Smrteľné zrážky zažívame častejšie než väčšina štátov EÚ. Slovensko má druhý najvyšší počet obetí (REBRÍČEK)
- Slovensko má druhý najvyšší počet obetí zrážok ľudí s vlakmi v rámci EÚ
- V celej Európskej únii počet obetí medziročne vzrástol
- Slovensko má druhý najvyšší počet obetí zrážok ľudí s vlakmi v rámci EÚ
- V celej Európskej únii počet obetí medziročne vzrástol
V roku 2023 došlo na železničných tratiach naprieč celou Európskou úniou k 841 smrteľným zrážkam s vlakom. Na Slovensku sme zaevidovali druhý najvyšší počet úmrtí na 1000 kilometrov tratí zo všetkých štátov EÚ.
Ako informuje štatistická agentúra Eurostat, medziročne počet úmrtí na koľajniciach v EÚ stúpol. V roku 2022 evidovala 803 tragédií. Vlani zároveň šlo o druhý rok za sebou, čo zaznamenala nárast počtu obetí. Od roku 2010 až do 2021 totiž tento trend v rámci celej EÚ klesal a za jedenásť rokov poklesol až o približne 45 %.
Slovensko má druhé najhoršie čísla smrteľných zrážok s vlakmi
Eurostat predstavil smutný rebríček štátov EÚ. Najčastejšie na koľajniciach prichádzali ľudia o život v Grécku. V roku 2023 tu umrelo 22 ľudí na 1000 kilometrov tratí. Slovensko skončilo druhé s desiatimi obeťami na 1000 kilometrov a na tretie miesto štatisti zaradili Portugalsko so šiestimi obeťami.
Na druhej strane grafu sa s najnižšou mierou usmrtených osôb zaradilo Fínsko, s menej ako jednou nehodou na 1000 kilometrov, a Švédsko so Španielskom zhodne po jednej smrteľnej nehode.
Až 58 % smrteľných nehôd z roku 2023 sa týkalo pohybu neoprávnených osôb na koľajniciach. Druhou najvyššou skupinou sa stali účastníci premávky na železničných priecestiach, teda vodiči, ale aj chodci, motorkári či cyklisti a osoby na ostatných dopravných prostriedkoch. V tomto prípade šlo o 27 %.
Od roku 2019 do 2021 pritom Európska únia zaznamenala výrazný pokles v počte obetí z 800 až pod hranicu 700 ľudí. Podľa štatistov za to mohol fakt, že počas pandémie Covid-19 prudko poklesla osobná železničná doprava.
Vlaky na Slovensku počas sviatkov
Počas blížiacich sa sviatkov treba počítať s vyťaženosťou vlakovej dopravy na Slovensku. Najväčšie problémy vznikajú na linke Bratislava – Žilina – Košice, kde má väčšina spojov takmer 100 % obsadenosť. To isté platí aj pri trase z Košíc do ukrajinského Mukačeva. Celoštátne dosahuje priemerná obsadenosť vlakov počas vianočných a novoročných sviatkov až 75,3 %.
Ako píše TASR, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) preto dopravu posilnila, informoval jej hovorca Dominik Drevický. Od spustenia nového grafikonu premávajú diaľkové expresné vlaky z Bratislavy aj Košíc každú hodinu.
Zvýšila sa tým kapacita, ale aj frekvencia na najviac využívanej severnej trati. Vo vybrané dni v týždni počas sviatkov pripojí ZSSK ku klasickým desiatim vagónom ďalšie extra vozne.
Okrem toho pred Vianocami od 18. do 20. decembra ZSSK tiež posilní expresné vlaky na linke Bratislava – Žilina – Košice. Spoločnosť zároveň počíta s tým, že sa tak stane aj po vianočných, teda počas novoročných sviatkoch.
„Tridsaťdva vlakov z Bratislavy do Košíc a späť a ďalších osem vlakov v časti tejto trasy denne zaistí, že cestujúci zo západu na východ a späť budú mať väčší výber spojov a viac miesta vo vlakoch. Priemerný počet miest denne na linke Bratislava – Žilina – Košice sa tak navýši približne z 13 800 na viac ako 23 000 miest, čo predstavuje nárast o 72 %, prevažne v druhej triede,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Zároveň odporúča, aby si ľudia zakúpili cestovné lístky v predstihu, vďaka čomu sa vyhnú čakaniu v radoch pri pokladniciach. Urobiť tak môžu cez online stránku, e-shop ZSSK, mobilnú aplikáciu Ideme vlakom alebo SMS lístok.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Eurostat, TASR