AI už prekonáva ľudskú kreativitu. Nová štúdia potvrdzuje, že aj stroje majú svoju „dušu“
- Tvorivosť sa považuje za jazyk duše
- Nová štúdia otestovala ľudí a umelú inteligenciu
- Výsledky štúdie sú jasné
- Tvorivosť sa považuje za jazyk duše
- Nová štúdia otestovala ľudí a umelú inteligenciu
- Výsledky štúdie sú jasné
Umelá inteligencia vyvoláva v mnohých ľuďoch strach. Strach z toho, čo všetko AI dokáže, a hlavne z toho, či nás môže nahradiť. Predpokladá sa, že umelá inteligencia postupne nahradí rôzne druhy profesií, akými sú účtovník alebo učiteľ. Naša kreativita je vo svojej podstate to posledné, čo nás od AI odlišuje. Kreativita je to posledné ľudské. Ale je to naozaj tak?
Nová štúdia postavila človeka proti stroju. Vedcom sa podarilo odhaliť poznatky, ktoré pomáhajú pochopiť, ako kreativita funguje a či AI dokáže nahradiť ľudský talent. Na štúdiu upozornil portál Psychology Today.
Definícia kreativity
Jadrom tohto skúmania sú štyri odlišné úlohy, z ktorých každá je vytvorená tak, aby skúmala rôzne aspekty kreatívneho myslenia. Tieto úlohy muselo splniť 151 účastníkov výskumu, rovnako ako umelá inteligencia GPT-4. Na štúdii sa podieľali traja výskumníci z Katedry psychológie Arkansaskej univerzity v americkom meste Fayetteville.
Úloha alternatívneho využitia – táto úloha vyzývala účastníkov štúdie k tomu, aby si predstavili nové využitie predmetov každodennej potreby. Týmto cvičením sa posúvajú hranice konvenčného myslenia.
Úloha dôsledkov – skúmala schopnosť ľudí a AI predvídať dominové efekty hypotetických scenárov. Tým sa hranice predstavivosti napínajú ešte viac.
Úloha divergentných asociácií – testovala schopnosť generovať zoznam nesúvisiacich podstatných mien. Táto úloha ukazuje šírku konceptuálneho myslenia.
Úloha vizuálnych kombinácií – zapája účastníkov do spájania nesúvisiacich obrazov, aby vytvorili nové, súdržné príbehy, ktoré zdôrazňujú schopnosť syntetizovať a vytvárať harmóniu z rozmanitosti.
Hodnotenie
Aby boli výsledky štúdie čo najpresnejšie, výskumníci porovnávali 151 ľudských účastníkov so 151 prípadmi odpovedí GPT-4. Hodnotenie úloh sa zameriavalo na kvalitu, originalitu a vypracovanie nápadov, ktoré presahovali len kvantitatívne merania. Pri tejto analýze sa na bodovanie nepoužívalo tradičné hodnotenie, ktoré sa bežne používa na hodnotenie rozdielnych úloh myslenia.
Namiesto toho sa v štúdii použil nástroj otvorenej kreativity (OCS) na automatizáciu hodnotenia sémantickej vzdialenosti, čím sa objektívne zachytila originalita myšlienok prideľovaním bodov na základe jedinečnosti odpovedí. Táto metóda obchádza faktory, ktoré môžu ovplyvniť ľudský výkon, teda únava, predsudky a časové náklady, ktoré by mohli ovplyvniť proces bodovania.
Zistilo sa, že tento automatizovaný prístup k bodovaniu sa zhoduje s ľudskými hodnoteniami, čo naznačuje, že účinne zachytáva podstatu tvorivosti bez potreby samostatnej skupiny ľudí hodnotiť odpovede ľudskej aj umelej inteligencie v štúdii.
AI porazila ľudí
Výsledky tejto porovnávacej štúdie však mnohých nepotešia, no je isté, že štúdia priniesla veľmi presvedčivý pohľad na tvorivosť GPT-4. Nezávislý test vzorky t-test neodhalil žiadne významné rozdiely v celkovej plynulosti medzi ľuďmi a GPT-4. To naznačuje rovnaké podmienky, pokiaľ ide o množstvo vytvorených myšlienok.
Podstatou tvorivosti je však originalita a elaborácia (spôsob vypracovania). Podrobná analýza originality založená na sémantických skóre vzdialenosti, uprednostnila GPT-4. Analýza zdôraznila vynikajúce výsledky GPT-4 v originalite v rôznych scenároch. Okrem toho, pri porovnávaní výsledkov z elaborácie, boli odpovede GPT-4 podstatne podrobnejšie ako odpovede ľudských účastníkov.
Ako príklad štúdia uvádza, že v reakcii na použitie vidličky, kde by človek jednoducho povedal „ako hrebeň na vlasy“, by odpoveď GPT-4 obsahovala podrobnejší príbeh. To ilustruje schopnosť umelej inteligencie tvoriť bohatšie, zložitejšie myšlienky z jedného záznamu.
Tvorivosť je jazyk duše
Tvorivosť v jej najčistejšej podobe stále považujeme za niečo jedinečné pre človeka. Niektorí zastávajú názor, že tvorivosť je vyslovene duševná činnosť. Aj napriek tomu, že AI dokázala v štúdii uspieť v originalite a komplexnosti, nemusí to hneď znamenať, že nahradí ľudí.
Myšlienkam vytvoreným umelou inteligenciou totiž môže chýbať hĺbka, intenzívnosť a emocionálna rezonancia. Všetko to, čo ľudská kreativita má. To, čo nás dokáže rozosmiať aj rozplakať.
Vzhľadom na tieto aspekty je tak na širšiu debatu, či kreativitu možno skutočne replikovať alebo či ostáva svojou podstatou ľudskou črtou, hlboko prepojenou s vedomím a subjektívnymi skúsenosťami. Hoci je prístup štúdie inovačný, môže neúmyselne prehliadať práve tieto kvalitatívne aspekty tvorivosti.
Zistenia tejto štúdie, najmä podrobné výsledky podporujúce nadradenosť v originalite a elaborácii GPT-4, vedú spoločnosť k prehodnoteniu povahy kreativity. Vďaka týmto výsledkom sa črtá budúcnosť, v ktorej kreatívny potenciál AI nielen prevyšuje konkurenciu, ale v určitých aspektoch aj ľudskú kreativitu, čím otvára nové možnosti pre kolaboratívne inovácie.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: Psychology Today, nature.com