Nová daň za každý prejdený kilometer. Revolučný návrh šoférov nepoteší, chystá sa zmena
- Vo Švajčiarsku zvažujú novú daň pre motoristov
- Mala by sa týkať každého prejdeného kilometra
- Vo Švajčiarsku zvažujú novú daň pre motoristov
- Mala by sa týkať každého prejdeného kilometra
Nová daň, ktorá motoristov nepoteší. Švajčiarsko pripravuje revolučnú zmenu v oblasti zdaňovania automobilovej dopravy, píše portál Topspeed.
Alpská krajina zvažuje zavedenie úplne nového systému, ktorý by účtoval vodičom poplatky na základe počtu prejdených kilometrov.
Chcú ho zaviesť do roku 2030
Tento netradičný prístup by mohol znamenať zásadný prelom v spôsobe, akým sa vyberajú dane v sektore cestnej dopravy. V súčasnosti sa väčšina krajín zameriava predovšetkým na podporu elektromobility, a to najmä prostredníctvom rôznych daňových zvýhodnení a stimulov. Táto situácia však prináša novú výzvu – otázku dlhodobého a udržateľného financovania dopravnej infraštruktúry v budúcnosti.
Švajčiarsky návrh predstavuje jedno z možných riešení tohto problému. Hlavným impulzom pre túto iniciatívu je očakávaný významný pokles príjmov zo spotrebných daní z tradičných fosílnych palív. Tento trend súvisí s rastúcou popularitou elektrických vozidiel, ktoré postupne nahrádzajú automobily so spaľovacími motormi. Práve zabezpečenie stabilného financovania údržby a ďalšieho rozvoja cestnej infraštruktúry je kľúčovou prioritou navrhovaného systému.
Švajčiarski zákonodarcovia už aktívne pracujú na príprave potrebnej legislatívy. Podľa predbežných plánov by sa kilometrový poplatok mal najskôr zaviesť pre elektromobily, a to najneskôr do roku 2030. Experti však nevylučujú ani možnosť skoršieho spustenia tohto systému, ak sa podarí vyriešiť všetky technické a administratívne výzvy.
Nový systém vznikol aj ako praktická odpoveď na komplikácie spojené so súčasným modelom zdaňovania. Osobitným problémom je zdaňovanie elektriny využívanej v elektromobiloch, najmä v prípadoch domáceho nabíjania. Situáciu ešte viac komplikuje rozširujúci sa trend využívania solárnych panelov na domáce nabíjanie, ktorý prakticky znemožňuje presné meranie a následné spravodlivé zdanenie spotrebovanej energie.
Dane pre elektromobily na Slovensku
Slovensko v súčasnosti ponúka len obmedzený počet daňových stimulov pre elektrické vozidlá, vysvetľuje portál mojelektromobil.sk. K začiatku apríla 2024 platia pre firmy využívajúce elektromobily iba tri základné zvýhodnenia.
Medzi existujúce opatrenia patrí fixný registračný poplatok 33 eur pre batériové elektromobily, nulová ročná daň za motorové vozidlá kategórií L, M a N s výhradne elektrickým pohonom, a zaradenie osobných elektromobilov do nultej odpisovej skupiny s dvojročnou dobou odpisovania.
Od začiatku roka 2025 by sa však situácia mala čiastočne zlepšiť. Pripravované legislatívne zmeny prinášajú tri nové podporné mechanizmy. Prvým je zníženie sadzby dane z príjmu pri súkromnom využívaní služobných elektromobilov a plug-in hybridov z jedného na pol percenta. Druhým je možnosť zúčtovania nabíjania služobného elektromobilu v domácnosti prostredníctvom referenčnej sadzby.
Tretie opatrenie sa týka elektrobusov a trolejbusov, ktorých doba odpisovania sa skráti zo šiestich na štyri roky presunom z druhej do prvej odpisovej skupiny. Napriek týmto zmenám však Slovensko stále zaostáva v systematickej podpore úžitkových vozidiel s nulovými emisiami.
Chýbajú najmä opatrenia na rozvoj nabíjacej infraštruktúry a podporu nákupu nákladných áut, autobusov či dodávok. Je zrejmé, že väčšina existujúcich zvýhodnení sa sústreďuje primárne na segment osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy