Ak cestuješ vlakom, potrebuješ ju: Slováci vytvorili novú aplikáciu, dozvieš sa, čo si netušil
- Vlakové stanice majú po novom vlastnú aplikáciu
- Je ňou iStanica, ktorá ťa bude informovať o stave danej stanice
- Jednotlivé zastávky môžeš aj hodnotiť
- Vlakové stanice majú po novom vlastnú aplikáciu
- Je ňou iStanica, ktorá ťa bude informovať o stave danej stanice
- Jednotlivé zastávky môžeš aj hodnotiť
Slovenské železnice idú s dobou. Po novom dostali železničné stanice vlastnú smartfónovú aplikáciu, ktorá cestujúcim výrazne uľahčí život. O aplikácii iStanica informuje portál tvnoviny.sk.
Nie je žiadnym tajomstvom, že vlakové stanice nie sú zrovna pýchou Slovenska. Často sú v zlom stave a pokiaľ si do určitej stanice nikdy necestoval, prakticky nemáš žiadnu možnosť informovať sa o jej vybavenosti. To, či bude stanica obsahovať toalety alebo stánky s jedlom, ostáva až do príjazdu záhadou.
Tieto problémy však sľubuje riešiť práve iStanica – mobilná appka, cez ktorú sa budeš vedieť informovať o každej jednej stanici na Slovensku. Šikovnú pomôcku pritom vyvinuli zadarmo len dvaja študenti pod záštitou OZ Digital League. Okrem informácií nájdeš v aplikácii aj možnosť hodnotiť jednotlivé stanice.
iStanica má potenciál pomôcť aj ľudom s telesným postihnutím. Bude totiž poskytovať informácie aj o tom, či sa na staniciach nachádzajú hmatové cesty, kde sa nachádza najbližšia zastávka MHD, prípadne či je dostupné aj iné sociálne vybavenie.
Politikov príliš nezaujímajú
Vlakovej doprave na Slovensku by prospelo zlepšenie, no nezdá sa, že dorazí počas nasledujúceho volebného obdobia. Podľa spolku Na Železnicu nie je podpora železníc dostatočne zakotvená vo volebných programoch, zároveň politici problematike železníc dostatočne nerozumejú.
Spolok to tvrdí na základe výsledkov svojho predvolebného prieskumu medzi kandidujúcimi politickými subjektmi, o ktorých informoval na pondelkovej tlačovej konferencii. Spolok skúmal plnenie predvolebných sľubov v doprave, podporu železničnej dopravy a analyzoval vyjadrenia straníckych expertov.
Na Železnicu poslal kandidujúcim stranám a hnutiam dotazník, v ktorom sa pýtal na podporu železničnej dopravy. Najväčšiu váhu mali odpovede, týkajúce sa výstavby dopravnej infraštruktúry, ceny za železničnú dopravnú cestu, podpory jednotlivých vozňových zásielok a investícií do vozového parku.
Všetky subjekty sa podľa prieskumu zaviazali, že budú podporovať železničnú dopravu pomocou dvoch kľúčových nástrojov. Stabilizáciou ceny za železničnú dopravnú cestu a zavedením podpory jednotlivých vozňových zásielok.
Nejednoznačná zhoda panuje ohľadom nutnosti investícií do nových lokomotív a vagónov. Hoci aj s tým bodom väčšina strán a hnutí súhlasí, niektoré to podmieňujú napríklad dokončenosťou infraštruktúry alebo transformáciou štátneho nákladného dopravcu ZSSK CARGO.
Neuskutočniteľné kroky
„Tu musíme byť kritickí, pretože nie je možné zastaviť investície do nových lokomotív a vagónov. Sú na to naviazané služby pre zákazníkov aj čerpanie dotácií. Manažment štátnych firiem musí mať ohľadom investícií voľnú ruku. Pokiaľ štátny Cargo získa zákazku, musí mať napríklad možnosť kúpiť si na to nové lokomotívy,“ uviedol dopravný expert spolku Rudolf Jurík.
Nápadov, ako by malo ZSSK CARGO hospodáriť, je podľa daného prieskumu viac. Republika podľa Juríka navrhuje výkup niekoľko tisíc vagónov, Progresívne Slovensko chce zrušiť dcérske spoločnosti a včleniť ich späť do materskej spoločnosti.
„Tieto nápady sú neuskutočniteľné. Cargo má dlhoročný plán svojej reštrukturalizácie, ktorý je vcelku úspešne naplňovaný. Nemôžeme sa jedným skokom vrátiť o desať rokov späť. Navyše na to samotná spoločnosť vôbec nemá financie. Vyžadovalo by to peniaze od štátu, čo by ale bola nedovolená podpora,“ dodal Jurík.
Za najprogresívnejší predvolebný návrh spolok považuje privatizáciu štátneho nákladného dopravcu. V programe ho podľa Juríka má SaS a ako pozitívny ho vníma aj KDH.
„Privatizácia štátneho nákladného dopravcu môže byť do budúcnosti veľmi zaujímavý krok. Spoločnosť by získala súkromný kapitál a nový potenciál rastu. Je to trend, ktorý vidíme všade v západnej Európe,“ uzavrel.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: tvnoviny.sk, TASR