Absolútny zvrat v nakupovaní Slovákov: Za jeden nákup dáme aj 500 eur, nákupný košík ťa však prekvapí
- Koronakríza mnohým zmenila plány a obrala ľudí o príjem
- Napriek tomu nás rok 2020 naučil nakupovať online a pri týchto udalostiach sme neváhali minúť stovky eur
- Koronakríza mnohým zmenila plány a obrala ľudí o príjem
- Napriek tomu nás rok 2020 naučil nakupovať online a pri týchto udalostiach sme neváhali minúť stovky eur
Posledný rok priniesol do domácností mnoho zmien. Napriek tomu, že Slovensko nie je prelomovým štátom v oblasti digitálnych technológií, z pohľadu zákazníckeho správania nastal zaujímavý zvrat. Našinec sa naučil nakupovať základné potraviny online, ba čo viac, neváhal poriadne oplieskať peňaženku.
Míňali sme aj 500 eur
„Až takmer 40 % Slovákov len za jeden nákup na internete minulo v priemere od 100 až do 500 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ skomentovala finančná analytička spoločnosti FinGo.sk, Lenka Buchláková.
Vďaka pandémii sa trendy online nakupovania dramaticky zmenili. Slovenský zákazník mal v posledných rokoch vo zvyku nakupovať prostredníctvom e-shopov najčastejšie športové náčinie, oblečenie, tovar pre domácnosť a elektroniku. Rok 2020 však priniesol nečakaný zvrat. Do trendu sa dostal nákup potravín, zvyšné online obchody poklesli.
Kým v roku 2019 nakupovalo cez internet potraviny len zhruba 23,5 % Slovákov, podľa aktuálnych štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat ich bolo za vlaňajšok viac ako 37 %. Priemerná cena jedného nákupu bola 45 eur. Najaktívnejšia veková skupina Slovákov nakupujúcich online sú ľudia vo veku 25 až 34 rokov, a to až takmer tretina. Najmenej nakupujú online ľudia starší ako 65 rokov, a to len 13 % z nich.
Už si tovar nepotrebujeme chytiť
„Koronakríza spôsobila, že spotrebitelia už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá nejakú závadu. Dôležitejšia je v súčasnosti pre Slovákov bezpečnosť pri nakupovaní. Najčastejšie kupujeme trvanlivé produkty, ako je ryža, cestoviny či konzervy. Dominujú aj pekárenské a mliečne výrobky, najmenej nakupujeme ovocie a zeleninu,“ dodáva Lenka Buchláková. Dobrou správou je, že až 82 % našich nákupov pochádza z lokálnych e-shopov.
Čítajte viac z kategórie: Koronavírus
Zdroje: FinGo, Ecommerce News Europe, PWC, Eurostat