Pokuta až do 50-tisíc eur a odňatie licencie za nesplnenie povinnosti. Nové pravidlá pre taxikárov začnú platiť už čoskoro
- Od januára už ukrajinské taxíky na Slovensku neuvidíme
- Zahraničné autá sa musia registrovať u nás
- Určitú výnimku majú štáty EÚ
- Od januára už ukrajinské taxíky na Slovensku neuvidíme
- Zahraničné autá sa musia registrovať u nás
- Určitú výnimku majú štáty EÚ
Ministerstvo dopravy na sociálnej sieti informovalo, že od januára 2025 sa menia pravidlá pre vozidlá taxislužieb na Slovensku. „Taxikári, ktorí chcú jazdiť na Slovensku po 1.1.2025, musia mať autá registrované u nás,“ informuje rezort pod vedením Jozefa Ráža mladšieho zo Smeru-SD.
Podľa vyjadrení ministra v uverejnenom videu sa tým má dosiahnuť rovnosť podmienok pre všetky taxíky, čím sa má v konečnom dôsledku zvýšiť bezpečnosť pre cestujúcich aj vodičov. Pre vozidlá registrované v iných krajinách totiž platia iné podmienky technických či emisných kontrol než na Slovensku. Napríklad ich nemusia absolvovať tak často. Taxíky na Slovensku totiž musia STK splniť každý rok.
„Dochádzalo k určitej diskriminácii slovenských taxikárov, ktorí tieto povinnosti spĺňať musia. Zároveň tým prinášame oveľa vyššiu bezpečnosť pre všetkých zákazníkov,“ oznámil Ráž.
„Stále podľa našich údajov evidujeme na slovenských cestách stovky taxíkov, ktoré nie sú na slovenských evidenčných číslach a jazdia na evidenčných číslach tretích krajín.“
Čo ak si taxikári auto nezaregistrujú na Slovensku?
Ráž hovorí, že ak si taxikári nové povinnosti nesplnia, tak im hrozí pokuta od 100 až do 15-tisíc eur. Ak nové predpisy porušia opakovane, pokutu môžu dostať až vo výške 50-tisíc eur. Okrem toho im hrozí aj odňatie taxikárskej koncesie.
„Verím, že toto nikto z nás nechce, a preto chcem ešte raz veľmi pekne poprosiť a vyzvať taxikárov, aby si zaevidovali svoje autá na Slovensku,“ pripomenul Ráž.
Ako sme ťa už informovali v tomto článku, v našej krajine sa výrazne zvýšil počet ukrajinských taxikárov po nevyprovokovanej ruskej invázii. Mnohí utečenci si u nás našli zamestnanie práve za volantom, a to viedlo aj k bežnejším taxíkom s ukrajinskými EČV.
Prepravcovia budú môcť po novom používať vozidlá so zahraničnými EČV, len do 25 percent svojej flotily a maximálne šesť mesiacov. Neskôr ich už musia registrovať na Slovensku. Okrem toho zákon povoľuje len vozidlá z krajín Európskej únie. Všetci ukrajinskí taxikári, ktorí využívajú vlastné autá, si preto vozidlá musia prihlásiť čo najskôr.
Platí to aj v Rakúsku
Tento zákon vstúpil do platnosti ešte v lete 2024 a nejde o novinku v našom regióne. Napríklad v Rakúsku možno robiť taxikára len na vozidle s rakúskymi EČV. Nejde teda o pôvod vodiča, ale o to, či jeho vozidlo spĺňa stanovené podmienky.
„Ak vodič taxíku na Slovensku odvezie niekoho z Bratislavy do Viedne na letisko a nehoda sa mu stane v Rakúsku, tak sa bude prešetrovať v rámci slovenských pravidiel. Avšak ak vyloží osobu na letisku, tak z letiska, keďže sa nachádza mimo Slovenska, už klienta zobrať nemôže. Ak by rakúsky taxikár išiel zaviesť klienta z Rakúska napríklad do Tatier a nehoda sa mu stane na Slovensku, tak sa prípad prešetruje v rámci rakúskych pravidiel,“ vysvetlil analytik Jozef Drahovský pre Pravdu.
Každá krajina má svoje pravidlá pre technické kontroly a úpravy vozidiel. Napríklad ukrajinské autá môžu mať tmavé fólie na predných oknách, čo na Slovensku nie je dovolené. Autá s ukrajinskou značkou za to ale u nás pokutu nedostanú, pretože sa riadia pravidlami svojej krajiny.
Ak má niekto záujem o prepis zahraničných evidenčných čísiel na slovenské, potrebuje potvrdenie o pobyte na Slovensku. Rezort dopravy hlásil, že na konci roka 2023 počíta 12 871 vozidiel taxislužby, z toho 188 má zahraničnú registráciu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Facebook/Ministerstvo dopravy SR, Pravda, Archív SIU