Slováci a Česi sa spojili: Ich herné štúdio vydalo VR klenot. Zahráš si ho len za 25 eur
- Hernému štúdiu Blue Brain Games vyšla historická fantasy VR hra
- V minulosti im za vývoj ponúkali vyše pol milióna eur
- Hernému štúdiu Blue Brain Games vyšla historická fantasy VR hra
- V minulosti im za vývoj ponúkali vyše pol milióna eur
Rozprávali sme sa s chalanmi z herného štúdia Blue Brain Games – so spoluzakladateľom Martinom Pavelkom a s co-founderom, creative directorom Petrom Kubekom. Prezradili nám, že tušili, ako sa budú chcieť herne posunúť na virtuálnu realitu už pri založení firmy, keď ich bolo iba päť.
Dnes ich tím sídli v Prahe, presahuje 30 členov a je zložený zo Slovákov, Čechov, ale aj iných národností. Za 9 rokov pôsobenia vydali trilógiu The House of Da Vinci na takmer všetky herné platformy. Svoj cieľ s VR prednedávnom naplnili v podobe vydania tohto typu hry.
Po nasadení VR okuliarov sa ocitneš v talianskej Florencii 16. storočia. Ako jeden z najšikovnejších učňov slávneho Leonarda da Vinciho na svojej výprave riešiš mnoho rébusov, aby si našiel zmiznutého majstra.
Zaujímavosťou štúdia je, že pri tvorení hry zvolili princíp, v ktorom vybrali nezvyčajnú postavu z dejín, okolo ktorej je v mnohých životných fázach isté tajomno. Takýmto štýlom sa vývojárom podarilo vytvoriť nápaditú hru escape room, ktorá má atmosféru historickej fantasy s prvkami reality. Ich prvou príbehovou inšpiráciou je spomínaný Leonardo da Vinci. Možno však pribudne aj niekto ďalší.
Začiatky v 2D
Za pomyselnú prvú hru herného štúdia by sa dala označiť Mysteries of the past: The Shadow of Daemon, i keď tvorcovia ju skôr považujú za snahu uzatvoriť staré projekty a naplno sa pustiť do nových plánov. Išlo o Hidden object puzzle adventure hru. Takéto hry boli 2D staršieho štýlu.
„Tak trochu old-fashioned. Ich cieľom bolo nájsť na obrazovke podľa zoznamu dobre ukryté predmety. Hráč sa takto postupne posúval z jednej obrazovky na druhú, pričom sledoval prevažne mysteriózny príbeh.“
„V čase, keď sme zakladali Blue Brain Games, tento žáner už ustupoval. Podobné hry vychádzali každý týždeň v obrovskom množstve na rôznych platformách. Hra od jedného vývojára môže dosiahnuť miliónové obraty a tiež 400-miliónový budget nie je zárukou úspechu.“
„My sme však vždy verili, že ak naše hry bavia nás, majú potenciál zaujať aj ostatných, preto sme sa konkurencie nebáli. Neskôr prechod z 2D na 3D nebol len vizuálnou zmenou, ale transformáciou celého konceptu a princípov hry. Pre nás to bol prirodzený vývoj a krok k novým výzvam.“
Vznik myšlienky o VR hre
O vývoji VR verzie hry začali uvažovať už v roku 2016. Pre malý tím sa museli sústrediť na vývoj trilógie The House of Da Vinci. Už pri vývoji prvého dielu však mali rôzne obavy z toho, ako to dopadne.
„Obava je tam vždy, ale verili sme, že máme kvalitnú hru, ktorá síce nie je mainstream, no svojich hráčov si nájde. Pôvodný budget na vývoj prvej hry sme prekročili niekoľkonásobne. Odvtedy sme sa veľa naučili a vieme veci lepšie predvídať a plánovať. Adrenalín z vydania hry a reakcií hráčov tam však vždy bude a vždy sa na to aj tešíme.“
Úspech týchto titulov spolu s dlhodobým pôsobením v hernom priemysle aj mimo spoločného Blue Brain Game im priniesol nielen skúsenosti, aby sa mohli zvládnuť naplno venovať vývoju VR hry, ale aj dobré meno vo svete a s ním prakticky neobmedzenú sieť kontaktov.
Napriek spomínanému nešlo o nič jednoduché, keďže samotný proces tvorby bol plný špecifických výziev, od správneho pomeru objektov až po riešenie problémov, ako je motion sickness (zjednodušene povedané – ide o nevoľnosť z nezvyčajného pohybu, ktorý môže na niektorých ľudí vplývať nepriaznivo, čosi obdobné mnohí z nás zažívajú hlavne pri jazde dopravným prostriedkom; pozn. redakcie). Všetko museli prispôsobiť tak, aby VR zážitok bol komfortný a prirodzený.
Kde môžeš nájsť hru?
Hra bude dostupná na všetkých najrozšírenejších VR zariadeniach. Od dňa vydania si ju hráči môžu zakúpiť na platformách Meta Horizon Store a Steam za necelých 25 eur, pričom funguje na zariadeniach podporovaných týmito obchodmi.
Tvorcovia pracujú na verzii pre Playstation VR2. Čo sa týka hrania cez mobilné VR okuliare, technológia to síce umožňuje, ale vzhľadom na komplexnosť a grafickú náročnosť hry momentálne nie je takéto prepojenie plánované. Výhodou hry je, že po stiahnutí nepotrebuješ byť online a stačí ti iba 4,59 GB voľného miesta.
V čom je VR verzia hry unikátna?
Ako sami tvrdia, logickým výberom pre VR verziu bol prvý diel z trilógie. Celá hra je však vytvorená nanovo. Grafika je krajšia, detailnejšia a realistickejšia. Všetky úrovne a rébusov v hre sú redizajnované tak, aby najlepšie využívali možnosti VR.
V hre nájdeme aj iný rozmer interakcie s vynálezmi a s riešením puzzle, ako tomu bolo doteraz. Mnohé z nich pritom vychádzajú zo skutočných Leonardových vynálezov. Celý priestor je tiež inšpirovaný jeho originálnymi umeleckými dielami a historickou Florenciou.
Tvorcovia tiež lákajú hráčov na nový zážitok tým, že má hra priniesť dostatok prekvapení a inovácií, ktoré verných i nových hráčov určite nadchnú. Vďaka VR sa hráči môžu oveľa lepšie ponoriť do atmosféry celého príbehu, a tak sa tešiť z úplne nového zážitku, pretože toto všetko robí z The House of Da Vinci VR unikátny titul. Nateraz to potvrdzujú aj prvé fanúšikovské recenzie zo sveta.
„Všetko je urobené nádherne – grafika je úžasná, atmosféra ma naozaj vracia v čase a hádanky sú veľmi rozmanité a dobre urobené, vrelo odporúčam!“ alebo „Tejto hre by som dal 7 hviezdičiek, keby mala o čosi plynulejšie otáčanie a pohyb. Absolútne úžasná práca so všetkým ostatným!“ píše sa na recenzných weboch.
Plány do budúcnosti
V Blue Brain Games napriek nabitému pracovnému programu nezaháľajú a kontinuálne makajú na ďalšom zaujímavom hernom titule The House of Tesla, ktorý je už v pokročilej fáze vývoja. Hráči by sa naň tak mohli tešiť v predpokladanom termíne – v prvej polovici budúceho roka.
Nedočkaví si môžu vyskúšať voľnú demo verziu zo Steamu. Štúdio nedávno podpísalo aj zmluvu s autormi známej adventure hry Quern. Ich nový projekt sa volá Dimhaven Enigmas a vyjsť by mal ku koncu roka 2025.
„Trh je malý a vôbec nevnímame iné štúdia ako konkurenciu. Skôr by som povedal, že sa navzájom podporujeme. Takto sme napríklad pomohli vydať veľmi peknú hru Preserve,“ hovoria.
„Štúdio zatiaľ existuje a produkuje veci nie vďaka štátu, ale napriek štátu, keďže sme ešte nečerpali žiadnu podporu na vývoj, ako je tomu zvykom na západe, kde im už ponúkali aj viac ako pol milióna eur,“ tvrdia zároveň. Napriek tomu ponuku podpory zatiaľ neprijali. Ak by mala byť výška podpory efektívna, musela by pokryť aspoň 20 % nákladov vývoja. Ak to tak bude, pokúsia sa uchádzať o podporu.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: SIU, YouTube/Blue Brain Games