Aj v malej krajine sa dajú robiť svetové produkty. Slowtella z Nitry dobyla Slovensko, teraz chce dobyť svet (ROZHOVOR)
- Iba tri roky trvalo rodinnej firme z Nitry Slowlandia, aby vystrelila k obratu takmer 2 milióny eur
- Michal Repík podnikal so stéviou aj čokoládou, dnes vyrába (nielen) orieškové nátierky, ktoré zbierajú ocenenia po celom svete
- Iba tri roky trvalo rodinnej firme z Nitry Slowlandia, aby vystrelila k obratu takmer 2 milióny eur
- Michal Repík podnikal so stéviou aj čokoládou, dnes vyrába (nielen) orieškové nátierky, ktoré zbierajú ocenenia po celom svete
Pomalé jedlo, pomalý biznis, pomalý život. Riaditeľa Slowlandie Michala Repíka pri cestách po Taliansku oslovil koncept slow-food, teda pomaly vyrábaných a dlho vychutnávaných potravín. Keď prišla príležitosť splniť si sen o vlastnej značke a vlastnom produkte, nezaváhal. Pustil sa do výroby prémiových orieškových nátierok.
Dnes jeho produkty zbierajú ocenenia po celom svete a firmu priprvuje na medzinárodný export. Tajomstvo jeho úspechu? Pomalý a rozumný rozvoj biznisu a minimalizmus.
https://www.instagram.com/p/COyA_3mKucY/
Začínali ste s predajom stéviových sladidiel. Prečo to na Slovensku nevyšlo?
Biznis so sladidlami bol od začiatku odsúdený na neúspech. Končili sme vtedy s kamarátom výšku, bol to náš prvý biznis. EÚ práve povolila stéviu na potravinárske účely. Snažili sme sa s neznámou komoditou preraziť na trhu plnom lacných náhradných sladidiel, navyše s prémiovou kvalitou a značkou. Presadiť sa bolo prakticky nemožné.
Skončilo to tak, že sme dva roky robili len osvetu a vysvetľovali tisícom ľudí, čo je to stévia a prečo je dobrá. Už nikdy by som sa nepúšťal do podnikania s úplne neznámou potravinou alebo novou kategóriou. Ten prvý to má vždy ťažké a často len vyšliape chodníček svojim nasledovníkom.
Potrebovali sme nájsť niečo, s čím by sme v podnikaní prežili. Tak sme začali predávať čokolády sladené stéviou. Bolo to o niečo lepšie, lebo sme nemuseli vysvetľovať, čo vlastne predávame. Odtiaľ sme sa dostali k slovenským čokoládam a napokon k orieškovým nátierkam.
Ako sa začal písať príbeh Slowlandie?
Remeselnú výrobu čokolády som začal vnímať asi pred ôsmymi rokmi v New Yorku, kde som navštívil slávnu čokoládovňu Mast Brothers v Brooklyne. Chodievali sme po potravinárskych výstavách v Norimbergu, Miláne, Rimini, Parme aj v Bratislave, a vnímali sme rastúci trend vegánskych alternatív k bežným potravinám.
Rovnako trendy boli aj potraviny bez cukru, palmového oleja, laktózy, gluténu. Od začiatku sme boli s predajom čokolády blízko k zákazníkom. Nechýbali sme na žiadnom trhu v Starej tržnici, na Trnavskom rínku či Dobrom trhu. Veľmi nám to pomohlo porozumieť potrebám zákazníkov a trhu.
Keď do slovenskej čokoládovne, ktorú sme spolu s manželkou pomáhali vybudovať, vstúpil nový investor a odstrihol všetkých distribútorov, prakticky zo dňa na deň sme prišli o hlavný zdroj príjmu. Nechceli sme sa však prvoplánovo vrhnúť do výroby vlastnej čokolády. Dospeli sme k tomu, že chceme a musíme vyrábať niečo nové a pod vlastnou značkou.
Názov Slowlandia sa zrodil na mojej ceste autom do Talianska. Na odpočívadlách pod Alpami som si do telefónu zapisoval nápady na meno našej novej firmy. V oblasti Piedmont, kam som cestoval, vzniklo aj hnutie Slow food. Odtiaľ pochádzajú jedny z najkvalitnejších lieskovcov a odtiaľ je aj výrobca najznámejšej orieškovej nátierky Ferrero. Časom sa to vykryštalizovalo samo — mix slow-foodu, potrieb trhu a našej skúsenosti s čokobiznisom.
https://www.instagram.com/p/CPIyb3zr4Wf/
Na jeseň 2016 ste kolaudovali vaše prvé výrobné priestory, o dva dni na to ste mali svadbu. Ako spomínate na toto obdobie?
Bolo to veľmi náročné, ale vzrušujúce obdobie. Nemali sme peniaze na zamestnancov ani brigádnikov, zato sme mali veľa energie a elánu. Starú prenajatú strojársku dielňu sme si svojpomocne prerobili na našu prvú výrobňu. Do noci sme s rodinou a kamarátmi špachtlovali, maľovali, brúsili a natierali. Neriešili sme vtedy, že to skolaudujeme a o deň na to máme svadbu. Kým sme nemali deti, nároky na voľný čas neboli vysoké. Robili sme 24/7.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako sa začal písať príbeh jedného z najobľúbenejších slow-food produktov na Slovensku
- Prečo je zo Slowlandie doslova lovebrand
- Ako uvažuje jej riaditeĺ Michal Repík a čo si z týchto myšlienok môže odniesť každý domáci biznis
- V čom spočíva tajomstvo ich lieskovcových nátierok a ako sa inšpirovali až v Taliansku
- Či je ich najpopulárnejšej Slowtelly na trhu vždy dostatok a čo so značkou plánujú v ďalších mesiacoch, sa dočítaš po odomknutí článku
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy