Kto utráca najviac, ťa prekvapí
- Vieme, koľko Slováci míňajú na vianočné darčeky
- Prekvapí ťa, kto sa nebojí minúť stovky eur
- Vieme, koľko Slováci míňajú na vianočné darčeky
- Prekvapí ťa, kto sa nebojí minúť stovky eur
Koľko plánujú Slováci investovať do vianočných darčekov? Na túto otázku priniesol odpovede najnovší prieskum agentúry AKO pre TV JOJ, ktorý odhalil zaujímavé trendy v nákupnom správaní obyvateľov počas najkrajších sviatkov roka.
Výsledky ukázali, že takmer pätina opýtaných (18,8 %) sa chystá na vianočné darčeky minúť viac ako 400 eur. Len o niečo väčšia skupina (19,7 %) plánuje svoje výdavky udržať v rozmedzí 100 až 200 eur, čo možno považovať za strednú cestu pri vianočnom obdarovávaní.
Demografická analýza priniesla pozoruhodné zistenia o tom, kto sú tí najštedrejší darcovia. Vyššie sumy nad 400 eur plánujú minúť predovšetkým vysokoškolsky vzdelaní muži, pričom geograficky dominujú obyvatelia Trnavského a Nitrianskeho kraja.
Na opačnom konci spektra stoja starší obyvatelia s nižším vzdelaním z Bratislavského a Košického kraja, ktorí preferujú skromnejšie výdavky do 100 eur, alebo dokonca neplánujú kupovať darčeky vôbec.
Sedem percent neplánuje darčeky kupovať vôbec
Značnú časť opýtaných tvoria aj tí, ktorí sa pohybujú v strednom pásme výdavkov. Konkrétne 16,3 % respondentov plánuje minúť 200 až 300 eur a 15,1 % sa chystá investovať do darčekov 50 až 100 eur. Sumu 300 až 400 eur má v pláne vynaložiť 11,1 % opýtaných.
Zaujímavý je aj pohľad na najnižšie výdavkové kategórie. Najmenšiu sumu 1 až 50 eur uviedlo 8 % respondentov, zatiaľ čo 7,4 % ľudí deklarovalo, že tento rok neplánuje kúpiť žiadne darčeky.
Prieskum, ktorý sa realizoval telefonicky na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov v období od 12. do 20. novembra 2024, zaznamenal aj malé percento nerozhodnutých (3 %) a tých, ktorí odmietli na otázku odpovedať (0,4 %).
Pozor na podvody pri online nákupoch
Mnoho obyvateľov Slovenska objednáva vianočné darčeky pre svojich blízkych online. Pozor by si však mali dávať na podvodné e-shopy či na problémy s výmenou tovaru po Vianociach. Informovala o tom spoločnosť Shoptet.
„Jedným z hlavných znamení falošného e-shopu sú chýbajúce informácie. Pozrite si, či má riadne uvedené sídlo na Slovensku aj s telefonickým kontaktom, ako aj obchodné podmienky a detaily týkajúce sa dopravy, vrátenia tovaru či reklamácie. Ak tieto informácie chýbajú, nakúpte radšej inde,“ uviedla Mária Auxtová zo spoločnosti Shoptet.
Falošné e-shopy fungujú aj v slovenskom jazyku a je ich čoraz ťažšie rozoznať. Spotrebitelia by si mali dávať pozor na príliš nízku lákavú cenu, ktorá môže byť podozrivá. Taktiež by si mali overiť recenzie daného e-shopu. Ak žiadne nemá, môže ísť o podvod. Pokiaľ ide o vrátenie tovaru, podľa zákona má na to zákazník dva týždne. Ak túto lehotu obchodník iniciatívne nepredĺži a darček bol kúpený napríklad na začiatku decembra, už ho obdarovaný nebude môcť vrátiť.
„Niektoré e-shopy možnosť vrátenia tovaru v období Vianoc predlžujú na mesiac alebo napríklad do konca januára. Nie je to však samozrejmosť a nerobia to všetci obchodníci. Preto si treba tento údaj pozrieť a vyrátať, či v prípade potreby môžete ešte darček po Vianociach vrátiť alebo vymeniť,“ upozornila odborníčka.
Pri vianočných nákupoch taktiež netreba zabúdať aj na bezpečnosť platieb, ktorá by mala byť prvoradá. „Vo všeobecnosti je pri platbách najbezpečnejší systém 3D-Secure, vďaka ktorému zákazník poskytne údaje o platobnej karte iba banke, nie priamo obchodníkovi. Obchodník sa teda nemôže dostať k informáciám o platobnej karte,“ vysvetlila Auxtová.
Ak e-shop nevyužíva tento systém, je podľa nej vhodné platiť napríklad jednorazovou platobnou kartou. V takom prípade zákazník nezadáva číslo svojej reálnej karty a tento údaj sa nedá opätovne použiť. Ak je e-shop v nejakom ohľade podozrivý, treba sa nákupu v ňom a platbe vyhnúť.