Aerolinka si váži cestujúcich, a to doslova. Pred nástupom do lietadla sa postavíš na váhu

  • Letecké spoločnosti majú dve cesty, ako určiť priemernú váhu cestujúcich v lietadle
  • Air New Zealand chce prieskum podniknúť na 10 000 ľuďoch
Ilustračná foto
Ilustračná foto TASR/Jakub Kotian TASR/DPA/Patrick Pleul
  • Letecké spoločnosti majú dve cesty, ako určiť priemernú váhu cestujúcich v lietadle
  • Air New Zealand chce prieskum podniknúť na 10 000 ľuďoch

To, že sa pred odletom váži batožina, ktorá mieri do batožinového priestoru, je absolútne bežné. No aby sa pred odletom vážili aj ľudia nastupujúci do lietadla, je minimálne zvláštne. S touto vychytávkou prichádzajú novozélandské aerolinky.

Nerobia tak preto, aby vedeli, kto koľko váži, a urobili z toho „prieskum“ verejnosti. Chcú lepšie stanoviť hmotnosť lietadla, a tým dokážu omnoho presnejšie zaistiť vyváženie stroja. Uvedomujú si, že ide o citlivé informácie, s ktorými sa nechce pochváliť každý jeden cestujúci, a tak podnikli kroky, ktoré by cestujúcich nemali znepokojovať, uviedol portál Czech Crunch.

V skutočnosti ide o prieskum, ktorý na Novom Zélande potrvá jeden mesiac. Jeho cieľom nebude diskriminácia cestujúcich či použitie ich telesnej váhy na iné údaje, ako na výpočet priemernej váhy cestujúceho, potrebná len pre letecké účely.

Letecké spoločnosti majú dve cesty, ako určiť priemernú váhu cestujúcich v lietadle. Buď to podniknú cestou úradov, a teda od stanovených štandardných čísel, alebo si urobia vlastný výskum, tak ako to dnes robia novozélandské linky.

Air New Zealand chce prieskum podniknúť na 10 000 ľuďoch.

Údaj nebude viditeľný

Aerolinky pasažierov uisťujú, že behom váženia, ktoré bude prebiehať pri vchode do leteckej haly, nebude údaj ich váhy nikde viditeľný. Teda nebude ho možné vidieť na nejakom displeji či prenosnom zariadení. K týmto údajom nebude mať možnosť pristúpiť ani letecký personál.

Podľa portálu budú informácie anonymné aj pre zamestnancov. Samozrejme, keďže sa stále bavíme o citlivom údaji, cestujúci môže odmietnuť túto záležitosť vykonať. 

„Vážime všetko, čo je v lietadle. Od nákladov cez ľudí na palube, až po batožinu v batožinovom priestore. Pri zákazníkoch, posádke a kabínových batožín používame priemernú hmotnosť, ktorú získame pri prevedení tohto prieskumu,“ povedal Alastair James, špecialista pre zlepšenie kontroly zaťaženia z Air New Zealand, pre CNN.

Dodal, že prieskum pomôže aerolinkám aj s bezpečnosťou vo vzduchu.

Nový Zéland nie je jediný

O vážení cestujúcich sa hovorilo už dlhšie. Ešte v roku 2017 zaviedol váženie aj fínsky Finnair a ešte dva roky pred ním to dosadil Uzbekistan Airways. Tí dokonca varovali, že veľmi obéznych ľudí môžu z prepravy vylúčiť. V roku 2013 sa na aerolinky štátu Samoa spustila vlna kritiky, keď chceli cestujúcich spoplatňovať podľa váhy. Neskôr to však zamietli.

Stanovená celková hmotnosť lietadla môže byť užitočná aj pre prípady tankovania paliva.

Aktuálna, úradmi stanovená hmotnosť je 86 kilogramov pre všetky osoby, ktoré sú staršie ako trinásť rokov. Do hmotnosti sa však počíta aj batožina, ktorú majú so sebou cestujúci na palube lietadla.

Gigantická objednávka Ryanairu

Írsky letecký dopravca Ryanair podpísal zmluvu s americkým výrobcom Boeing o dodávke až 300 nových lietadiel 737-MAX-10 v nasledujúcej dekáde. Z toho 150 je pevných objednávok, zatiaľ čo zvyšných 150 sú opcie. TASR o tom informuje na základe správy portálu RTÉ.

Ide o najväčšiu objednávku írskej leteckej spoločnosti u amerického výrobcu. Hodnota transakcie sa odhaduje na 40 miliárd USD (36,24 miliardy eur) pri katalógových cenách, ale pri takej veľkej objednávke sú typické zľavy, niekedy aj viac ako 50 %.

„Tieto nové, úsporné a ekologickejšie lietadlá ponúkajú o 21 % viac miest na sedenie, spália o 20 % menej paliva a sú o 50 % tichšie ako naše Boeingy 737,“ povedal Michael O’Leary, generálny riaditeľ Ryanairu.

Nové lietadlá majú 228 miest na sedenie a pomôžu uspokojiť rastúci dopyt po leteckej preprave spoločnosťou Ryanair, ktorá odhaduje, že stúpne o 80 % a do roku 2034 na 300 miliónov cestujúcich ročne.

Postupné dodávky Boeingov sa začnú v roku 2027 a potrvajú do roku 2044, pričom polovica z nových lietadiel má nahradiť staršie stroje vo flotile Ryanairu, čím sa zvýši efektívnosť a znížia sa emisie.

Rozhodnutie leteckej spoločnosti rozšíriť svoju flotilu v čase, keď sa sektor dostáva pod silný tlak, aby prišiel s dôveryhodnými plánmi na zníženie emisií, pravdepodobne vyvolá kritiku zo strany ekológov. Transakciu vzhľadom na jej veľkosť musia schváliť akcionári na septembrovom valnom zhromaždení Ryanairu.

Letecká spoločnosť však počíta s tým, že kapitálové výdavky budú z veľkej časti financované z interných zdrojov vďaka silnej súvahe.

„Partnerstvo Boeing – Ryanair je jedným z najproduktívnejších v histórii komerčného letectva a umožňuje obom spoločnostiam uspieť a rozšíriť dostupné cestovanie pre stovky miliónov ľudí,“ povedal prezident a generálny riaditeľ Boeingu Dave Calhoun.

Ryanair, najväčší nízkonákladový dopravca v Európe, používa výhradne Boeingy 737 vo svojej hlavnej flotile. Patrí tak medzi najväčších zákazníkov Boeingu s viac ako 600 lietadlami vo svojej flotile alebo v rámci objednávok, uvádza sa na webovej stránke spoločnosti.

Zdroje: Czech Crunch, CNN, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá