Ak sa chystáš na dovolenku do Tatier, priprav sa na veľké obmedzenia: Auto radšej nechaj doma
- Na viacerých cestách vo Vysokých Tatrách sa pracuje
- Autom by si tam jazdiť nemal
- Na viacerých cestách vo Vysokých Tatrách sa pracuje
- Autom by si tam jazdiť nemal
Ak si sa do jednej z najnavštevovanejších dovolenkových lokalít na Slovensku chystal autom, mal by si asi zvážiť aj iné možnosti. Na viacerých cestách pod Tatrami totiž aktuálne prebiehajú rekonštrukčné práce, takže budeš musieť počítať so zdržaním.
„Zimná uzávera turistických chodníkov sa skončila, no práce na cestách stále pokračujú. Upozorňujeme preto všetkých turistov a tých, ktorí si naplánovali letné dovolenky vo Vysokých Tatrách, aby rátali so zdržaním na cestách, a ak je to možné, uprednostnili najmä verejnú dopravu,“ informuje na sociálnych sieťach samospráva Prešovského kraja.
Aktuálne sa pracuje na 7 úsekoch od Podbanského po Tatranské Matliare. Ide o 43 km úsek, na ktorom sú viaceré dopravné obmedzenia – umiestnených je 21 semaforov, 19 dočasných dopravných značení a 9 regulovčíkov.
Samospráva upozorňuje, že „tieto počty nie sú definitívne a priebežne sa s vývojom prác budú meniť“. Rekonštrukciu vykonáva aktuálne zhruba 250 cestárov, časom ich bude ešte o stovku viac.
Tzv. Cesta Slobody v Tatrách sa rekonštruuje po vyše 50 rokoch. Tento známy cestný okruh sa začína na Podbanskom a končí sa na Lysej Poľane. Prechádza okrajom Štrbského Plesa cez Vyšné Hágy, Novú a Tatranskú Polianku, Starý Smokovec, Tatranskú Lomnicu, Kežmarské Žľaby, Tatranskú Kotlinu, Ždiar, Podspády a Tatranskú Javorinu.
Vedie prevažne geomorfologickými podcelkami Tatranské podhorie, Popradská kotlina a Ždiarska brázda. Najvyšší bod dosahuje v križovatke pod Štrbským Plesom, kde sa nachádza v nadmorskej výške 1260 m n. m.
Projekt za 42 miliónov eur
Ako sme spomenuli vyššie, Prešovská župa modernizuje až 43 kilometrov od Podbanského po Tatranské Matliare. Jeden z najväčších cestných projektov za posledné roky v hodnote 42 miliónov ide v zmysle časového harmonogramu a s predpokladaným ukončením všetkých prác v lete 2024. Až 80 % z nich by však malo byť sfinalizovaných ešte v tomto roku, informuje samospráva v tlačovej správe na webe.
V rámci projektu Vysoké Tatry je v tohtoročnom pláne zavŕšenie štyroch úsekov. Presnejšie 7,62 km dlhej časti Podbanské – Pavúčia dolina, 7,37 km úseku Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538, taktiež 4,6 kilometrov medzi Starým Smokovcom a Tatranskými Matliarmi a taktiež vyše 6 km v časti Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66. Práve na tomto úseku je momentálne najvyššia, až vyše 64 % prestavanosť.
Práce pod Tatrami prebiehajú na 35 miestach všetkých siedmich naplánovaných úsekov, a to v smere Podbanské – Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok – Starý Smokovec – Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66, ako aj na mostoch a oporných múroch na ceste II/537.
„Aktuálne tu pracuje približne 250 ľudí. Keď sa však dostaneme z priepustov, z tzv. technologických uzlov, na cesty nám nabehnú aj čaty, príde viac technológií na položenie zosilňovacích mreží, pričom tu bude možno aj 300 až 350 ľudí. Ak to technológia dovolí, chceli by sme mať celý úsek pod asfaltom minimálne na ložnej vrstve a niektoré mostné objekty, ktoré potrebujú väčšie zopnutie, predopnutie či zosilnenie, tak tie budeme robiť v roku 2024,“ priblížil riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth.
Zdroje: Facebook/Prešovský samosprávny kraj, Prešovský samosprávny kraj