Ak ťa „namerajú“, skrátia ti platnosť STK. U susedov polícia pritvrdila, kontrolou emisií prejde len tretina áut
- Českí policajti majú k dispozícii nový prístroj
- Vodičom na cestách nič neodpustia
- Pokuta je aj za kilometer navyše
- Českí policajti majú k dispozícii nový prístroj
- Vodičom na cestách nič neodpustia
- Pokuta je aj za kilometer navyše
Policajti v Česku si posvietili na emisie vozidiel v premávke. Ako informuje portál TN.cz, u áut nespĺňajúcich limity obmedzujú platnosť STK. Kontroly, ktoré prebiehajú už nejaký čas, ukázali, že väčšina áut mobilným meraním emisií neprejde.
Aj keď môže vozidlo, ktoré kontrolou neprešlo, naďalej pokračovať v premávke, vodičov čakajú isté konzekvencie. Do 30 dní sa majú dostaviť na opakovanú STK, resp. kontrolu emisií.
Obmedzenie technickej spôsobilosti auta
Po vzore západných krajín sa naši susedia rozhodli sprísniť kontroly emisií. Už od začiatku septembra stopli českí policajti približne 70 áut. Vo všeobecnosti dopadla kontrola emisií u vozidiel zle. Až dve tretiny z testovaných áut totiž neboli schopné splniť limity. Policajti im preto následne obmedzili platnosť STK.
V praxi ide o veľmi jednoduchý postup. Českí policajti si vyhladnú náhodné vozidlo, u ktorého predpokladajú problém, a následne ho pripoja k prístroju, ktorý vykoná mobilné meranie emisií.
Ak je výsledok meraní negatívny, prichádza na rad obmedzenie technickej spôsobilosti auta na 30 dní. Policajti tak poskytnú držiteľovi vozidla v podstate druhú šancu, počas ktorej má situáciu napraviť.
„Do 30 dní je vodič povinný pristaviť takéto vozidlo na stanicu technickej kontroly,“ uviedol šéf českej dopravnej polície Jiří Zlý.
Policajti však majú u našich susedov aj možnosť, že ďalšiu jazdu s autom úplne zatrhnú. Stať sa tak môže, ak prídu na veľmi vážny nedostatok na vozidle.
Slovenská diaľničná sieť
Čo sa týka Slovenska, naša krajina investovala za uplynulých 30 rokov do rozvoja ciest dvakrát viac než do rozvoja železníc. Vyplýva to z novej štúdie enviroorganizácie Greenpeace. Informovala o tom hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová. Environmentalisti vyzývajú politikov, aby presunuli priority financovania z ciest na železnice a zabezpečili tak zníženie emisií.
„V rokoch 1995 až 2018, teda v období, za ktoré sú k dispozícii celoeurópske porovnateľné údaje, investovalo Slovensko do rozvoja ciest 10 miliárd eur a do železníc 4,4 miliardy eur. To predstavuje dvakrát viac investícií do cestnej infraštruktúry než do železničnej,“ povedala Ábelová.
Slovenská diaľničná sieť sa od roku 1995 rozrástla zo 198 na 521 kilometrov, čo predstavuje nárast o 163 percent. Uzavreli sa dve železničné trate v dĺžke 37 kilometrov, ukázala štúdia. Slovensko zároveň zrušilo 222 železničných staníc, väčšinu z nich na tratiach, ktoré sú stále v prevádzke.
„Tento úbytok železničných staníc je druhý najvyšší v prepočte na obyvateľa zo všetkých analyzovaných krajín,“ podotkla Ábelová.
Doplnila, že doprava zostáva jediným sektorom v Európskej únii, ktorý neprispel k znižovaniu emisií skleníkových plynov. Emisie z dopravy sa podľa Ábelovej v rokoch 1995 až 2019 v Európe zvýšili o 15 percent, a to najmä v dôsledku vozidiel spaľujúcich ropu.
„O nič lepšie na tom nie sme ani na Slovensku, kde sa od roku 1990 podiel dopravy na celkových emisiách strojnásobil,“ skonštatovala.
Dĺžka európskych diaľnic sa od roku 1995 zvýšila o 60 percent, teda o viac ako 30 000 kilometrov. Zároveň sa celková európska železničná sieť podľa Greenpeace od roku 1995 zmenšila o 6,5 percent.
Klimatické lístky
Z údajov vyplýva, že hustá a dobre rozvinutá železničná sieť je kľúčom k dostupnejšej verejnej doprave a je atraktívnejšia pre ľudí, čo vedie k zníženiu emisií skleníkových plynov. Greenpeace vyzýva politikov na udržiavanie lepšej železničnej infraštruktúry.
Ďalšie financie by mali smerovať na cenovo dostupné „klimatické lístky“ na vlaky a verejnú dopravu v rámci Európy. Vlády by mali podľa organizácie zvýšiť verejné financie určené na modernizáciu železničnej infraštruktúry tak, aby sa železnice stali dostupnou alternatívou k cestnej doprave v cezhraničných, okrajových aj vidieckych oblastiach.
Štúdiu pre Greenpeace v strednej a východnej Európe vypracoval Wuppertalský inštitút a T3 Transportation Think Tank.
Zdroje: TN.cz, TASR